​Anul trecut a inceput catastrofal pentru piata masinilor noi, ianuarie fiind cea mai slaba luna ca numar de inmatriculari din ultimele doua decenii in Romania. Decembrie a fost cea mai buna luna din an atat pentru masinile noi, cat si pentru cele second-hand. Doar in patru din cele 12 luni s-au inmatriculat peste 10.000 de masini noi, iar inmatricularile de second-hand au crescut in ultimele sase luni, culminand cu valoarea de 41.000 de luna trecuta. Intra in articol pentru a vedea evolutia pietei auto anul trecut in comparatie cu 2009.

Masinile noi - Inceput dezastruos, final cu redresare

Ianuarie a fost o luna extrem de slaba pentru masinile noi, inmatricularile depasind cu greu 2.100 de unitati in tara. A fost cea mai slaba luna a pietei auto in ultimele doua decenii iar in premiera Dacia nu a fost cea mai vanduta marca, fiind depasita de Volkswagen si Ford. Si februarie a fost o luna slaba, sub 3.000 de unitati, insa piata si-a mai revenit cat de cat, ajungand la 8.900 in aprilie. In iunie si iulie s-a simtit efectul programului Rabla, astfel ca inmatricularile noi au depasit 10.000 de unitati, din august pana in octombrie piata nu a mai trecut de 9.000 de unitati lunar, insa din septembrie a inceput sa urce in raport cu lunile similare din 2009.

In penultima luna s-a depasit pragul de 11.000 de masini noi, iar decembrie a fost cea mai buna luna, cu aproape 12.500. Daca in prima luna a anului marca numarul unu ca inmatriculari era Volkswagen, cu 443 de unitati, in decembrie, Dacia a preluat la mare distanta locul intai, cu peste 3.300 de masini noi inscrise.

Inaintea crizei, inmatricularile lunare de masini noi treceau de 30.000 de unitati, insa astfel de cifre sunt de domeniul istoriei iar in ultimii doi in nicio luna nu s-a trecut de 14.000 de unitati iar in jumatate din lunile lui 2009 nu s-a trecut de 10.000 de unitati. Trebuie insa notat ca programul Rabla a ajutat mult piata anul acesta, peste 60.000 de masini noi fiind cumparate prin intermediul sau. Fara program era foarte posibil ca piata sa scada la nivelul din anii 90' cand masinile straine nu aveau nici 10% din piata. Acum au aproape 70 de procente.

Masinile vechi au avut final exceptional de an

In primele cinci luni ale anului numarul de masini second-hand inmatriculate pentru prima oara in tara nu a avut fluctuatii mari, fiind intre 10.500 si 13.500 lunar. Din iunie pana in septembrie valoarea lunara a inceput sa fie mai importanta - 15-17.000, cresterea fiind accelerata in ultimul trimestru cand s-a ajuns de la circa 20.000 in octombrie, la 41.000 luna trecuta, pe fondul faptului ca taxa auto s-a majorat de la 1 ianuarie 2011 si multi au vrut sa profite de vechea taxa.

In ultimele sase luni inmatricularile de masini second-hand din import au tot crescut, iar totalul anual a depasit valoarea de 214.000 de unitati, cu 1% mai mult decat in 2009. Februarie a fost cea mai slaba luna pentru masinile second-hand, cu circa 10.500, Volkswagen fiind marca cel mai des aleasa, cu peste 2.900 de masini noi inmatriculate. Decembrie a fost de departe cea mai buna luna din an, Volkswagen apropiindu-se de 11.000 de masini inmatriculate iar Ford fiind aproape de 10.000.

In ultimii doi ani numai o data inmatricularile lunare de masini SH au fost sub 10.000 de unitati (in ianuarie 2009 au fost sub 6.000) si tot o singura data au depasit 50.000 (in martie 2009).