​​Modelele de business și structura clasică a organizațiilor se transformă sub impactul noilor tehnologii, precum și al altor factori, precum incertitudinile geopolitice (Brexit, tensiunile comerciale SUA - China, etc), suprareglementarea, deficitul de forță de muncă, concurența globală. În același timp, companiile au propriile strategii de dezvoltare care implică inovație, diferențiere în piață, profitabilitate mai mare, atragerea și reținerea talentelor sau proiecte de responsabilitate socială.

Mihai AnitaFoto: Pwc Romania

În acest context incert și plin de provocări, liderii trebuie să reziste tentației de a adopta o poziție defensivă și să întreprindă acțiuni care să ajute organizația să aibă succes.

Ce înseamnă transformarea?

În esență, transformarea înseamnă schimbarea modului în care s-au desfășurat afacerile în ultimele decenii. Este vorba despre procese mai eficiente, decizii mai dinamice și flexibile care implică toată organizația. Crearea unei organizații agile și flexibile este însă o provocare uriașă pentru orice lider. Este nevoie permanentă de inovație care generează produse sau servicii noi și sprijină intrarea pe noi piețe, îmbunătățirea operațională sau noi moduri de lucru cu ajutorul tehnologiei.

Uitați-vă, spre exemplu, la industria auto. De câțiva ani trece prin schimbări majore, generate de noile tehnologii (mașini conectate), mediu (mașini electrice) sau apariția platformelor de mobilitate (shared cars). Următoarea etapă va fi, probabil, a mașinilor autonome și, de ce nu, a robotaxi. Fără investiții masive în cercetare, retehnologizare, îmbunătățirea competențelor angajaților și repoziționare pe piață, astfel de progrese nu sunt posibile. Pe scurt, crește presiunea pe producători care a dus deja la o consolidare a industriei prin fuziuni, achiziții sau alianțe.

Un alt exemplu este industria financiară. Băncile sunt în proces continuu de digitalizare pentru a trece de la modelul clasic de interacțiune la ghișeu la servicii integral digitalizate, în principal pe fondul competiției dure cu fintech-urile.

Citește continuarea articolului pe blogul PwC România

Articol semnat de Mihai Anița, Partener PwC România