Taxa de prima inmatriculare nu incalca legislatia europeana doar fiindca pe piata nationala exista vehicule echivalente anterior introducerii taxei, care nu au fost supuse platii acesteia, insa taxa trebuie redusa pe cat posibil si grila de calcul trebuie sa tina cont de cat mai multi factori care afecteaza deprecierea, sunt cateva din raspunsurile avocatului Curtii Europene de Justitie la o cerere facuta de Tribunalul Sibiu pornind de la cazul unui roman care sustine ca taxa auto aplicata la noi contravine "vadit" normelor europene. Cetateanul in cauza a platit o taxa de peste 2.000 de euro pentru a-si inscrie in tara o masina pe care a dat 6.600 de euro in Germania.

Cazul unui om nemutumit de valoarea taxei auto

Totul a inceput in 2008 cand un sibian, Ioan Tatu, a cumparat din Germania un Mercedes de 11 ani vechime pe care a dat 6.600 euro si pentru care a platit in tara 2.000 de euro pentru a-l inmatricula. Masina dispune de motor de 2,1 litri si e conforma normei Euro 2.

Ioan Tatu a introdus o actiune la Tribunalul Sibiu, solicitand sa i se restituie valoarea taxei achitate, sustinand ca taxa in cauza discrimineaza vehiculele de ocazie importate din alte state membre, in conditiile in care, in cazul vehiculelor importate, taxa va fi integral aplicata cu ocazia primei inmatriculari in Romania, in timp ce, pentru cele care fusesera inmatriculate in Romania anterior introducerii taxei, aceasta nu va fi, in realitate, perceputa.

Tribunalul Sibiu a decis sa adreseze Curtii Europene de Justitie urmatoarea intrebare preliminara: "Contravin dispozitiile OUG nr. 50/2008 cu modificarile ulterioare dispozitiilor [articolului 110 TFUE]; se instituie intr-adevar o masura vadit discriminatorie?"

Articolul invocat suna astfel:

"Niciun stat membru nu aplica, direct sau indirect, produselor altor state membre impozite interne de orice natura mai mari decat cele care se aplica, direct sau indirect, produselor nationale similare.

De asemenea, niciun stat membru nu aplica produselor altor state membre impozite interne de natura sa protejeze indirect alte sectoare de productie."

Reclamantul sustine ca taxa de poluare este practic doar o alta forma a taxei de prima inmatriculare reglementate anterior de Codul fiscal si care a fost deja considerata de instantele nationale ca fiind contrara dreptului comunitar.

Raspunsul avocatului Curtii Europene de Justitie

Eleanor Sharpston, avocat al Curtii de Justitie Europene a remis un raspuns - data 27 ianuarie - pe post de propunere ca va fi adresata juratilor.

Concluziile sunt formulate in trei puncte: primul arata ca taxa nu incalca legislatia europeana doar fiindca pe piata nationala exista vehicule echivalente anterior introducerii taxei, care nu au fost supuse acestei taxe.

A doua concluzie, mult mai tehnica, vaga si interpretabila arata ca taxa contravine normelor europene doar daca ne referim la autoturismele cumparate noi in leasing in alt stat membru al UE si cuantumul taxei pe poluare aplicata in Romania e mai mare ca valoarea lor reziduala la momentul incheierii leasingului.

Al treilea punct stipuleaza ca taxa platita pentru a inmatricula in tara un vehicul second-hand adus din afara trebuie redusa pe cat posibil, in functie de deprecierea pretului vehiculului nou, iar grila de calcul trebuie sa tina cont de cat mai multi factori care afecteaza deprecierea.

Iata concluziile:

1) O reglementare nationala de introducere a unei noi taxe aplicate la prima inmatriculare a unui autovehicul de ocazie importat dintr-un alt stat membru nu incalca articolul 110 TFUE doar pentru ca pe piata nationala existau deja vehicule echivalente anterior introducerii taxei, care nu sunt supuse acestei taxe.

2) O asemenea taxa este, cu toate acestea, interzisa de articolul 110 TFUE daca cuantumul taxei aplicate unui vehicul de ocazie importat depaseste cuantumul rezidual al taxei inclus in pretul de vanzare al unui vehicul de ocazie echivalent care a fost supus taxei atunci cand a fost inmatriculat pentru prima data ca vehicul nou.

3) Pentru a asigura ca nu exista o astfel de taxa suplimentara, cuantumul taxei aplicate vehiculelor inmatriculate pentru prima data ca vehicule de ocazie trebuie redus, pe cat posibil, in functie de deprecierea pretului vehiculului nou. O grila fixa de depreciere care se bazeaza numai pe vechimea vehiculului, fara luarea in considerare a rulajului sau a altor factori care afecteaza deprecierea, este insuficienta in acest sens.

Cuantumul taxei e mare in raport cu pretul masinii, dar acest fapt nu influenteaza concluziile de mai sus

Avocatul noteaza ca, desi aceste concluzii se refera numai la actiunea introdusa de domnul Tatu impotriva taxei aplicate unui autovehicul de ocazie pe care acesta l-a importat din Germania, "nu putem trece cu vederea numarul mare de cereri de pronuntare a unor hotarari preliminare formulate de instantele romane si care au ca obiect aceeasi intrebare. Daca taxa ar fi fost stabilita la un nivel mai scazut, poate ca ar fi existat mai putine controverse si mai putine litigii. In prezenta cauza, taxa, care ajunge dupa toate aparentele la aproximativ 30% din valoarea vehiculului importat, a fost stabilita fara indoiala la un nivel ridicat.", arata indrumarea.

Totusi, nivelurile la care sunt stabilite impozitele nationale sunt de competenta exclusiva a statului membru in cauza astfel ca valoarea mare a taxei in raport cu pretul masinii nu are nicio incidenta asupra concluziilor stabilite.

Raspunsul e fara echivoc doar in ceea ce priveste autoturismele achizitionate prin sistem leasing, in rest se lasa in continuare la aprecierea leguitorului roman care are tot interesul sa atraga bani la buget, pretextand ca Romania nu poate fi cimitirul de masini al Europei.

Documentul il puteti consulta aici