​Acuzatii false, dovezi neconcludente, zvonuri bizare si multe intorsaturi de situatie, cam asa a aratat scandalul de spionaj industrial de la Renault care s-a dovedit o cacealma si era sa se lase cu demisii la varf. Cateva invataminte se pot trage insa: compania ar fi trebuit sa apeleze mai demult la autoritati, nu sa se bazeze doar pe o ancheta interna, iar sefii ar fi trebuit sa supravegheze mai bine modul in care ancheta a fost condusa si oamenii care au facut-o, scrie Financial Times.

Dupa o ancheta interna care a durat cinci luni, Renault a anuntat in ianuarie ca trei directori ar fi vandut pe bani grei informatii confidentiale. Compania a cerut autoritatilor franceze sa deschida propria ancheta, iar ministrii francezi s-au aratat extrem de suparati ca au aflat din presa de problemele de la Renault, si nu li s-a comunicat mai inainte, mai ales ca scandalul nu mai era demult doar o problema interna a producatorului auto fiindca se banuia ca secretele ar fi ajuns la o companie detinuta de statul chinez, astfel ca era o problema diplomatica.

Renault a dat afara trei directori pe care i-a gasit tapi ispasitori si - desi acestia au negat vehement ca ar avea vreo vina - compania si-a cerut abia acum cateva zile scuze fata de ei, admitand ca nu s-au gasit dovezi care sa-i incrimineze.

"O scrisoare anonima a avut mai mare greutate decat cei 31 de ani pe care i-am petrecut la Renault", declara recent pentru Financial Times unul dintre cei trei directori acuzati pe nedrept. Companiile, noteaza publicatia, au tendinta sa se substituie justitiei cand simt ca sunt in pericol si nu mai au grija ca anchetele interne sa se desfasoare dupa reguli clare. FT noteaza ca Renualt a facut o mare greseala ca nu a apelat mai repede la autoritatile si la ajutorul serviciilor secrete care au multe informatii si pot sa fie de mare ajutor.

A doua mare greseala a fost ca s-a pierdut controlul asupra anchetei interne, iar cei insarcinati cu dificila misiune de a afla ce s-a intamplat au actionat abuziv, lucru indicat de ancheta oficiala care a arata ca una din dovezile care i-au incriminat nu era valida.

Dupa ce Renault si-a cerut scuze, toata lumea a asteptat demisii la varf. Patrick Pelata si-a oferit demisia, insa seful cel mare, Carlos Ghosn, a refuzat sa o accepte. Acum, presiunea asupra lui Ghosn creste si multi nu inteleg cum de s-a putut ajunge atat de departe. Cuvintele aflate pe buzele oficialilor de la Paris de cateva zile sunt ca sefii Renault "trebuie sa suporte consecintele".

Concluzia ar fi ca marile companii trebuie sa gaseasca un echilibru intre nevoia de a-si proteja secretele industriale si obligativitatea de a respecta drepturile angajatilor.