Companii din tari precum Germania, Polonia si Cehia au inceput de anul trecut sa cumpere masini second-hand de peste 40.000 de euro din tara noastra fiindca modele precum Q7 sau X5 se vand mult mai bine in strainatate decat la noi, a spus la un eveniment de presa seful site-ului de anunturi Autovit.ro, Attila Okanyi. Site-ul a fost cumparat anul trecut pentru aproape cinci milioane de euro de catre grupul media Naspers din Africa de Sud, iar acum sunt prezente zilnic 20.000 de anunturi pentru cumpararea de masini. Autovit.ro va include si anunturi din strainatate si estimeaza ca va ajunge sa afiseze lunar 66.000 de anunturi.

"Spre sfarsitul lui 2008 s-a observat ca piata de camioane se prabuseste si firme din Polonia, Cehia, Ungaria si Germania au inceput sa vina si sa cumpere camioane noi din Romania. S-a ajuns insa anul trecut ca trendul sa se extinda si la masinile second-hand de peste 40.000 de euro. Stiti ca la inceput de 2009 multi importatori de masini noi au scapat de stocuri trimitandu-le la export in tari precum Germania si Franta, insa in a doua parte a lui 2009 a inceput clar sa se reexporte si masini second-hand, iar aici ma refer la masini de peste 40.000 de euro. (...) Un Audi Q7 sau BMW X5 se vinde mult mai usor in afara decat la noi", spune Okanyi.

El a adaugat ca sunt o serie de firme de leasing care au renuntat in a mai promova masinile scumpe pe piata romaneasca si cauta contacte cu dealeri de masini second din strainatate care sa cumpere in volume mai mari.

Seful Autovit.ro spune insa ca mai exista o tendinta mai ciudata si anume ca unii sa aduca din strainatate la targul de masini modele S Klasse, seria 5 sau seria 7 din 2009 sau 2010 care au doar cateva mii de km la bord "Chiar ma intreb in ce masura pot face profit vanzatorii respectivi si am ajuns la concluzia ca probabil fac doar prin anumite manevre cu TVA-ul fiindca astfel nu ne explicam. Masinile nu sunt mai scumpe la noi, dealerii acorda reduceri mult mai atractive la masinile scumpe decat da un dealer al aceleiasi marci in Germania".

Autovit.ro are cam 20.000 de anunturi afisate, iar la finalul anului trecut site-ul a fost cumparat pentru aproape cinci milioane euro de grupul media sud-african Naspers care mai detine site-uri de anunturi auto in tari precum Polonia, Ungaria si Cehia. In a doua parte a anului pe Autovit.ro vor putea fi gasite si anunturi de pe site-urile grupului din tarile mentionate mai sus.

Interesant este ca pe Autovit sunt puse si anunturi la masini foarte scumpe, exista un Maybach de 330.000 euro, cateva Rolls Royce Phantom, dar si modele Ferrari, Lamborghini sau Bentley. Totusi, reprezentantii companiei spun ca majoritatea anunturilor sunt pentru marcile germane Volkswagen, BMW, Audi si Opel, iar mare parte dintre anunturi se refera la masini de sub 9.000 de euro de dinainte de 2006. Aceste masini se vand si cel mai repede. Okanyi a spus ca anul trecut au fost postate circa 450.000 - 500.000 de anunturi pe Autovit si estimeaza ca circa doua treimi dintre ele s-au concretizat printr-o tranzactie.

O persoana fizica trebuie sa plateasca 1,5 euro+TVA pentru a-si pune anuntul pe site timp de doua saptamani. Pentru dealeri (companii auto care vand volume mai mari) tarifele sunt mai mici, mai ales daca numarul de anunturi postate e mai mare.

Autovit estimeaza ca din cele 20.000 de anunturi prezente la un moment dat pe site, cam 3.500 sunt puse de cei peste 100 de dealeri, in timp ce restul vin de la persoane fizice. Se estimeaza ca un sfert dintre persoanele fizice care pun anuntul pe site sunt samsari si scot deci la vanzare mai multe modele de masini second-hand. Acest lucru a putut fi determinat urmarind cati utilizatori pun mai multe anunturi folosind acelasi numar de telefon sau aceiasi adresa de e-mail.

Autovit.ro e gestionat de firma Visual Soft SRL, in timp ce targul Autovit din Vitan e gestionat de o alta companie. In targ pot fi expuse circa 2.000 de masini, astfel ca doar o mica parte dintre anunturile de pe Autovit.ro se refera la automobile expuse la targ.

Grupul Naspers care a cumparat Autovit.ro e listat la bursa din Johannesburg si Londra si a obtinut venituri de aproape 1,5 miliarde euro anul trecut. Subsidiara sa est-europeana, grupul Allegro are activitati in peste 10 tari din regiune si detine mai multe tipuri de platforme online de tranzactii pe diverse domenii, de la auto si imobiliare, la calatorii si plati online.