Parlamentul European si statele membre au ajuns la un acord definitiv cu privire la un regulament care va da dreptul la despagubiri pasagerilor care calatoresc pe distante mai mari de 250 km cu autobuzul in caz de intarziere, anularea cursei sau pierdere a bagajului, a anuntat institutia. Regulamentul se aplica din primavara lui 2013 si prevede ca in cazul unei intarzieri mai mari de 90 de minute, pasagerii au dreptul la gustari, mese sau bauturi racoritoare.

Regulamentul e valabil doar la calatorii de peste 250 kmFoto: Agerpres

Dupa doi ani de negocieri dificile, Parlamentul European si statele membre au ajuns la un acord cu privire la un regulament care va acoperi toate serviciile normale, nationale sau transfrontaliere pe distante lungi (250 de kilometri sau mai mult), incepand din primavara anului 2013.

Pentru acest tip de servicii, noua legislatie prevede compensatii de pana la 50% din pretul biletului, in plus fata de rambursarea integrala a tichetului, daca un operator anuleaza o calatorie si nu poate astfel sa isi onoreze contractul de transport. Aceasta regula se aplica si in cazul unei intarzieri mai mari de doua ore, daca operatorul nu poate oferi pasagerilor nici o redirectionare sau un alt mijloc de transport pentru continuarea calatoriei. Calatorii care, in urma unei anulari sau a unei intarzieri mai lungi de doua ore, doresc sa renunte la calatorie, au dreptul la o rambursare integrala a pretului biletului calatoriei.

In cazul unei intarzieri mai mari de 90 de minute, pasagerii au dreptul la gustari, mese sau bauturi racoritoare. Daca o calatorie este intrerupta sau are loc un accident care presupune cazarea peste noapte, operatorii sunt obligati sa ofere calatorilor cazare la hotel in valoare de pana la 80 EUR pe noapte. Totusi, operatorii nu sunt obligati sa ofere aceste facilitati in cazul unor catastrofe naturale sau a unor conditii meteorologice foarte dificile care pun in pericol securitatea transportului.

In cazul pierderii sau deteriorarii bagajelor, operatorii vor trebui sa prevada o rambursare de minimum 1.200 EUR, precum si rambursarea unei sume de pana la 220.000 EUR (sau mai mult, daca este prevazut in legislatia nationala), in caz de deces sau vatamare in urma unui accident.

Pentru a permite companiilor mai mici sa se adapteze noilor exigente, Parlamentul va acorda statelor membre posibilitatea de a excepta serviciile regulate nationale sau serviciile speciale, care sunt efectuate in mare parte in afara Uniunii, pentru o perioada maxima de 4 ani si care poate fi reinnoita o data.

Pentru a putea acorda o asistenta adecvata pasagerilor cu mobilitate redusa care au solicitat acest lucru cu cel putin 36 de ore inaintea calatoriei, personalul din autobuz sau autocar trebuie sa fie format in acest sens si sa detina competentele definite in anexa regulamentului. Atunci cand operatorul nu poate furniza o asistenta adecvata, pasagerii cu mobilitate redusa au dreptul de a fi insotiti, fara costuri suplimentare, de o alta persoana la alegerea sa.

Unii parlamentari au spus ca plafonul de 250 km e prea mare si nu acopera toate rutele importante cum ar fi Viena - Budapesta sau Strasbourg - Luxemburg.

Pentru calatoria cu trenul, avionul si vaporul sunt in vigoare reglementari prin care pasagerii au dreptul la despagubiri daca serviciile nu sunt la nivelul promis. Ramane de vazut in ce caz se vor aplica derogari de la noile reguli care nu vor fi pe placul companiilor de transport.