Maruti 800 - masina care a conoscut putine schimbari in ultimii 27 de ani si costa sub 3.000 de euro in India - nu se mai vinde in 13 mari orase ale tarii si in cativa ani va iesi cu totul de pe piata, scrie AFP. Modelul Maruti 800 a fost timp de peste doua decenii cea mai importanta masina din India, dar constructorul a decis ca treptat productia ei va scadea urmand ca in cativa ani sa ajunga la zero intr-o tara in care noile reguli impun doar vanzarea masinilor noi cu norma de poluare Euro 4 si Euro 5. Vanzarile masinutei au scazut masiv in ultimii ani, Tata Nano preia stafeta, iar pe piata sunt destule masini la sub 5.000 de euro.

Maruti 800 a inceput sa fie produsa in 1983, la putin timp dupa ce statul a permis companiei locale Maruti Udyog sa formeze un joint-venture cu un constructor international - Suzuki - intr-o miscare de deschidere fara precedent pentru India. Masina s-a schimbat foarte putin in ultimii 27 de ani. Are 3,33 metri lungime, motor de 800 cc, 37 CP si patru locuri. Costa de la circa 180.000 de rupii (sub 3.000 de euro) si ajunge sa treaca de 3.500 euro.

De la 1 aprilie se va inceta livrarea masinii in 13 mari orase din India din cauza noilor reguli privind normele de poluare. In maxim cinci ani vechiul 800 nu se va mai vinde nicaieri, iar producatorul vrea sa renunte la masina si fiindca nu mai este populara.

Astfel, daca acum sapte ani vanzarile lunare treceau si de 20.000 de unitati, la acest inceput de an abia s-a trecut de 3.000 de unitati. Si asta nu numai din cauza celei mai ieftine masini din lume, Tata Nano, dar si fiindca Hyundai, dar chiar si Maruti - Suzuki au pe piata modele mai moderne de sub 4.500 euro.

Maruti 800 a "motorizat" India, s-au vandut din momentul lansarii circa 2,4 milioane de unitati, dar acum clientii au multe alternative si masina a ajuns la capat de drum din punct de vedere comercial, insa cu siguranta indienii care au deja modelul il vor conduce pana se strica total.

In compania mixta formata cu Mahindra, Suzuki detine 52%.

India are o piata auto atipica: nicaieri cota de piata a modelelor de clasa mini nu este atat de ridicata, iar numarul modelelor noi la sub 5.000 de euro trece de zece. Nu e de mirare deci ca Logan sedan, produs local de compania mixta Mahindra - Renault nu prea are succes, vanzarile fiind de circa 4.000 de unitati in ultimul an, in conditiile in care capacitatea de productie e de 50.000.

Presa a scris ca cele doua companii vor regandi conditiile parteneriatului si vor lansa un Logan sedan mai mic, de circa 4 metri lungime, pentru ca masina sa fie incadrata intr-o alta categorie, una in care taxele sunt mai mici.