VIDEO Legătura Capitalei cu Aeroportul Otopeni: De ce se justifică Magistrala 6 de metrou care va costa un miliard de euro, dacă se face și tren direct de zece ori mai ieftin?

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Marţi, 30 octombrie 2018, 9:47 Economie | Bani europeni


Va ajunge metroul pana la Aeroporutl Otopeni?
Foto: Metrorex
Aeroportul internațional „Henri Coandă” din Otopeni ar urma să fie legat în anii următori cu o linie de cale ferată direct cu Gara de Nord din Capitală, un proiect despre care Ministerul Transporturilor estimează că va costa sub 100 de milioane de euro. În paralel, însă, autoritățile vor să facă și Magistrala 6 de metrou către Aeroport, un megaproiect de peste 1 miliard de euro. Pentru M6, Ministerul Transporturilor vrea să obțină finanțare nerabursabilă de la Comisia Europeană care s-a arătat inițial reticentă față de acest proiect, dar apoi l-ar fi aprobat.



Prezent la conferința EuroIMPACT, organizată la București de Institutul European din Romania în parteneriat cu HotNews.ro - StartupCafe.ro, Cătălin Costache, Director General la Direcția Generală Organismul Intermediar – Direcția Accesare Fonduri din cadrul Ministerului Transporturilor, a declarat că pe marginea proiectului Magistralei de metrou spre Aeroportul Otopeni a existat un dialog de durată cu Comisia Europeană care și-a manifestat anumite reticențe față de proiect și a întrebat autoritățile române dacă proiectul de peste 1 miliard de euro nu este supradimensionat.

„În opinia noastră nu este supradimensionat. Proiectul are o rată internă de rentabilitate de 11%. Pentru cine știe un pic de infrastructură este foarte mult. Limita este 5%, este aproape dublu. Pentru cine merge în zona nordică a Bucureștiului, cererea este absolut foarte mare, este foarte, foarte aglomerat pe zona respectivă”, a răspuns Costache.

„Ăsta a fost argumentul principal al nostru. Într-adevăr, a plecat ca o legătură cu aeroportul, dar în esență el este un proiect de transport urban. Are 12 stații până ajunge la aeroport și va asigura o fluență extraordinară între Gara de Nord și Aeroport - o luăm de la Otopeni încoace, centura - unde este un Park&Ride, zona mall-ului Băneasa și de acolo mai departe, zone foarte solicitate”, a detaliat oficialul din Ministerul Transporturilor. Harta Magistralei 6 o puteți consulta aici.

Costache a mai precizat că proiectul Magistralei 6 de metrou a fost pregătit cu consultanță finanțată de JICA, banca japoneză de investiții. „Știm că o bancă are niște criterii foarte stricte în momentul în care selectează un proiect, nu e deci chiar așa un proiect de aruncat la gunoi”, a spus Costache.

Ministerul Transporturilor a anunțat pe 13 septembrie că proiectul a fost aprobat spre finanțare de către Comisia Europeană.


Stația de metrou care ar putea fi realizată la Aeroportul Otopeni

Totuși, cum se justifică proiectul major al unei noi magistrale de metrou care să conecteze Capitala de Metrou în contextul în care Ministerul Transporturilor vrea să realizeze o conexiune directă cu trenul care ar urma să coste mai bine de zece ori mai puțin.

„În ceea ce privește legătura de tren la aeroport - Este clar, obiectivele nu sunt similare. Amândouă duc la Aeroport, dar trenul este o conexiune expres cu aeroportul, cu toate că și ea are o componentă de oprire în Chitila sau Mogoșoaia”, a spus Costache.

„Trenul va reprezenta mai degrabă conexiunea cu aeroportul și are suficientă cerere care să justifice suma care va fi sub 100 de milioane. Proiectul de metrou de circa 1 miliard de euro are tot bazinul nordic până la Aeroport. Cele două proiecte sunt absolut compatibile, fapt dovedit și Planul de Mobilitate Urbană a Bucureștiului”, a spus oficialul din Transporturi.

