Ford cere modificarea unor clauze din contractul de privatizare a Automobile Craiova, invocand criza economica si financiara, insa AVAS sustine ca producatorul vrea sa scape mai devreme decat era stipulat in acte de activele conexe pe care compania nu le-a vrut, scrie cotidianul Gazeta de Sud. Ford solicita modificari fiindca ar putea fi obligata sa achite statului roman daune de pana la 21 de milioane de euro daca nu respecta conditiile contractuale actuale.

Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a publicat pe site-ul propriu un proiect de hotarare de guvern privind constituirea comisiei de negociere in vederea incheierii unui act aditional la contractul de vanzare-cumparare de actiuni incheiat intre AVAS si Ford Motor Company. Invocand criza economico-financiara globala, Ford a solicitat reanalizarea unor clauze din contractul de privatizare incheiat cu statul roman, fara a da detalii despre ce este vorba.

Presedintele AVAS, Aurelian Popa, a declarat pentru GdS ca ieri - miercuri n. r.) a si fost aprobata in sedinta de guvern hotararea privind reactivarea comisiei de privatizare a Automobile Craiova (ACSA) cu americanii de la Ford. Potrivit contractului, in trei ani de la privatizare trebuia sa aiba loc fuziunea celor trei firme, Daewoo, Automobile si Mecatim Timisoara, urmata de divizare. Din compania rezultata trebuie sa se desprinda una la care actionar va fi statul roman si care va cuprinde activele conexe pe care Ford nu le-a vrut la privatizare si Mecatim. Cealalta companie ar urma sa ramana Ford Romania.

Presedintele AVAS a lasat sa se inteleaga faptul ca, practic, Ford vrea sa scape mai repede de aceste active nedorite, precum si de Mecatim. „In primul rand, in comisie se va discuta despre actualizarea restructurarii companiei, pentru a pune la dispozitie activele conexe si Mecatim Timisoara. Concret, Ford doreste ca activele conexe si Mecatim sa fie predate statului roman mai devreme decat prevede contractul. Ford nu a solicitat nimic in legatura cu restructurarea personalului sau cu modificarea planului investitional al companiei“, a spus, pentru GdS, presedintele AVAS. Aurelian Popa a aratat ca, dupa ce se va intruni comisia de privatizare, Ford isi va prezenta pozitia, compania putand sa ceara si modificarea altor clauze din contractul de privatizare.

Potrivit contractului invocat, Ford se angaja ca in termen de patru ani de la semnarea actelor cu statul roman sa ajunga in fabrica de la Craiova la o productie de 300.000 de unitati pe an. In cazul in care compania nu va duce la indeplinire clauzele promise si nu va ajunge la un volum de productie de cel putin 250.000 de masini pe an, potrivit contractului de vanzare-cumparare a actiunilor, Ford poate plati daune catre statul roman. Aceste daune ajung pana la 25% din valoarea platita de Ford catre statul roman pentru achizitionarea fostei Daewoo, mai noteaza ziarul craiovean.

Acest lucru inseamna ca Ford ar trebui sa achite daune de 21 de milioane de euro, daca nu-si poate duce la indeplinire in patru ani obligatiile asumate prin contract. In ritmul actual in care se asambleaza autoutilitarele Transit Connect la Craiova (de circa 400 de unitati), ar insemna ca fabrica sa-si sporeasca productia de 62 de ori pe an pentru a ajunge la productia scontata. In acelasi timp, Ford s-a angajat ca in patru ani sa investeasca in fabrica din Banie 675 de milioane de euro. Dupa ce se va intruni comisia de privatizare, Ford ar putea cere, cel putin la nivel teoretic, si modificarea altor clauze din contract.

Pozitia Ford nu dezvaluie detalii despre modificarile solicitate de compania americana

"Angajamentul pe care Ford si l-a asumat fata de Craiova si Romania ramane neschimbat. Astfel, planul nostru este acela de a indeplini angajamentele asumate in privinta locurilor de munca, a investitiei si a capacitatii de productie. Toate acestea se intampla in pofida crizei economice fara precedent, care a inceput de cand Ford a semnat contractul de privatizare", a spus Nadia Crisan, membru al Consiliului de Administratie al Ford Romania.