Având în vedere contextul actual generat de criza COVID-19, autoritățile fiscale au adoptat o serie de măsuri pentru a veni în ajutorul mediului de afaceri și totodată pentru a stimula încasările la bugetul de stat. Printre acestea se numără și acordarea unei bonificații pentru firmele plătitoare de impozit pe profit, care plătesc impozitul datorat pentru trimestrul I 2020, respectiv pentru plata anticipată aferentă aceluiași trimestru, până la termenul scadent de 25 aprilie 2020 inclusiv, potrivit Ordonanței de Urgență nr. 33/2020.

Alexandra Popa, Delia BivolaruFoto: PwC România

Bonificația acordată este de 5% pentru marii contribuabili și 10% pentru contribuabilii mici și mijlocii și se calculează asupra impozitului pe profit datorat pentru trimestrul respectiv. Impozitul pe profit de plată se determină prin scăderea din impozitul pe profit datorat a bonificatiei aferente, în funcție de categoria în care se încadrează firma.

De această bonificație beneficiază și firmele care au optat pentru un an fiscal diferit față de anul calendaristic dacă plătesc impozitul datorat pentru trimestrul/ plata anticipată trimestrială până la termenul scadent cuprins în perioada 25 aprilie - 25 iunie 2020.

Deși această măsură este una benefică, în practică apar diferite situații specifice unde aplicarea bonificației este la acest moment încă neclară, așa cum vom detalia în cele ce urmează cu privire la două astfel de situații identificate de către noi.

Bonificația poate fi aplicată de către firmele care nu au achitat impozitul pe profit datorat pentru anul 2019?

Având în vedere că pentru obligațiile fiscale scadente în perioada stării de urgență precum și 30 de zile după încetarea acesteia nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități de întârziere, obligațiile respective nefiind considerate restante în această perioadă, unele firme au decis să aplice măsura și astfel nu au achitat impozitul pe profit anual datorat aferent anului 2019 ce avea termen scadent la 25 martie 2020.

Un material semnat de Alexandra Popa, Senior Manager Taxe Directe, PwC România și Delia Bivolaru, Senior Consultant Taxe Directe, PwC România

Citiți continuarea articolului pe blogul PwC România