Ministrul Mediului si Padurilor, Laszlo Borbely, a declarat vineri la Targu Mures ca se va analiza in cadrul Guvernului daca se impune modificarea ordonantei privind taxa de prima inmatriculare, in urma hotararii Curtii de Justitie a Uniunii Europene, scrie Agerpres. Curtea Europeana de Justitie nu se pronunta asupra legalitatii actului normativ, ci da o interpretare prevederilor referitoare la art. 110 din Tratatul de Functionare al Uniunii Europene, a spus ministerul intr-un comunicat. Joi, o hotarare a Curtii de Justitie a Uniunii Europene arata ca taxa auto de prima inmatriculare este in multe cazuri prea mare si astfel descurajeaza importul in Romania a unor vehicule aduse din alte state ale UE.

Laszlo BorbelyFoto: HotNews.ro

Borbely a spus ca Hotararea Curtii de Justitie a Uniunii Europene din 7 aprilie 2011, care se refera la Cauza Tatu, are ca obiect prevederile OUG 50 din 2008 in forma sa initiala, si nu ordonanta din 2010, care e in vigoare si care a fost finalizata in urma consultarilor cu expertii Comisiei UE.

In plus, ministerul aminteste ca forma actuala a OUG din decembrie 2010 a fost finalizata cu sprijinul si in urma unor consultari permanente cu expertii Comisiei Europene. "De altfel, acordul asupra actualului continut al OUG rezulta si din prevederile art. 31 al hotararii Curtii Europene de Justitie. In prezent, aceasta taxa se percepe pentru toate autovehiculele, la prima inmatriculare in Romania, indiferent de provenienta lor si de cetatenia si nationalitatea proprietarilor", mai arata Ministerul Mediului in comunicat.

"In acelasi timp, conform art 51 al Hotaririi Curtii Europene de Justitie, dupa intrarea in vigoare a modificarilor OUG 50 din 2008, acestea nu pot fi aplicate retroactiv si astfel nu pot avea efect discriminatoriu intre situatiile constituite anterior si cele care sunt posterioare intrarii in vigoare a acestui act normativ.", mai spune ministerul, in comunicat.

Premierul Emil Boc i-a solicitat joi ministrului Mediului, Laszlo Borbely, un punct de vedere argumentat privind decizia Curtii de Justitie a Uniunii Europene favorabila unui roman - Mihai Tatu din Sibiu - care reclamase taxa de prima inmatriculare, urmand ca ministrul sa vina in Guvern cu o solutie, pe baza hotararii instantei.

O hotarare cu un mesaj important

CJUE conchidea in hotararea prezentata pe 7 mai ca - dat fiind ca taxa auto poate fi si de 30% din valoarea masinii, e descurajata inmatricularea de masini second-hand in tara, arata hotararea remisa de CEJ la cererea instantei din Sibiu care s-a sesizat de la cazul unui roman nemultumit de valoarea mare a taxei pe care a fost obligat sa o plateasca.

"Cu toate acestea, din dosarul prezentat Curtii rezulta fara echivoc ca reglementarea mentionata are ca efect faptul ca vehiculele de ocazie importate si caracterizate printr-o vechime si o uzura importante sunt supuse, in pofida aplicarii unei reduceri ridicate a valorii taxei pentru a tine seama de deprecierea lor, unei taxe care se poate apropia de 30% din valoarea lor de piata, in timp ce vehiculele similare puse in vanzare pe piata nationala a vehiculelor de ocazie nu sunt in niciun fel grevate de o astfel de sarcina fiscala. Nu se poate contesta ca, in aceste conditii, OUG nr. 50/2008 are ca efect descurajarea importarii si punerii in circulatie in Romania a unor vehicule de ocazie cumparate in alte state membre", arata paragraful 58 al hotararii.

Ca efect al acestei hotarari, Guvernul ar trebui sa plafoneze taxa la un procent rezonabil, in orice caz mai mic decat in prezent, iar celor care au contestat taxa ar trebui sa li se restituie diferenta.

Cazul unui om nemultumit de valoarea taxei auto

Totul a inceput in 2008 cand un sibian, Ioan Tatu, a cumparat din Germania un Mercedes de 11 ani vechime pe care a dat 6.600 euro si pentru care a platit in tara 2.000 de euro pentru a-l inmatricula. Masina dispune de motor de 2,1 litri si e conforma normei Euro 2.

Ioan Tatu a introdus o actiune la Tribunalul Sibiu, solicitand sa i se restituie valoarea taxei achitate, sustinand ca taxa in cauza discrimineaza vehiculele de ocazie importate din alte state membre, in conditiile in care, in cazul vehiculelor importate, taxa va fi integral aplicata cu ocazia primei inmatriculari in Romania, in timp ce, pentru cele care fusesera inmatriculate in Romania anterior introducerii taxei, aceasta nu va fi, in realitate, perceputa.

Tribunalul Sibiu a decis sa adreseze Curtii Europene de Justitie urmatoarea intrebare preliminara: "Contravin dispozitiile OUG nr. 50/2008 cu modificarile ulterioare dispozitiilor [articolului 110 TFUE]; se instituie intr-adevar o masura vadit discriminatorie?"

Articolul mentionat (110 TFUE) este cheia in toata chestiunea si practic obliga fiecare stat membru sa aleaga taxele aplicate autovehiculelor si sa le stabileasca regimul astfel incat acestea sa nu aiba ca efect favorizarea vanzarii vehiculelor de ocazie nationale si descurajarea, in acest mod, a importului de vehicule de ocazie similare.

Intr-un raspuns preliminar dat in ianuarie de un avocat al Curtii se mentiona ca "daca taxa ar fi fost stabilita la un nivel mai scazut, poate ca ar fi existat mai putine controverse si mai putine litigii. In prezenta cauza, taxa, care ajunge dupa toate aparentele la aproximativ 30% din valoarea vehiculului importat, a fost stabilita fara indoiala la un nivel ridicat."