Chinezii de la Geely au ajuns duminica la o intelegere cu Ford si vor cumpara Volvo pentru 1,8 miliarde dolari ca parte a unei tranzactii cu semnificatii istorice pentru industria chineza dornica de ascensiune. Nicio alta companie chineza nu a cumparat un producator auto occidental atat de respectat, iar Ford obtine o suma importanta de bani si se va putea concentra pe o singura marca. Ford detine Volvo de 11 ani, dar marca suedeza nu a reusit sa obtina profit. Geely Holding a pornit acum 25 de ani producand frigidere, iar acum face peste 300.000 de masini anual.

Acordul a fost semnat duminica dupa amiaza la Stockholm de Li Shufu, seful holding-ului Geely si de Lewis Booth, director financiar al Ford. Geely preia 100% din Volvo pentru 1,8 miliarde dolari si se angajeaza sa pastreze cele doua fabrici din Suedia si Belgia. In plus, Geely are ca obiectiv sa faca din China a doua piata ca importanta pentru Volvo, brand care si-a vazut productia scazand cu aproape 30% in ultimii doi ani.

Volvo, renumit ca lider in domeniul sigurantei auto, ar putea sa-si vada imaginea "sifonata" dupa preluarea de catre un producator necunoscut din China, dar sefii Geely spun ca s-au gandit la acest aspect, astfel ca Volvo urmeaza a fi o divizie separata cu o echipa de management cu sediul in Goteborg. In plus, vor fi construite facilitati de productie in China pentru ca brandul suedez sa ajunga in cinci ani la o productie aproape dubla, 600.000 de masini.

Geely spune ca si-a asigurat sursele de finantare pentru a cumpara Volvo si are capital pentru investitii ulterioare in companie. Ford spune ca intelegerea a rezolvat si problemele de proprietate intelectuala care franasera discutiile si adauga ca s-au stabilit moduri in care aceste drepturi sa nu poata fi folosite in mod necorespunzator. Mai departe Volvo urmeaza sa colaboreze cu Ford de la care va cumpara in continuare o buna parte din componente

Ford vinde astfel ultima sa marca "de peste mari", dupa ce in 2007 a vandut Aston Martin iar anul trecut a dat Jaguar si Land Rover. Ford se va putea concentra pe marca cu acelasi nume, avand acum resurse financiare pentru investitii si consolidare. Multi sunt de parere ca Ford a trecut de criza fara a avea nevoie de ajutoare de la Guvern - spre deosebire de GM si Chrysler - tocmai pentru ca a vandut marcile sale europene care nu erau profitabile.

Cel mai bun an de productie din istoria Volvo a fost 2007 cu peste 450.000 de masini fabricate, in timp ce anul trecut nivelul a scazut la 334.000. Volvo Cars are 22.000 de angajati.

Geely face parte din holdingul Zhejiang Geely care in 1986 a intrat pe piata producand frigidere. Din 1999 a inceput producti de masini, iar Geely are in prezent o gama de modele ce cuprinde masini de la clasa mini pana la clasa D. Geely sustine ca e singurul producator chinez care si-a dezvoltat singur intreaga gama de motoare cu puteri intre 1 litru si 1,8 litri.

Geely are o capacitate de productie de circa 300.000 de masini/an si 12.000 de angajati. Compania cauta de mult o cale rapida de a ajunge pe multe piete externe, dupa ce vanzarile pe plan international au fost mici, desi are peste 300 de puncte de vanzare in afara Chinei si s-a prezentat si la saloane internationale de prestigiu.