Geely a luat fiinta in 1986 si a inceput producand frigidere iar cativa ani mai tarziu materiale decorative. In 1994 a inceput sa produca motociclete, ajungand sa fie una din cele mai importante companii chineze din domeniu. Productia auto a inceput abia in 1998 pornind de la modelul Charade al Daihatsu, marca a Toyota specializata in productia de masini de clasa mica.
![]() |
Geely GE "inspirat" din Rolls Foto: Reuters |
![]() |
Gama de modele a Geely are multe berline de dimensiuni diverse si cu motorizari intre 86 CP si 139 CP. Are o masina de clasa mini - LC - cam de dimensiunile lui Fiat Panda, in timp ce modelul cel mai cunoscut se vinde sub numele CK si in afara Chinei si Freedom Cruiser in China. Masina e cu cativa centimetri mai scurta decat Logan sedan si se vinde de la circa 5.900 dolari pe piata chineza.
Un sedan ceva mai mare, MK are 4,34 m lungime, motoare intre 94 si 108 CP, iar in China se vinde sub numele King Kong. Cel mai mare model al gamei este berlina FC de 4,6 metri lungime, masina care dispune de un motor de 139 CP.
Marca Geely s-a lansat oficial si in Romania in aprilie 2007. Am participat la evenimentul de lansare in care reprezentantii marcii spuneau ca intra cu un concept nou pe piata romaneasca. In acel moment s-au lansat cele doua berline: CK, cu preturi de la 7.730 euro, TVA inclus si MK, de la circa 10.400 euro. Ambele aveau atunci motoare Euro 3.
Obiectivele de vanzari erau ambitioase la nivel declarativ: 1.000 de masini in 2007 si 2.500 in 2008. Totusi, in 2008 s-au inmatriculat in tara 128 de masini Geely, iar anul trecut doar 11, in timp ce anul acesta nu figureaza niciuna in datele Politiei. La finalul anului trecut erau inmatriculate in tara 245 de masini Geely. Pe site-ul Geely Romania preturile masinii CK pleaca de la circa 7.400 euro, in timp ce la modelul cel mai mare, FC, preturile sunt de la 11.700 euro. Totusi, Geely a trimis la export masini in cateva zeci de tari, de la Ucraina si Indonezia, pana la Peru si Bolivia. Rusia a fost una din cele mai bune piete externe pentru companie, cu mai bine de 7.000 de masini vandute anul trecut. Si in Cuba Geely a livrat masini in cantitati semnificative catre Politie si alte autoritati.
![]() |
Geely FC Foto: Reuters |
![]() |
Cel mai mare merit in ascensiunea Geely l-a avut insa fondatorul Li Shufu, un miliardar chinez pe care The Economist l-a numit "un Henry Ford al industriei auto chineze" deoarace e un sustinator al productiei de volum. Un alt "secret" al ascensiunii Geely tine si de faptul ca e in relatii bune cu autoritatile, spre deosebire de alte cazuri in care oficialii chinezi s-au opus unor tranzactii prin care companii locale ar cumpara firme de Occident.
Acum Li Shufu isi vede visul cu ochii si compara Volvo cu un tigru "Volvo e ca un tigru, locul lui e in padure nu inchis la zoo. Trebuie sa il eliberam", a spus fondatorul Geely la ceremonia de semnare a acordului. "Acest tigru are inima in Suedia si Belgia, dar puterea lui trebuie sa se simta in intreaga lume", a mai spus omul din spatele Geely.
Fara aportul cash si tehno al israelienilor nu faceau nimic chinezii. Relax.
Eu eram sigur ca e statul in spate si sincer imi pare rau ca ajunge acolo tehnologia dezvoltata in vest pt ca chinezii in goana lor dupa bani cu orice pret fac tot felul de prostii.
Pe ei ii intereseaza mai mult tehnologia cred, vor ingropa Volvo asa cum il stim si in 10 - 20 de ani va aparea un geely cu usoare urme de volvo la 6000 de euro.