Linia de tren directă la Otopeni, realizată la timp pentru Euro 2020?

Pentru proiectul unei linii de tren până la Aeroportul Otopeni, Ministerul Transporturilor derulează în prezent revizuirea Studiului de Fezabilitate, urmând ca de execuția lucrărilor să se înceapă în 2019.

În august, ministrul Transporturilor Lucian Șova detalia că soluția propusă ține de construirea unui pod feroviar peste DN1 și apoi continuarea liniei, pe piloni, până la etajul 1 al terminalului de pasageri din Aeroportul Otopeni.

„Le-am sugerat celor de la CFR SA să construiască partea de linie ferată în regie proprie (iar pasajul să fie scos la licitaţie), astfel încât înainte de Campionatul European să existe această legătură pe calea ferată. Va fi totul gata înainte de 2020, cu siguranţă”, a spus Lucian Şova.

Despre legătura feroviară Gara de Nord - Aeroportul Otopeni, puteți citi în detaliu aici:


Linia de cale ferată până la Aeroportul Otopeni - cu roșu, bucata lipsă





Acest proiect a fost finanțat cu sprijinul Comisiei Europene. Această publicație (comunicare) nu angajează decât autorul iar Comisia Europeană nu este răspunzătoare de folosirea în alte scopuri a informațiilor conținute.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















7015 vizualizari

  • +10 (12 voturi)    
    mda (Marţi, 30 octombrie 2018, 10:02)

    liviu_ [utilizator]

    in primu rand (dar e posibil sa ma insel) pare detul de greu de ajuns la acea magistrala...)

    dar mai important
    "finanțare nerabursabilă de la Comisia Europeană " - dupa ce am dat-o in bara LAMENTABIL cu un proiect mult mai mic (pasaju de la piata sudului), dupa ce magistrala de la dr taberei are deja vreo 3 ani intarziere.... dupa ce suntem amenintati de UE de nenumarate ori pe probleme de coruptie... astia vor 1 miliard?! sa fim seriosi... UE NU o sa dea acesti bani! si pe buna dreptate... sa-i dai banii hotului de dracnea?!
    dar probabil "tactica" e sa zici... "noi am cerut, da nenorocitii nu ne-au dat pt ca nu vor dezvoltarea romaniei"... normal ca nu o sa zica motivul real pt care nu primim bani: coruptia, distrugerea justitiei si incapacitatea statului de a termina o lucrare la timp!
    • +1 (5 voturi)    
      Deabia se aduna oameni pt. 2 autobuze. Ce metrou?! (Marţi, 30 octombrie 2018, 23:54)

      simplex1 [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      Autobuzele 780 și 783 care leagă Gara de Nord respectiv centrul Bucureștiului de Otopeni ar merge goale dacă frecventa lor s-ar dubla.

      Nu exista trafic pentru metrou sau tren, deoarece nu poți sa le programezi o data la 3-4 ore doar sa se strângă destui călători pentru o cursa.
  • +12 (12 voturi)    
    Nu se va face nimic (Marţi, 30 octombrie 2018, 10:02)

    madriano [utilizator]

    Din pacate nu se va face nici metrou, nici legatura feroviara. Mai exista si proiectul unui nou terminal la aeroport, care nu se stie cum va fii conectat cu orasul...
    • +3 (5 voturi)    
      Ba da, se va face! (Marţi, 30 octombrie 2018, 11:44)

      emil bobu [utilizator] i-a raspuns lui madriano

      Dupa canalul Bucuresti-Dunare promis de Teodorovici!
  • +10 (10 voturi)    
    Ce statie frumoasa (Marţi, 30 octombrie 2018, 10:04)

    Martinezu [utilizator]

    S-o punem in rama sa aratam la straini !
    • +5 (5 voturi)    
      poza... (Marţi, 30 octombrie 2018, 11:53)

      liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui Martinezu

      ca doar poza o sa ramana...
  • +9 (9 voturi)    
    Pentru ca (Marţi, 30 octombrie 2018, 10:04)

    Vinceroy [utilizator]

