La sapte luni de la sosirea sa la conducerea grupului Toyota, Akio Toyoda se confrunta cu probleme si presiuni tot mai mari. Dupa ce numarul de masini rechemate de Toyota pe plan mondial a ajuns la circa 9 milioane, pentru posibile probleme la acceleratie, franare si directie, Congresul SUA a facut public un document secret, in care conducerea Toyota se felicita pentru ca a economisit peste 100 de milioane de dolari, dupa ce a convins autoritatile americane sa inchida o serie de anchete care analizau probleme la acceleratie, informeaza Le Monde.

Documentul secret a fost adus la cunostinta publicului intr-un moment extrem de delicat pentru presedintele grupului auto japonez. Akio Toyoda a plecat sambata spre Statele Unite pentru a fi audiat, miercuri, in Congres, cu privire la recentele probleme de siguranta aparute la masinile Toyota. Seful gigantului auto japonez incearca astfel sa imbunatateasca imaginea Toyota si a departamentului de relatii publice, acuzat ca fiind foarte rigid in aceasta perioada.

Presedintele principalei organizatii patronale japoneze Nippon Keidanren, Fujio Mitarai, i-a cerut directorului companiei sa "arate in mod sincer ce s-a intamplat", in marturia pe care o va depune in fata Congresului.

Iata cum a fost facut public documentul secret: duminica, o nota interna datata din luna iulie 2009, elaborata de biroul Toyota din Washington si destinata responsabilului grupului Toyota in America de Nord, Yoshi Inaba, a fost transmisa Congresului si facuta publica. Prin acest memorandum intern, biroul Toyota din Washington se felicita pentru ca a economist peste 100 de milioane de dolari, dupa ce a reusit sa convinga autoritatile americane sa opreasca o ancheta. Ancheta fusese deschisa in 2007 si avea ca obiect o serie de probleme la acceleratie.

Autoritatea americana pentru securitate rutiera a deschis sapte anchete pe marginea problemelor la acceleratie, intre 2003 si inceputul lui 2009, insa cinci dintre ele au fost inchise, dupa ce administratia a ajuns la concluzia ca dovezile sunt insuficiente.

Documentul care a fost publicat acum se refera la cazurile de accelarare brusca ca la o problema "cheie" de securitate si subliniaza ca autoritatile americane sunt pe cale sa adopte o pozitie mai rigida fata de problema rechemarilor. Textul saluta apoi munca echipei de la Washington, responsabila cu securitatea, care a reusit sa "negocieze" un recall limitat.

Informatia vine in contextul in care Toyoda, nepotul fondatorului gigantului auto, va fi supus unui adevarat tir de intrebari si acuze din partea politicienilor americani. Initial, acesta a declarat ca nu se va prezenta in fata Congresului SUA, lasand managerii din America sa raspunda la intrebari si a respins acuzatiile cum ca producatorul ar fi ascuns opiniei publice defecte pe care le descoperise la unele modele.

Compania a rechemat in ultima perioada aproximativ noua milioane de masini, la nivel mondial, pentru a repara franele la Prius, pentru a remedia problemele la pedala de acceleratie si pentru schimbarea sau fixarea presurilor, in cazul a numeroase modele. Recall-urile vin ca urmare a unei avalanse de reclamatii si procese privind probleme de siguranta la automobile.