​​Munca de acasă a reprezentat până de curând o expresie a flexibilității angajatorilor preocupați de asigurarea unui echilibru între viața profesională și cea personală a angajaților. În contextul pandemiei de Covid-19, munca de pe canapeaua din living sau de la biroul amenajat acasă a devenit o necesitate și ulterior o obișnuință și nu un beneficiu rezervat unui număr relativ mic de angajați. Cum schimbarea s-a petrecut aproape peste noapte, nici angajații, nici angajatorii nu au avut răgazul necesar pentru a se gândi la riscurile la care se expun din perspectiva protecției datelor cu caracter personal. Ce aspecte ar trebui, de fapt, avute în vedere?

Daniel Vinerean, Oana DrăceaFoto: PwC România

Fără îndoială, munca de acasă impusă de pandemia de Covid-19 a reprezentat o provocare pentru angajatorii chemați să asigure urgent mijloace eficiente de comunicare pentru un număr semnificativ de angajați. Dar pe lângă punerea la dispoziție a mijloacelor tehnice, aceștia trebuie să asigure și confidențialitatea datelor și informațiilor pe care angajații le utilizează cu ocazia îndeplinirii, de la distanță, a sarcinilor de serviciu, fie că aceste date și informații aparțin angajatorului, fie ca sunt ale clienților. Iar când este vorba de date cu caracter personal, lucrurile devin și mai stricte, regulile instituite de Regulamentul General privind Protecția Datelor fiind pe deplin aplicabile.

De cealaltă parte, deși munca de acasă poate avea avantaje indiscutabile pentru angajați, aceștia trebuie să fie conștienți că spațiul de acasă nu a fost conceput pentru a asigura protecția integrală a datelor cu care lucrează. În plus, departe de birou, apar probleme neașteptate și tentații suplimentare. De exemplu, se poate pierde conexiunea la internet, exact atunci când este nevoie de transmiterea unui document important, iar angajatul se confruntă cu o dilemă – se conectează la rețeaua nesecurizată a vecinului sau se expune riscului de a nu trimite la timp documentul solicitat.

Pornind de la aceste premise, dar și ca urmare a problemelor care ne-au fost semnalate, am gândit un set de măsuri, atât pentru angajatori, cât și pentru angajați, care, odată aplicate, ar putea să diminueze riscurile asociate muncii de acasă, cel puțin din perspectiva regulilor aplicabile în materia datelor cu caracter personal.

Citiți continuarea articolului pe blogul PwC România

Articol semnat de Daniel Vinerean, Senior Associate și Oana Drăcea, Associate, D&B David și Baias