Întrebați dacă au obligații bugetare accesorii nestinse aferente unor obligații bugetare principale scadente la 31 martie 2020, cei chestionați au răspuns astfel: 32% au astfel de obligații pe care le-au declarat și încă nu le-au stins, 32% au astfel de obligații stabilite prin decizie de impunere comunicată până la 31 martie 2020, 18% au aceste obligații stabilite prin declarație rectificativă depusă de la 1 aprilie 2020 până în prezent și tot 18% au obligații stinse până la acea dată, dar cu întârziere față de scadență.
În consecință se preconizează că vor beneficia de anularea accesoriilor în principal cei care vor depune cererea de anulare până la 15 decembrie 2020 și vor stinge atât obligațiile fiscale principale restanțe la 31 martie 2020, cât și obligațiile fiscale principale și accesorii cu scadența cuprinsă între 1 aprilie 2020 și data depunerii cererii de anulare.
De asemenea, se anulează și accesoriile aferente diferențelor de obligații fiscale principale scadente la 31 martie 2020 și care sunt impuse prin decizie de impunere comunicată urmare a unei inspecții fiscale în derulare la data intrării în vigoare a actului normativ. Condiția este ca aceste diferențe să fie stinse până la termenul legal de plată, iar cererea de anulare să fie depusă în 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere.
El a precizat că un aspect important care a generat dezbateri vizează răspunsul la întrebarea ce anume are în vedere ipoteza depunerii declarațiilor rectificative în termen de 10 zile de la intrarea în vigoare a OUG nr.69/2020 pentru contribuabilii care ar urma să fie supuși după această dată unei inspecții fiscale.
"A fost exprimată recent opinia că această ipoteză ar viza orice inspecții fiscale inițiate după intrarea în vigoare a ordonanței, ceea ce ar lipsi practic de orice efecte juridice declarațiile rectificative depuse de contribuabilii la o dată când încă nu sunt supuși unei inspecții fiscale. De aceea, vom discuta în continuare cu autoritățile fiscale care în acest moment pregătesc un act de aplicare a ordonanței, pentru a clarifica aceste aspecte și a elimina riscurile unei asemenea interpretări eronate, care ar putea compromite astfel scopul ordonanței', a explicat Dan Dascălu.
"Vedem că sunt controale în curs, inclusiv controale demarate pe perioada stării de urgență și de alertă și ne așteptăm ca și în perioada următoare să fie inițiat un val intens de controale. Trebuie avut în vedere faptul că abordarea autorităților este diferită față de acum cinci ani. Din acest motiv, este importantă revizuirea perioadelor trecute, analiza schimbărilor la nivelul modelului de business - pentru că practica arată că modul de operare a companiilor s-a modificat de-a lungul timpului, inclusiv în timpul pandemiei și aceste modificări pot atrage riscuri fiscale -, evaluarea politicilor prețurilor de transfer, etc. De asemenea, este necesară o radiografie a tratamentelor fiscale aplicate în ultimii ani și, acolo unde este cazul, ar trebui să aibă loc corecții și, eventual, să fie solicitată amnistia fiscală. Astfel, poate fi diminuat riscul fiscal în cazul unei inspecții viitoare", spune Ruxandra Târlescu, Partener servicii fiscale, PwC România.