Directiile de Finante Publice au inceput restituirea taxelor de poluare incasate in baza OUG 50/2008, considerata de Curtea de Justitie a UE ca nelegala, astfel ca cetatenii care vor returnarea taxei de prima inmatriculare trebuie sa faca cerere, iar in cazul refuzului, se pot adresa instantei, potrivit Mediafax. Procedura de restituire parcurge una sau doua faze, in functie de pozitia Ministerului Finantelor.

Documentatia necesara este, potrivit avocatei Lavinia Manu:

  • cererea de restituire a taxei;
  • copie de pe chitanta de plata a taxei;
  • original si copie de pe cartea de identitate a autovehiculului eliberata de RAR - copia va fi certificata cu mentiunea "conform cu originalul";
  • original si copie de pe certificatul de inmatriculare a autovehiculului eliberat de Serviciul Inmatriculari din cadrul Institutiei Prefectului;
  • un document din care sa rezulte data primei inmatriculari a autovehiculului in strainatate;
  • copie de pe cartea de identitate a persoanei;
  • declaratie pe proprie raspundere cu rulajul mediu anual la data inmatricularii in Romania, exprimat in kilometri;
  • expertiza tehnica efectuata de RAR privind deprecierea autovehiculului rulat.

Conform avocatei, primul pas este inregistrarea unei petitii la Directia Generala de Finante Publice Judetene, prin intermediul careia se sustine ca taxa este contrara dreptului comunitar si discriminator si se solicita restituirea ei, actualizata cu dobanda legala pana la data platii. Reprezentantii Directiei sunt obligati sa raspunda la aceasta cerere in 30 zile.

In situatia in care raspunsul este negativ, cel care solicita returnarea taxei trebuie sa intocmeasca o cerere de chemare in judecata a Directiei Generale a Finantelor Publice pe care o va depune la Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal a tribunalului in raza caruia isi are domiciliul.

"Taxa de poluare introdusa de Romania, impusa masinilor la prima lor inregistrare in Romania, contravine legislatiei Uniunii Europene. Respectiva lege (prin care s-a introdus taxa de poluare la prima inmatriculare, n.r.) are efectul de a descuraja importul si punerea in circulatie a masinilor second-hand cumparate in alte state membre", a decis, in 7 aprilie 2011, Curtea de Justitie a Uniunii Europene de la Luxemburg (CJUE).