Nu vad nimic bun venit din China, doar tot ceea ce se face in vest, dar la un pret mult mai mic, pt ca sunt totusi 1.3 mld locuitori deci cea mai mare forta de munca din lume.
God save the Queen!
tragi singur concluziile...
Alex ,nu este realist.Chiar si tastatura de pe care scriu este :"Made in China"
Un popor fara nicio stea si acum le cumpara pe toate 5.
Pai adica de la Ford incoace oricine a sustinut productia in masa era comparabil cu Henry Ford? Henry Ford a fost in primul rand un vizionar, a facut ceva ce nu se mia facuse pana atunci.
Semn mai clar al decaderii?
Daca chiar vrei sa tragi o concluzie...se poate zice mai de graba ca Comunismul nu o sa ajunga niciodata sa dezvolte tehnologii precum V-ul capitalist. Si inca ceva. minunata ta China e plina de branduri capitaliste care au deschis fabrici acolo pt ca la ei e mai ieftin de produs. Daca nu ar fi brandurile (capitaliste) care sa investeasca in china in fabrici si linii de productie chinezii nu ar face nimic. Si cand se pun sa faca pe cont propiu...fac doar copii ieftine dupa produse occidentale.
Ce semn de decadere al cui??
Oare ce se intampla daca chinezii nu bagau atatia bani in Ford?
Si nu e "minunata mea China"! Voi, capitalistii facuti la norma nu stiti altceva decat China=rosu=rau si sa atacati omul, nu ideea.
Mai deschideti ochii, mai cititi, mai calatoriti. Vremurile se schimba, voi ati ramas pe vremea lui McCarthy.
China care cenzureaza si condamna orice comentariu pentru masacrul din piata Tiananmen din `89. vezi si documenteaza`te despre incident. Internetul e necenzurat in coltul asta de lume. da o cautare si ai sa vezi cum china comunista si-a castigat reputatia care o are.
Cred ca tu traiesti in alta era din moment ce altii doar fac profit cumparand pe o piata libera de desfacere . Slavita china nu a produs nimic. doar copii ieftine dupa Vestul "decazut". Industria chinei e formata din companii occidentale care si-au externalizat productia la ei... pt ca ei se multumesc cu o farfurie de orez pe zi.
W. Churchil: "Democratia este cea mai proasta forma de guvernare, exceptand toate celelalte forme de guvernare".
datorita acestui sistem democratic "decazut" putem noi sa ne confruntam in idei in mod public. dar de...lumea nu apreciaza un lucru decat atunci cand nu il mai are.
Daca acum 35 de ani ati fi spus oricarui cetatean al USA ca Toyota va fi no. 1 pe Continentul Nord American, ati fi riscat sa-l...ucideti de...ras. NIMENI, si repet nimeni, nu ar fi crezut ca o masina japoneza va (putea) deveni (vreodata)simbolul calitatii in USA! Toti ar fi pariat pe contrariul si ar fi...pierdut cu brio. La data respectiva masinile japoneze erau niste cazaturi care dupa 75,000 de mile necesitau reparatii capitale a caror valoare depaseau de cateva ori pretul unei masini noi. Anii au trecut, si orientalii, cu perseverenta lor proverbiala au reusit imposibilul! Stiu, acum (chiar si eu!) radem si luam in deradere "masini" ca "Geely" "Great Wall" etc. etc. etc. Dar in 25 de ani de acum incolo nu as fi asa sigur ca nu voi avea o masina chinezeasca...
Simplu, din externalizarea productiei din Vest (SUA, Europa). Ei nu au crescut prin inovatie ci prin forta de munca ieftina si copiere a produselor din vest. Intreprinderile din China sunt conduse cu oameni scoliti in vest, la scolile de management din vest dar controlati de partid.
