Cea mai ieftina masina din lume, Tata Nano se vinde foarte slab si din cauza ca este atat de ieftina, astfel ca indienii din clasa de mijloc care si-o permit aleg alte modele pentru a nu fi asociati cu ideea de saracie, noteaza Washington Post intr-o analiza despre situatia dificila a unui produs care fusese gandit sa revolutioneze piata auto indiana. Totusi, dupa ce Tata Motors a dublat numarul de provincii unde Nano se vinde si a marit garantia oferita, vanzarile par sa-si revina, iar in decembrie au depasit pragul de 5.000, de zece ori peste situatia din noiembrie.

Tata NanoFoto: Tata Motors

Tata Motors nu a avut succesul asteptat cu Nano, cea mai ieftina masina din lume, model care ar fi trebuit sa coste de la 100.000 de rupii, dar acum poate fi cumparat in cel mai bun caz cu 135.000 de rupii (3.000 de dolari). In iulie 2010 s-a atins nivelul maxim de vanzari lunare, 9.000 de unitati, insa in noiembrie doar 500 de oameni si-au luat Nano, iar in decembrie numarul a urcat la 5.000, dar tot e departe de valoarea de minim 20.000/luna necesara ca proiectul sa fie profitabil.

Paradoxal, de vina pentru esecul comercial al Nano a fost si faptul ca masina este atat de ieftina, iar indienii din clasa de mijloc, cei care si-ar permite s-o cumpere, nu o fac tocmai din cauza ca Nano e un nume sinonim cu saracia, scrie Washington Post, citandu-l pe editorul adjunct al revistei What Car India. Si marketingul defectuos e responsabil pentru vanzarile slabe, insa concurentii Tata Motors care vand masini mai scumpe au avut grija sa sublinieze faptul ca aceste masini sunt mai fiabile si au mai multe optionale decat Nano. Pentru indienii din clasa de mijloc masina e simbol suprem al statutului social, astfel ca multi aleg modele ceva maui scumpe, mai ales ca exista cateva masini noi care pornesc de la 6-7.000 de dolari.

O alta problema a fost legata si de faptul ca anul trecut cateva masini au luat foc pe sosele in mod misterios si - desi producatorul i-a asigurat pe clienti ca masina nu are probleme de siguranta - temerile au ramas. Tata Motors a izbutit insa revitalizarea vanzarilor in decembrie fiindca Nano a devenit disponibila in showroom-urile din 28 de provincii ale Indiei, fata de numai 12, iar garantia a fost extinsa la patru ani sau 60.000 km. In plus, doritorii pot obtine finantare chiar si in 48 de ore din momentul depunerii cererii, iar cei de la Tata Motors spera ca aceste masuri disperate ii vor ajuta sa scape de stocurile de masini care umplu curtea fabricilor.