Institutiile publice care isi vor lua masini electrice prin Programul Rabla vor beneficia de o prima de casare de 5.300 de euro, de sase ori mai mare decat cea standard, a anuntat miercuri ministrul Mediului, Laszlo Borbely, care a initiat o ordonanta de urgenta in acest sens. Pentru institutiile care isi vor lua masini electrice - insa nu prin Rabla - statul intentioneaza sa acorde o subventie de cel mult 25% din valoarea masinii, a mai spus ministrul, care estimeaza ca in doua saptamani aceasta ordonanta va fi adoptata de Guvern, ea aflandu-se in prezent in circuitul de avizare.

Statul da subventii de peste 5.000 de euro pentru institutiile dornice sa-si ia masini electriceFoto: Hotnews

Ministrul Mediului spune ca vor fi oferite facilitati diferite pentru hibride si pentru masinile 100% electrice, deoarece numai cele din urma sunt considerate complet nepoluante.

Pentru inceput, doar institutiile isi vor putea cumpara astfel de masini, deoarece pentru publicul larg nu exista infrastructura necesara utilizarii acestor masini.

O borna de incarcare, care poate fi instalata intr-un garaj, costa intre 350 si 400 de euro, iar bateria se incarca in circa opt ore.

Declaratiile au fost facute de ministrul Mediului dupa o intalnire cu Jerome Olive, sef al Dacia - Renault in Romania care a confirmat faptul ca marca franceza va aduce in acest an doua vehicule electrice in tara.

Ministrul a adaugat in conferinta de presa ca in prezent se poarta discutii cu furnizorii de energie pentru a se pune la punct parteneriate, iar o a doua faza a programului va consta in discutiile cu diverse companii - spre exemplu, supermarketuri - care ar putea sa fie subventionate din Fondul de Mediu pentru a instala cat mai multe borne de incarcare.

Mitsubishi iMIEV

Mitsubishi iMIEV

Foto: Hotnews

Borbely spune ca propunerea de ordonanta e o dovada ca Romania vrea sa incurajeze automobilul electric, la fel cum au facut si alte tari din vest. Pentru institutii publice care vor casa masini in programul Rabla si vor sa-si ia electrice la schimb, prima de casare va fi de sase ori mai mare, si anume 5.300 de euro - sase vouchere a 3.800 lei. Borbely spune ca, in medie, masinile electrice costa cu 5.000 euro peste cele cu motor termic, dar date tehnice similare, astfel ca subventia va acoperi diferenta de pret. Pentru institutiile care nu au de gand sa participe la Rabla, insa vor sa-si ia masini electrice, statul propune subventii de maxim 25% din valoarea masinii. "Pentru hibride vom acorda mai putin decat pentru electrice, insa oricum trebuie sa facem o analiza de pret ca sa ne asiguram ca nu exageram cu facilitatile", spune ministrul.

Ministrul admite ca in prezent doar institutiile publice vor putea utiliza masini electrice, fiindca nu exista infrastructura de incarcare, insa o a doua etapa va incepe dupa ce ordonanta va intra in vigoare: diverse parteneriate pentru instalarea de puncte de incarcare. Astfel, deja se discuta cu furnizorii de energie si se vor incheia apoi parteneriate cu diverse companii, incat sa se instaleze cat mai multe borne de incarcare in locuri publice, cum ar fi supermarket-urile. E foarte posibil sa se acorde subventii din fondul de mediu pentru ca diverse companii sa fie incurajate sa instaleze puncte de incarcare in spatii publice.

"Aceasta borna de incarcare pe care oricine si-o poate instala in garaj costa cam 350 - 400 euro, iar masina se incarca in opt ore (...) Statiile de incarcare rapida sunt mult mai scumpe, probabil vorbim de mii de euro", mai spune Laszlo Borbely.

Pe de alta parte, Borbely a dezmintit stirea aparuta marti in presa, potrivit careia Renault ar avea de gand sa produca masini electrice in Romania, afirmand ca declaratiile sale au fost interpretate eronat. Ministrul a precizat ca el se referea la faptul ca Renault va vinde masini electrice in Romania.

In prezent, masinile electrice sunt ca si inexistente in Romania, desi doua modele pot fi comandate: Mitsubishi i MIEV si Citroen C-Zero. Ambele sunt produse de Mitsubishi, dar desi sunt de clasa mini, pretul este prohibitiv: circa 36.000 euro. Cele doua masini au 130 km autonomie.

Renault Fluence ZE

Renault Fluence ZE

Foto: Hotnews

Renault va intra anul acesta pe piata cu doua vehicule electrice si un model de business diferit: platesti masina, iar bateria iti este inchiriata de Renault si platesti rate lunare pentru ea. Renault va lansa berlina Fluence ZE si utilitara Kangoo ZE in a doua parte a anului, insa le va aduce mai intai intre 18 si 24 aprilie pentru testare in Bucuresti. Fluence ZE costa circa 26.000 de euro, iar taxa lunara pentru baterie este 79 euro/luna, pentru trei ani. Autonomia e de 160 km. iar motorul dezvolta echivalentul a 100 CP. Bateria este platita lunar, timp de trei ani, iar masina poate atinge maxim 135 km/h. Renault a anuntat si preturile vehiculului comercial Kangoo ZE care va costa 21.200 euro, iar in tari precum Franta costul va fi de 16.200 euro datorita subventiilor. Taxa lunara pentru baterie este 72 euro si trebuie platita timp de patru ani.