E o situatie care ii favorizeaza fata de vest, pentru ca partidul poate tine in frau orice revendicari ale populatiei, care munceste fara pretentii, pe cand in vest pentru a produce ceva o companie trebuie sa plateasca o gramada de drepturi castigate de mai multe decenii de sindicate si care deja formeaza cultura bunastarii si confortului omului vestic. O companie din China nu-si face atatea probleme cu ce vrea forta de munca, nu are costuri uriase pentru cercetare si dezvoltare ca o companie din vest pentru a face un produs nou. Pur si simplu copiaza ceva din vest, il produce cu materiale mai ieftine si angajati foarte ieftini si il livreaza pe pietele unde aia produc mai scump pentru ca respecta niste lucruri. Plus ca in CHina ii doare in pix de drepturile omului, adica exact lucrul pentru care tremura orice companie din vest sa nu fie data in judecata daca s-a simtit vreun angajat ofensat de ceva la birou. Pai la asa crestere economica, bazata pe inovatia din vest si pe viata ieftina din China, sa tot creasca orice stat! Ce se va intampla cand nu vor mai fi modele de copiat din Vest? Cine o sa mai cumpere toate plasticurile facute de ei daca vestul isi pierde din puterea de cumparare?
poate chinezii vor schimba asta; adica le-or face mai ieftine si poate mai 'populare'
experienta Tata Motors cu Jaguar si Land Rover a aratat ca un management bun si bani asiatici pot duce la rezultate excelente.
Stam nasol in vest, nu stiu cum o sa putem face fatza concurentei chinezilor. Au scoli din ce in ce mai bune, ingineri foarte buni, doctori, inteprinzatori, etc. In curind vor fi cei care vor domina lumea.
Ca sa le facem fatza in vest trebuie sa ne injumatatim salariile si nici atunci nu cred ca-i vom putea concura.
Prin comparatie cu afacerea Renault sau chiar Ford de la Craiova. Romania a fost in stare cu greu sa atraga Renault si Ford sa asambleze in Romania niste modele modeste. Managerii, inginerii si muncitorii nostrii, toti facuti de aceeasi mama sunt incapabili si vor fi pt mult timp sa puna toate lucrurile cap la cap sa scoata o masina moderna, competitiva, fiabila. Acelasi lucru e valabil si pt alte industrii/medicina/justitie/servicii etc. Avem nevoie de stapan sa ne spuna ce sa facem si ne-am milogit sa gasim unul, dupa care ne umflam in pene. In schimb chinezii au stat si au indurat, ani la rand, dar se pare ca planul lor a mers perfect. Noua generatie de chinezi isteti/municitori/seriosi care a invadat lumea cu produse si specialisti acum a cumparat firme celebre si vor decide ei ce vor face cu ele. Nu ca in cazul Renault care produce Logan sau alte modele si la noi si in Brazilia, Rusia si Algeria sub alte nume si profitul merge in Frantza. Iar cand nu le mai place de noi muta fabrica in ... China daca nu au cumparat-o chinezii intre timp.
Nu i-a costat decat 1.8 mld., cam cat dau romanasii ostrii pe masini de figuri sau pe portocale sau frigidere chinezesti.
Ma intreb care e strategia de lunga durata a guvernului si polulatiei Romaniei. Ce mai ramane de facut pt copii nostrii in afara de servicii locale sau emigratie sau munca la patron chinez. Suntem pregatiti pt provocarile viitorului? Sistemul nostru de educatie produce ingineri creativi, muncitori seriosi si flexibili si manageri performanti sa faca fata societatii globale? Suntem noi READY, sau ne intorcem lai oitzele noastre la tzara sa facem branza feta prin mijloace traditionale?
Poate ca in 2012 se intelege prin Apocalipsa intorcerea rapoartelor de putere in economia mondiala?
sau nici macar nu viseaza la propulsia supersonica sant doar maimutele pe care le intarata evreii americani sa stoarca impozite pt armament de la cetatenii occidenali speriati
in rest totul e hotarat de anglosaxoni mereu acum si peste 200 ani dupa om mai vedea nu ne mai intereseaza pe noi