​China are planuri mari pentru masinile electrice si promite subventii de pana la 9.000 de dolari, insa modul in care aceste masini vor fi aduse pe sosele ingrijoreaza gigantii industriei care se tem ca vor fi presati sa dea partenerilor locali tehnologii cheie care ar putea fi folosite pentru a crea automobile "clone" chinezesti. Legile obliga constructorii straini sa opereze prin joint-venture-uri cu companii locale daca vor sa produca masini in China, iar restrictiile ar putea fi si mai dure in cazul automobilelor electrice, conform unei analize preluata de portalul Yahoo! News de pe agentia AP.

Secretele marilor constructori sunt puse in pericol de legile chinezeFoto: Reuters

La salonul care se tine in aceste zile la Shanghai, producatori precum Geely, Great Wall sau Dongfeng aduc masini electrice, semn ca acest segment devine de interes. China nu are insa acum tehnologia necesara pentru a pune pe sosele masini electrice in volume mari, iar pentru asta e nevoie de experienta marilor concerne auto.

Problema este la acest aspect, fiindca legile pun conditii dure companiilor straine care vor sa produca in China, conditii care nu le dau voie sa aiba control asupra activitatilor si le limiteaza si accesul pe piata. Beijing-ul a prezentat un proiect de lege prin care vrea ca orice companie internationala ce intentioneaza sa produca masini electrice in China sa se asocieze cu un partener local care va detine pachetul majoritar de actiuni.

Autoritatile spera ca impunand reguli stricte va ajuta companiile chineze sa invete rapid de la experimentatii constructori internationali care insa sunt ingrijorati de faptul ca vor fi obligati sa dea chinezilor acces la tehnologii cheie pe care acestia si le vor insusi pentru a construi autoturisme care, intr-un final, ar putea scoate de pe piata marcile straine de la care au invatat.

Statie de incarcare la standul chinezilor de la BYD

Statie de incarcare la standul chinezilor de la BYD

Foto: Reuters

Desi autoritatile vor ca marcile locale sa domine piata auto, acest lucru nu s-a intamplat, vanzarile Volkswagen si General Motors sunt cu mult peste companii precum BYD, Geely sau Great Wall. In plus, chinezii vor un mare numar de vehicule electrice pe sosele si produc astfel de masini de ani buni, insa vanzarile sunt foarte slabe.

Acum cativa ani, compania BYD lansa un model 100% electric care a devenit cunoscut nu pentru un lucru pozitiv, ci fiindca bateria cantarea 600 kg, lucru ce afecta enorm performantele masinii. Lucrurile se schimba insa. BYD a semnat anul trecut un acord si va produce masini electrice cu Daimler iar compania mai spune ca dezvolta singura un vehicul electric cu autonomie de 300 km.