​Romanii sunt europenii cel mai putin dispuși să faca unele compromisuri cu privire la dimensiunea, autonomia sau viteza autoturismelor pe care le detin pentru a reduce emisiile nocive, arata un studiu Eurobarometru facut in randul celor 27 de tari UE. Intrebati daca ar fi de acord ca taxele de inmatriculare si impozitele anuale sa fie inlocuite de taxe in functie de cat de mult utilizezi masina, peste jumatate dintre europeni s-au aratat de acord, iar in Romania procentul a fost de 36%.

Principalul mod de transport pentru cetatenii din fiecare tara UEFoto: Studiu Eurobarometru

Romania este printre tarile in care masina reprezinta principalul mijloc de deplasare pentru un numar mic de persoane (31% din cei intrebati), in timp ce in Cipru ponderea e de 89%, iar in Slovenia si Irlanda, de peste 65%. In UE, media este de 53%. Doar 5% dintre romani au spus ca bicicleta e principalul mijloc de deplasare, iar la acest capitol Olanda e campioana (42%), urmata de Ungaria si Danemarca (19%). La nivelul UE, media e de 7%, iar in tari precum Bulgaria, Spania sau Portugalia sub 2% utilizeaza bicicleta ca mijloc principal de transport.

Motocicleta este mijlocul principal de transport pentru 2,1% din cei peste 25.000 de oameni intrebati la nivelul UE. Grecia sta cel mai bine (peste 7%), in timp ce in Romania doar 0,5% au spus ca motocicleta e transportul de baza.

Majoritatea utilizatorilor de autoturisme intervievați (66%) au afirmat că ar putea accepta un compromis privind dimensiunea mașinii pentru a reduce emisiile, iar 62% dintre ei în ce priveşte autonomia mașinii. Romania a fost tara in care cei mai putini din cei intrebati s-au aratat dispusi sa faca un compromis in ceea ce priveste dimensiunea masinii (43%), in timp ce in Cipru si Grecia, opt din zece respondenti s-au aratat dispusi sa faca acest compromis.

Romania si Letonia sunt singurele tari in care sub jumatate din cei intrebati s-au aratat dornici sa faca un compromis in ceea ce priveste viteza masinii, in timp ce in toate celelalte 25 de tari s-a depasit 50%, culminand cu Estonia (87%).

Tara noastra sta cel mai rau si la procentul celor care ar face compromisuri la autonomia masinii, sub patru din zece ar prefera o masina cu autonomie mai mica, insa mai prietenoasa cu mediul. la polul opus se afla Cipru.

Intrebati daca ar fi dispusi sa dea mai mult pe o masina daca ar stii ca e mai ecologica, circa 55% dintre europeni au spus ca ar fi dispusi sa faca asta. In Romania circa 42% ar fi dispusi sa dea mai mult pe o masina ecologica, la fel ca in tari precum Cehia sau Letonia. In Cipru, peste sapte din zece oameni intrebati s-au aratat dornici sa dea mai mult.

Intrebati daca ar fi de acord ca taxele de inmatriculare si impozitele anuale sa fie inlocuite de taxe in functie de cat de mult utilizezi masina (numar de kilometri sau utilizare la ore de varf), circa jumatate din cei intrebati la nivelul celor 27 de tari UE au spus ca ar fi de acord. In Romania doar 36% ar fi de acord cu o astfel de schimbare, in Lituania doar o cincime, insa in Luxemburg se trece de 70%.

Intrebati care ar fi principalul motiv care ii determina sa nu foloseasca transportul in comun, ingrijorarile privind siguranta au fost considerate foarte importante de 35% dintre romani, doar Bulgaria avand un procentaj mai mare. La nivelul UE media este de 22%, iar tara unde siguranta este cea mai mica problema este Suedia (9%).

In total au fost intrebate peste 25.000 de persoane la nivelul UE, din care circa 1.000 in Romania.