​Tot mai multi clienti de pe continent se orienteaza catre masini ale unor marci non-europene in versiuni cu pret mai scazut si dotari mai putine, iar criza a contribuit si ea la schimbare, a spus intr-o discutie cu presa la Bucuresti, Wayne Brannon, seful Chevrolet Europe. El considera ca e normal ca un grup auto important sa vina pe piata cu mai multe marci si nu e o problema daca unele modele de la diferite marci au design asemanator fiindca exista mai multe categorii de clienti cu dorinte diferite.

Wayne Brannon, seful Chevrolet EuropaFoto: Hotnews

Despre asemanari in design si strategii cu marci multiple

Cele mai mari grupuri vin pe piata cu un numar mare de marci, dar pentru a reduce costurile diverse masini de la marci diferite seamanata mult intre ele, impartind componente si arhitectura. Intrebarea care se pune e daca acest lucru este corect fata de client si daca nu cumva vanzarile au de suferit din cauza similitudinilor.

Intrebat daca in viitor vor fi mai multe diferente intre masinile electrice Opel Ampera si Chevrolet Volt, Brannon a spus ca asa se doreste, insa a tinut sa precizeze ca si daca nu sunt diferente, masinile se pot vinde bine, dand exemplu "tripleta ceha" Toyota Aygo, Citroen C1 si Peugeot 107, masini care desi seamana mult ca design si sunt apropiate ca pret, au avut vanzari foarte bune.

"Daca vorbim de intreaga industrie trebuie sa ne gandim ca foarte multe marci au aceleasi componente si aceleasi arhitecturi pentru a avea o fundatie din care sa lanseze vehicule cu sigle diferite. In pietele mari, producatorii importanti aduc marci multiple. De exemplu, Volkswagen are 20% din piata, avand o strategie cu trei marci principale care folosesc componente simlare si trenuri de rulare similare. Cand au o noua tehnologie, o pun pe urmatoarea masina care e lansata, nu asteapta lansarea modelului de varf de gama. Uitati-va la Renault, Nissan si Dacia, si aici sunt multe in comun si chiar citeam ca e posibil ca Dacia sa aiba pe viitor elemente de stil de la Fluence, uitati-va la Peugeot - Citroen, e ceva normal in piata sa ai numar mare de marci pentru ca exista mai multe tipuri de clienti care cauta lucruri diferite".

Brannon spune ca scopul Opel si Chevrolet este sa isi diferentieze mai mult masinile in raport cu concurenta, dar admite ca si fara deosebiri mari poti avea vanzari extrem de bune.

Cum a schimbat criza clientii europeni

Intrebat ce impact considera ca a avut criza asupra gusturilor europenilor cand e sa cumpere masini, Brannon a identificat o crestere a popularitatii marcilor non-europene si a masinilor cu ceva mai putine dotari. "Acum sunt mai multi europeni care ar prefera sa cumpere masini ale unor marci non-europene cu mai putine dotari si pret mai scazut, dar nu stiu daca asta e din cauza crizei fiindca ma uitam pe un studiu facut de un furnizor care mi s-a parut surprinzator pentru ca am vazut ca multi clienti care au cumparat prima data o masina a unei marci europene se gandeau apoi ca urmatoarea achizitie sa fie o masina a unei marci non-europene la un pret mai mic. Nu stiu daca asta s-a intamplat din cauza crizei in totalitate, insa sigur a contribuit si criza la dezvoltarea tendintei".

Chevrolet inca profita de faima ADN-ului american si a lui Corvette

Brannon admite ca in multe piete marca e aproape necunoscuta fiindca nici 5% din cei intrebati nu au auzit de ea. "Vindem chiar bine daca ne gandim ca nimeni nu a auzit de noi", glumeste seful pe Europa.

"Chevrolet este o marca cu ADN american, chiar daca Louis Chevrolet a fost elvetian", spune Brennon care admite ca cei care au auzit de Chevrolet se gandesc in primul rand la masini americane puternice si la Corvette, chiar daca acum in showrrom-uri sunt o serie de masini de clasa mica si compacte.

El spune ca, desi marea majoritate a masinilor Chevrolet care se vand in Europa sunt produse in Coreea de Sud, marca nu e una sud-coreeana. "Nu e rau sa fi o marca sud-coreeana, uitati-va la Hyundai si Kia: au masini care arata bine si vand excelent". El spune insa ca, la fel ca la alte marci, standardele de calitate sunt peste tot la fel iar ingineria si designul se realizeaza in mai multe centre din locuri de pe mai multe continente.

Tinta e un milion de masini pe an in Europa

Marca are o cota de 2,5% din piata europeana si a avut vanzari de aproape 480.000 de masini pe continent, cea mai mare piata fiind de departe Rusia. Tinta este atingerea unui nivel anual de un milion de unitati dupa 2015, iar cotele de piata difera mult chiar si in prezent. "Acum in Rusia avem 6-7%, in Uzbekistan avem 95%, dar e o situatie deosebita, insa in Germania avem sub 1% iar in Europa de Vest 1,3%, explica Brannon. In Romania, cota este de 4%, vanzarile trecand de 4.000 de masini anul trecut.

Chevrolet va lansa anul acesta noua generatie Aveo, o versiune restilizata a SUV-ului Captiva, o versiune hatchback a lui Cruze si MPV-ul Orlando. Marca va aduce totusi modele cu totul diferite si mult mai scumpe decat Spark, Aveo si Cruze. In noiembrie apare in Europa masina electrica Volt, dar in vara va fi lansat un muscle car modern. Astfel, americanii vor lansa Camaro in Europa in a doua parte a anului, dar fiind un produs de nisa, dealerilor nu li se vor impune cote stricte. "Preferam ca cei care vor Camaro sa o cumpere de la noi, nu de pe piata gri unde costa mai mult si nici nu primesti garantie", spune Brannon. El adauga ca modele precum Volt si Camaro, desi sunt de nisa, vor aduce un plus de imagine marcii.

In lupta cu Dacia, Chevrolet vrea sa se adreseze unei clientele mai pretentioase

Intrebat despre cum vede concurenta cu Dacia, seful Chevrolet Europa a spus ca marca romaneasca a intrat puternic intr-un segment unde exista cerere si a profitat din plin de asta. El a precizat ca in cateva segmente de pe piata auto in Europa circa 10% din masini sunt intr-o categorie de pret redus (discounted cars) iar Dacia a tintit exact acolo, cu succes. "Noi vrem sa facem ceva diferit, vrem sa avem mai multa imagine, mai mult continut, nu incercam sa copiem strategia Dacia fiindca e foarte buna si ei castiga cu ea". Brannon spune ca Chevrolet vrea sa se adreseze unor clienti care vor mai multe optionale, calitate mai buna. "Vrem sa ne situam undeva intre Dacia si marcile cu cele mai mari volume de vanzari", conchide americanul.

Brannon a mai explicat si ca Chevrolet a intrat in segmentul low-cost fortata de situatie dupa ce a cumparat Daewoo Coreea acum un deceniu. "Am mostenit atunci masini care erau mai vechi ca si conceptie, erau practic cu o generatie in urma si le vindeam la preturi mai mici fiindca atata faceau", spune seful Chevrolet care adauga ca acum strategia s-a schimbat iar marca se adreseaza unui segment superior si fiindca masinile sunt moderne. "Am fost in acel segment inferior din cauza masinilor pe care le aveam si fiindca urma o perioada de tranzitie catre masini plasate intr-un segment superior".