​Mihai Panaitescu are 24 de ani si este designer manager la producatorul auto Lotus Cars unde a desenat cateva modele cu care marca vrea sa se relanseze in urmatorii ani. Intr-un interviu audio pentru HotNews.ro, el a explicat cat de putina libertate are astazi un deisgner auto, cat de greu este sa mai fie original si in ce mod difera ca deisgn o masina electrica. Vezi care sunt, in opinia lui Mihai Panaitescu, marcile care au progresat cel mai mult, dar si cele care au ramas in urma la capitolul design si afla ce crede despre Dacia cel mai cunoscut designer auto roman.

Mihai PanaitescuFoto: Arhiva personala

Descarca fisierul audio in format MP3

Cele mai interesante raspunsuri ale lui Mihai Panaitescu, pe scurt:

- In general designerii creeaza masini care sa le placa lor si asta nu-i un lucru bun daca vrei sa vinzi o masina

- Ma inspir in design din tot ce ma inconjoara, de la faptul ca privesc o reclama la televizor sau ca vad o haina intr-o vitrina de magazin

- Nu pot practic sa desenez nimic nou pentru ca masinile folosesc aceeasi tehnologie, vorba unui prieten: "bai trebuie sa scapam de roti" si intr-adevar daca scapam de roti o sa vedem cumva o noua explozie a design-ului auto, la fel cum s-a petrecut si cand a inceput revolutia industriala

- Ce as face diferit daca as desena o masina electrica? In primul rand n-ar avea tevi de esapamant si as scoate lucrul asta in evidenta intr-un fel. Practic iti permite sa simplifici designul exterior

- Designerul nu are libertate, poate avea libertate doar din punct de vedere al stilului unei masini, dar design inseamna mult mai mult decat stil

- Am avut o contributie concreta la patru dintre conceptele prezentate de Lotus la Paris si ma mandresc cel mai mult cu faptul ca am putut da identitatea marcii, liniile cheie de stil care vor exista la noul Lotus in productie

- Trei marci care au evoluat mult la capitolul design: Citroen, BMW si Mazda. Trei marci care au pierdut teren: Mercedes, Renault si Seat.

Rep: Lotus e un brand care a surprins la salonul auto de la Paris prin numarul mare de concepte aduse, cinci. Cum ai ajuns la Lotus si cu ce te ocupi acolo?

Mihai Panaitescu: Povestea mea la Lotus incepea acum un an de zile, atunci lucram la Toyota in Japonia si am avut ocazia sa-l cunosc pe actualul CEO al Lotus care pe atunci era vicepresedinte la Ferrari. Atunci eram in vacanta in Romania si am avut de facut cateva proiecte care practic erau pentru Lotus si reprezentau schitele pentru posibilul viitor al Lotus. Sunt mandru ca am putut sa desenez pe hartie urmatorii cinci ani pentru firma, sigur ca desenele mele au fost modificate si imbunatatite si de alti designeri, dar asa a inceput povestea.

Rep: Ai avut deci o contributie la toate noutatile prezentate de Lotus la Paris?

Mihai Panaitescu: Da, am avut de fapt o contributie concreta la patru dintre ele si ma mandresc cel mai mult cu faptul ca am putut da identitatea marcii, liniile cheie de stil care vor exista la noul Lotus in productie si ma bucur ca a fost aleasa directia mea.

Rep: Cand va iesi pe piata primul model Lotus la care ai contribuit si tu?

Mihai Panaitescu: Cred ca Lotus a vorbit despre asta si am voie sa spun. La finalul anului 2012 sau inceputul lui 2013.

Rep: Din ce te inspiri cand creezi un proiect de design? Am discutat de-a lungul anilor cu designeri, iar raspunsurile la aceasta intrebare au fost surprinzatoare.

