E la moda sa se discute despre masinile electrice, insa vremea lor va veni abia peste 10 - 15 ani si nici macar in tarile foarte dezvoltate nu vor avea succes facil, a spus Constantin Stroe, vicepresedinte Automobile Dacia si membru in comisia infiintata pentru a face strategia de implementare a automobilul electric in tara. Desi se vor lansa cel putin patru masini electrice in Romania anul acesta, Stroe spune ca in afara de unele masini pe care le vor lua in probe unele municipalitati, nu prea vom vedea in 2011 masini electrice.

Constantin StroeFoto: HotNews.ro

"Nu prea cred ca vom vedea multe masini electrice in Romania anul acesta, poate doar la cateva municipii mai istete care le vor lua pentru a face teste. Trebuie sa ai infrastructura pentru ca daca intri cu o masina pe piata si ramai cu ea blocata, e un rateu. E o moda sa discuti despre masini electrice, insa nu cred in succese fulminante ale acestora nici in tarile dezvoltate. E adevarat ca va veni si vremea lor, insa peste 10 - 15 ani.", spune Stroe.

Cateva masini 100% electrice s-au lansat in Europa, in tari cu o gandire mai orientata catre protectia mediului, cum ar fi Israel, Portugalia, Irlanda, Olanda sau Franta. Totusi, automobile de clasa mini 100% electrice costa 30 - 35.000 de euro si raman super-scumpe chiar si dupa aplicarea subventiilor de cateva mii de euro date de autoritati.

Stroe care face parte din Comisia care se ocupa de intocmirea strategiei implementarii automobilului electric in Romania spune ca va fi important pentru tara noastra daca va reusi in urmatorii zece ani sa produca o parte esentiala a automobilului electric. "Sa producem ceva, dar nu un lucru clasic precum caroseria, ci macar ceva din cele mai importante doua elemente: bateria sau partea specifica a motorului".

Intrebat daca furnizorii de componente prezenti in Romania sunt pregatiti sa produca piese specifice pentru masinile electrice, Stroe a spus ca multi ar fi pregatiti sa treaca la noua tehnologie, insa trebuie sa primeasca know-how fiindca nu au capacitatea de inovare pe plan local.

Anul acesta au fost confirmate cel putin patru lansari de masini electrice pentru Romania: Renault Fluence, Mitsubishi i MIEV, Peugeot iOn si Citroen C-Zero insa e greu de crezut ca peste un an numarul de masini electrice inscrise in circulatie va trece de cateva zeci la noi.

In orice caz, opinia generala in industrie este ca masinile 100% electrice vor avea succes mai ales in tarile unde oamenilor le pasa si de mediu dar si unde benzina este mai scumpa, iar taxele de inmatriculare pentru masinile cu motor termic sunt extrem de mari (cum ar fi Danemarca).