    Se pot INGROPA mai multi bani intr-o gaura neagra.
  • +12 (12 voturi)    
    Acum si partea practica (Marţi, 30 octombrie 2018, 10:06)

    Vinceroy [utilizator]

    De ce nu fac o statie de TREN in subteran (daca tot se apuca de terminal nou) si fac tunel (tip metrou) de la punct oprire aeroport (sau statia Balotesti) prin subteran pana sub noul terminal? Suntem mai destepti decat toti ceilalti care au adus trenul in (mai degraba sub) aeroport?
  • +12 (12 voturi)    
    Justificatia e in felul urmator (Marţi, 30 octombrie 2018, 10:21)

    t4v1 [utilizator]

    Legatura feroviara e pentru ca toti cei din centrul tariisa aiba legatura directa cu aeroportul. Cei din Ploiesti, Brasov, Galati, etc sa se urce in tren si sa coboare direct in aeroport. Si ei platesc pentru aceasta linie prin Min Transoporturilor.

    Numai ca din simularile pe care le-am vazut linia aia de tren se opreste direct in terminal, fara posibilitati de continuare spre nord sau vest adica 100M cheltuiti pentru 1-2 meciuri din CE cu trenuri doar din Gara de Nord. Pai nu rezolvi nimic! Solutia trebuie sa fie pentru 10-20-30 de ani si pentru tot centrul tarii nu doar pentru 35k fani care vin via aeroport!

    Linia noua de metrou e proiectata si ea prost pentru ca nu te leaga nici de Victoriei, nici de Pipera nici direct de Gara de Nord. Ca finete metroul e pentru Bucuresteni si ar trebui finantat din banii primariei.

    Intelegeti acum de ce Comisia Europeana e reticenta? Noi am venit cu solutii proaste!

    Copenhaga de exemplu la 700k locuitori are tren gara > aeroport > Suedia si metrou non stop pana la aeroport (au 4 linii). E doar un exemplu, orice capitala eropoean are ceva similar.
    • +6 (8 voturi)    
      Suedia nu e Danemarca (Marţi, 30 octombrie 2018, 11:11)

      edned [utilizator] i-a raspuns lui t4v1

      Stockholm nu are legatura feroviara pentru restul tarii - e tot pe sistemul Garii de Nord: te duci in Central si de-acolo iei tren express (care te rupe la buzunar). Nu au metrou pentru aeroport (nu stiu de care 4 linii vorbesti, dar asta nu e in Stockholm) iar singurele mijloace 24/7 sunt autobuzele particulare. Asta pt Arlanda ca pt Skavsta e jale. In fine, ideea e ca mai in toate capitalele sunt optiuni mult mai bune, dar in Bucuresti nu. Autobuzul nu e o idee proasta (Budapesta are si ea autobuz dar sunt mult mai bine organizati si traficul prin oras nu e calvarul din Bucuresti) si clar daca tot sunt investitii de la zero ar trebui un sistem mult mai integrat sa deserveasca si centrul tarii. Asta ar putea si fi doar schimband rapid trenul la Chiajna, pe model olandez. Solutii OK sunt, idee e sa fie si interes si putin cap.
      • -1 (1 vot)    
        Copenhaga (Marţi, 30 octombrie 2018, 12:11)

        t4v1 [utilizator] i-a raspuns lui edned

        ..are 2 linii de metrou cu inca 2 in finalizare pt. 2019-2020. Stockholm nu stiu. Barcelona are bus la 5 minute cu banda dedicata (o solutie posibila si la noi) dar si tren, etc.
    • 0 (0 voturi)    
      A murit si capra vecinului! (Marţi, 30 octombrie 2018, 12:47)

      Sunt_nimic! [utilizator] i-a raspuns lui t4v1

      A murit si capra vecinului, esti multumit?!

      Spui ca " metroul e pentru Bucuresteni si ar trebui finantat din banii primariei."

      paote ca asa este, dar nici noua, miticilor sudisti damboviteni, nu ne foloseste prea mult!