Mihai Panaitescu: Sunt doua cai de creare a unui deisgn zic eu, in general designerii creeaza masini care sa le placa lor si asta nu-i un lucru bun daca vrei sa vinzi o masina. Daca vrei sa se vanda, trebuie sa te gandesti la client, la ce vrea el si la cum sa-l convingi sa cumpere, iar asta e o prima cerinta a unui design pe care-l fac. Ma inspir din tot ce ma inconjoara, de la faptul ca privesc o reclama la televizor sau ca vad o haina intr-o vitrina de magazin creierul proceseaza toate formele astea si le asambleaza cumva, iar cand desenez, ele ies afara.

Rep: Inseamna ca ai o atentie deosebita la tot ce se intampla in jur fata de un om obisnuit care poate trece absent pe strada fara sa-i pese de tot?

Mihai Panaitescu: Da, din cauza ca sunt o persoana vizuala, iar astfel de persoane, fara sa vrea, absorb foarte multa informatie: culori, forme si asa mai departe...

Rep: In 2007 ai castigat concursul de design al Peugeot cu conceptul Flux. A folosit compania elemente din el in alte concepte din ultimii ani?

Mihai Panaitescu: A fost o poveste frumoasa, insa in serie nu cred ca am vazut elemente. In schimb, am vazut multi studenti care s-au inspirat din limbajul formal pe care l-am prezentat in acel proiect si asta ma bucura pentru ca si acei studenti poate sunt acum ca si mine designeri in studiouri si poate preiau orice element vizual si il pun in munca lor, poate chiar fara sa-si dea seama.

Rep: Cat de original mai poate fi un designer in industria auto de azi in care se lanseaza atat de multe modele in toate clasele iar masinile par sa semene tot mai mult intre ele?

Mihai Panaitescu: Din pacate nu poate fi foarte original si o spun cu parere de rau. Lumea trebuie sa inteleaga ca designul depinde foarte mult de tehnologie si de ceea ce ne permitem sa facem cu ea si cu uneltele pe care le avem la dispozitie. Eu nu pot sa fac o masina sa arate diferit daca am de exemplu acelasi aranjament al persoanelor in masina, motorul in acelasi loc, portbagajul in acelasi loc si aceleasi reguli de siguranta. Nu pot practic sa desenez nimic nou pentru ca masinile folosesc aceeasi tehnologie, e foarte simplu. Aici ajung la vorba unui prieten care mi-a spus acum o saptamana: "bai trebuie sa scapam de roti" si intr-adevar daca scapam de roti o sa vedem cumva o noua explozie a design-ului auto, la fel cum s-a petrecut si cand a inceput revolutia Industriala cand au aparut tehnologii noi de fabricatie. Tot asa o sa explodeze si designul daca o sa aveam o noua tehnolgie de propulsie, ma refer de exemplu si la masinile electrice, insa tehnologia e destul de timida si masinile sunt cam la fel.

Rep: Cat de multa libertate mai poate avea un designer in prezent, dat fiind ca trebuie sa tina cont si de conducere dar sa si creeze masini care sa poate fi apoi transpuse in realitate din punct de vedere tehnic si sa respecte si normele de siguranta?

Mihai Panaitescu: Nu are libertate si din nou spun: un designer poate avea libertate doar din punct de vedere al stilului unei masini, dar design inseamna mult mai mult decat stil. Poate sa faca o linie un pic diferita pe lateralul masinii, astfel incat acea masina sa aiba o personalitate proprie si sa nu semene cu concurentii din segmentul ei, dar mi se pare oarecum o chestie injositoare pentru niste minti care in mod normal ar trebui sa fie sclipitoare si sa ne ghideze societatea inainte. Imi pare rau ca asist la chestia asta si pana si eu, din pacate, trebuie cumva sa ma prostituez cateodata pentru ca departamentul de marketing ne cere ceva, iar noi lucram pentru ei. Lucram pentru actionarii firmei si asta e situatia deocamdata.

Rep: Masinile electrice sunt o provocare pentru un designer? Pun ele probleme suplimentare din cauza tipului diferit de propulsie?

Mihai Panaitescu: Da si nu. Da, pentru ca schimba aranjamentul tehnic al masinii, dar nu foarte mult. In general masinile electrice o sa fie un pic mai inalte, e bine ca o sa aiba rotile un pic mai mari din cauza ca motoarele electrice au cuplu mare si pot sa-ti invarta o roata mai mare despre care designerii spun ca arata mai bine si proportioneaza o masina mai bine. E un pas natural, dar nu vor fi mari schimbari in design.

