​​Pentru majoritatea românilor interacțiunea cu autoritățile fiscale a reprezentat cel puțin o dată în viață un stres asociat cu timp îndelungat petrecut la cozi fără garanția rezolvării problemei. Pandemia a revoluționat forțat munca la distanță și în acest context și interacțiunea cu ANAF, care a îmbunătățit în câteva luni platforma Spațiul Virtual Privat (SPV) cât nu a reușit să o facă în toți cei șase ani de la lansare. Îmbunătățirile aduse facilitează și relaxează de ambele părți interacțiunile între autorități și contribuabili, reprezentând cu siguranță un pas important în digitalizarea ANAF.

Iulia Rădulescu, Diana Dascălu, Cristina CristeaFoto: PwC România

Beneficiile SPV

În câteva cuvinte, SPV este un cont pe site-ul ANAF prin care contribuabilul poate să depună declarații, cereri, să solicite documente, să-și verifice situația fiscală, obligațiile fiscale la un anumit moment dat în evidențele ANAF ș.a.md. Contul de SPV este diferit de cel de pe ghiseul.ro, asigurând conexiunea cu autoritățile fiscale, nu cu cele locale.

La acest moment, printre documentele care pot fi obținute online de contribuabili prin intermediul platformei SPV se regăsesc: certificate de atestare fiscală, adeverințe de venit sau certificate de cazier fiscal, de la secțiunea „Solicitări-Documente”. Aceste documente sunt încărcate de obicei în câteva zile la secțiunea „Mesaje”, ceea ce a reprezentat o îmbunătățire vizibilă din punct de vedere al timpului de răspuns.

De asemenea, tot la câteva click-uri distanță, de la secțiunea „Solicitări - Informații”, se pot obține și situația obligațiilor fiscale de plată, raportul veniturilor salariale declarate de către angajatori, duplicat declarație unică, duplicat recipisă etc. Aceste informații sunt disponibile de obicei în câteva minute în secțiunea „Mesaje”.

Prin contul de SPV contribuabilii pot depune documente precum Declarația Unică, Declarația 230 (Cerere privind destinația sumei reprezentând 2% sau 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii și din pensii), iar mai nou și Chestionarul pentru stabilirea rezidenței fiscale la sosirea în / plecarea din România.

Un alt exemplu al angajamentului ANAF pentru încurajarea folosirii mediului online este și faptul că în ultimii ani au fost introduse bonificații pentru depunerea electronică a Declarației Unice și pentru plata obligațiilor fiscale până la termenul legal de plată.

Citește articolul integral pe blogul PwC România

Articol semnat de Cristina Cristea, Tax Manager, Iulia Rădulescu, Tax Senior Consultant și Diana Dascălu, Tax Consultant