      Asa cum zici chiar tu, metroul de Otopeni este proiectat FOARTE prost!
      • 0 (0 voturi)    
        Sunt din Bucuresti (Marţi, 30 octombrie 2018, 14:41)

        t4v1 [utilizator] i-a raspuns lui Sunt_nimic!

        Si consider ca trebuie platit din banii nostrii.
  • +6 (6 voturi)    
    redundanta... (Marţi, 30 octombrie 2018, 10:26)

    demaGOGU [utilizator]

    ..Comisia/JASPERS nu vor aproba niciodata finantarea a doua rute feroviare catre Otopeni airport.

    incompetenta crasa a celor din MT dublata, neaosh! de interese imobiliare directe in zona Baneasa/Nord.

    it wont fly.
  • +12 (12 voturi)    
    Care e problema? (Marţi, 30 octombrie 2018, 10:35)

    Je__ [utilizator]

    Aveti impresia ca metroul e gata maine, sau ca linia de tren e gata de ieri?

    Sa se faca....peste 20 ani, metroul va fi cu siguranta mult mai comod decat trenul, asta daca nu se inventeaza parasutarea direct la domiciliu.

    Plus, sa nu subestimam incompetenta autoritatilor. De la plan, pana la realitate, or sa treaca multe studii de fezabilitate si linii pe hartie....asa ca relax.
  • +10 (12 voturi)    
    HA HA HA (Marţi, 30 octombrie 2018, 10:35)

    beeeeeenar [utilizator]

    auzi exprimare la nea costica, costache asta. zice el "pentru cine stie infrastructura"...da ma voi stiti, de-asta orice petec de "autostrada" care de fapt nu e autostrada se inaugureaza la pastele cailor.

    cine sa creada ca ati fi in stare sa faceti metrou' pan la aeroport cand nici macar ala din bucurestii noi nu e pus la punct?
  • +8 (8 voturi)    
    De ce nu fac metrou la suprafata? (Marţi, 30 octombrie 2018, 11:41)

    mr_mojo [utilizator]

    Pot sa faca metrou pana in nord unde nu se poate merge pe sus si apoi garnitura iese la suprafata pana la aeroport.
    Nu inteleg de ce trebuie sa fie ori alb or negru; sunt destule alte locuri unde metroul iese la suprafata.
    E o falsa discutie; sunt tot sine; ce conteaza ce merge pe ele?
  • +6 (6 voturi)    
    tichie de margaritar.. (Marţi, 30 octombrie 2018, 12:26)

    pehash [utilizator]

    Aeroportul Baneasa are cea mai buna pista de aterizare din toata tara.
    Cu mult mai putini bani se poate extinde terminalul. Cu mult mai putini bani se poate rezolva problema transportului in comun pe linia de tramvai 5, care merge pana la poarta aeroportului si face legatura cu centrul orasului (celalalt capat este la Km 0).
    Vorbim de proiecte de cateva luni, pana intr-un an.
    Mafia de la ministerul transporturilor prefera sa tina aeroportul Baneasa doar pentru curse private.

    Da, o linie de metrou pana la Otopeni ar fi excelenta pe termne lung. Dar Otopeni nu este in Bucuresti si sunt multe cartiere din Bucuresti care nu au inca metrou.
    • 0 (0 voturi)    
      La capatul lui 5 (Marţi, 30 octombrie 2018, 14:43)

      t4v1 [utilizator] i-a raspuns lui pehash

      La Cocosatul, e in litigiu terenul unde intorc tramvaiele.
      • +1 (1 vot)    
        irelevant (Marţi, 30 octombrie 2018, 16:26)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui t4v1

        oricine ar castiga, terenul ar fi expropriat in interes public. doar nu desfiintezi o linie de tramvai?...
  • +4 (4 voturi)    
    La aeroport trebuie toate. (Marţi, 30 octombrie 2018, 13:04)

    asavreau [utilizator]

    Metrou,tren,autostradă,plus transport în comun auto,tramvai,taxi,personal.Plus o legătură facilă cu Băneasa care ar trebui vitalizat într-o legătură aeriană regională.Dacă vrem ca România să fie cineva în zonă.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by