Rep: Daca ai avea de desenat o masina 100% electrica ce elemente ai schimba in comparatie cu designul unei masini cu motor termic?

Mihai Panaitescu: In primul rand n-ar avea tevi de esapamant si as scoate lucrul asta in evidenta intr-un fel. Practic iti permite sa simplifici designul exterior, iar din alt punct de vedere nu stiu daca ai nevoie de grila de racire fata, sau macar de una atat de mare, deci poate as ascunde-o putin si as face o fata putin "a la Apple" cu suprafete simple si minimaliste.

Rep: As vrea sa-mi dai exemplu trei marci care au progresat cel mai mult in ultimii ani pe partea de design.

Mihai Panaitescu: Din punct de vedere al stilului si cum au reusit sa se diferentieze ca marca as spune Citroen care acum cinci ani facea chestii interesante pe care deja le vedem pe strada, nu stiu cat de fericite sunt solutiile lor, dar asta e. BMW pe vremea lui Chris Bangle, Mazda a avut mereu concepte impinse la extrem, dar pentru mine aceste lucruri nu mai au asa mare importanta, mi se pare un fel de machiaj... Repet, daca tehnologia nu se schimba putem sa facem o gramada de lucruri care sunt inutile si imi pare rau sa spun asta.

Rep: Poti sa te gandesti si la trei marci care au mers mai rau la partea de design?

Mihai Panaitescu: Cei de la Mercedes cred ca au avut o perioada in care stagnau si nu stiau unde sa se duca. Renault, in primul rand, au avut noi modele carora le-a lipsit o identitate si acum designul auto se invarte in jurul acestui lucru: sa creezi o identitate de marca usor de recunoscut, iar Renault a avut probleme cu chestia asta in ultimii cinci ani...

Rep: Si a treia...

Mihai Panaitescu: Nu stiu, sa ma gandesc...

Rep: Eu ma gandeam la Seat, dar nu stiu daca...

Mihai Panaitescu: Seat.. Ei au inceput bine cu Da Silva, dar acum nu prea mai stiu nici ei bine unde se duc, avem aici aceeasi opinie. Cred ca au un viitor incert, nu ma pricep, insa sunt curios unde se duc si cum vor sa-si diferentieze masinile ca sa arate ca un Seat. Nu stiu, ar fi un cosmar pentru mine sa ma duc intr-o firma precum Seat si sa-mi spuna: "fa un Seat care sa fie diferit de toate celelalte marci".

Rep: Cum ti se pare designul Dacia, a reusit sa-si castige o individualitate sau e doar o marca mai ieftina decat Renault si cu sigla diferita?

Mihai Panaitescu: Mie imi place, au facut o treaba excelenta designerii Renault tinand cont de bugetele si tehnologiile pe care le-au avut. Trebuie sa tinem cont de faptul ca Dacia are multe piese carry-over utilizate si la modele mai vechi ale Renault. Cand in proeict, ca designer ti se cere sa faci o masina care sa arate diferit, dar sa aiba usile de la modelul "cutarescu" e foarte greu sa arate diferit si de aceea cred ca au facut o treaba excelenta.

Despre Mihai Panaitescu

Mihai Panaitescu are 24 de ani si a devenit cunoscut in 2007 cand a castigat un concurs de design organizat de Peugeot, cu conceptul numit Flux. In 2007 a avut primul loc de munca, pentru cateva luni la Pininfarina. A absolvit Institutul de Design din Torino si a facut lucrarea de diploma sub indrumarea celebrului designer Chris Bangle de la BMW, iar din 2008 pana in 2009 a lucrat la Toyota. De un an lucreaza la Lotus, marca ce a "furat" doi directori de la Ferrari si vrea sa-si tripleze productia auto in urmatorii ani, mizand pe masini de peste 600 CP, mult mai puternice decat cele prezente acum in gama marcii.