Masinile electrice trec incet din teorie in practica. In Japonia, Mitsubishi a redus cu 5.000 de euro pretul masinii electrice i-MIEV, la o zi dupa ce Nissan a anuntat ca primul sau model electric, Leaf, poate fi comandat. Mitsubishi i-MIEV costa in Japonia aproape 32.000 de euro, dar pretul scade cu 9.000 de euro datorita subventiilor guvernamentale, in timp ce modelul Nissan Leaf, mai mare ca dimensiuni decat concurentul sau - costa 24.000 euro dupa aplicarea subventiilor.

Anul trecut cand s-au anuntat preturile, modelul i-MIEV al Mitsubishi costa in Japonia circa 37.000 de euro, fara a se pune la socoteala subventiile oferite de stat celor care cumpara masini 100% electrice. Acum, producatorul a anuntat ca pretul de baza scade cu 5.000 de euro, iar cei 9.000 de euro oferiti de statul japonez cumparatorilor duc pretul la echivalentul a 22.700 euro.

i-MIEV are sub 3,4 metri lungime, au fost pana acum livrate circa 1.400 de masini pentru flote auto, insa de la 1 aprilie incep livrarile si pentru persoane fizice, dar tot in volume mari. Masina are o autonomie de circa 160 km, se incarca total in sapte ore si viteza maxima e de 130 km/h. Mitsubishi vrea sa vanda circa 5.000 de unitati in anul fiscal ce incepe la 1 aprilie.

Marti, Nissan a anuntat preturile primei sale masini electrice, Leaf, model de clasa C care ajunge sa coste in Japonia sub 24.000 de euro dupa aplicarea subventiilor. Totusi, livrarile vor incepe din decembrie si estimarile legate de primele luni indica vanzarea a 6.000 de unitati. Autonomia masinii Leaf este de 160 km, viteza maxima e de 140 km/h, iar timpii de incarcare sunt de opt ore la o priza standard si 30 de minute la o statie de incarcare rapida ce duce bateria la 80%.

In SUA Leaf va fi mai ieftina, pretul initial e de aproape 33.000 dolari, dar se aplica o subventie de 7.500 dolari, astfel ca un cumparator ajunge sa dea cam echivalentul a 19.000 de euro. Livrarile incep spre final de an.

In Japonia mai este pe piata o alta masina electrica, modelul Stella EV de la Subaru, model de oras cu preturi ce pleaca de la 37.000 euro inainte de aplicarea subventiilor. Pana acum sunt cam 200 pe drumurile din Japonia, autonomia masinii e de 90 km, o incarcare completa dureaza cinci ore, iar la o statie speciala bateria se poate incarca pana la 80% intr-un sfert de ora.

Deocamdata razboiul preturilor este timid, este abia la inceput, dar e un moment important. Marii producatori vin cu oferte concrete pe piata si cu termene precise. In tari precum Japonia sau SUA se lucreaza si la infrastructura de incarcare, dar doua lucruri sunt clare: vor mai trece ani buni pana cand masinile electrice sa faca volume mari iar pentru moment aceste automobile sunt scumpe si cu subventiile acordate de autoritati. Fara subventii nu ar fi deloc de interes.