Articol susținut de PwC România

O treime din TVA lipsește din bugetul României, iar CE avertizează că statele UE nu-și mai pot permite aceste pierderi. Ce soluții există? Exemplul polonez

de Daniel Anghel     PwC România
Luni, 21 septembrie 2020, 11:06 Blogul PwC Romania


Daniel Anghel
Foto: PwC România
Bugetul României pierde anual o treime din TVA, arată Comisia Europeană în raportul privind deficitul de încasare al acestei taxe, consecința fiind că statul are dificultăți în îndeplinirea funcțiilor principale, respectiv oferirea de servicii publice. Indicatorul publicat de CE care măsoară diferența dintre TVA potențial de încasat la buget, estimată pe baza tuturor tranzacțiilor din economie și cea efectiv încasată în conturile trezoreriei statului, este ilustrativ pentru capacitatea de colectare a administrației fiscale. Deși România a experimentat de-a lungul timpului multe modificări legislative și proceduri sperând că va îmbunătăți nivelul încasărilor, rezultatele se lasă așteptate. Aceste deficiențe sunt cu atât mai vizibile în ultima vreme, cu cât veniturile bugetare au avut de suferit în contextul crizei COVID-19 și al majorării cheltuielilor.

Deficitul bugetului național arată că, după primele șapte luni din 2020, statul a cheltuit cu 50 miliarde lei mai mult decât a încasat. În aceeași perioadă din anul trecut deficitul se afla la 18 miliarde lei. În vreme ce cheltuielile cu salariile din sectorul public și pensiile au crescut constant în ultimii ani, ajungând să reprezinte 96,3% din veniturile fiscale și contribuțiile sociale la buget, colectarea taxelor și impozitelor a rămas la aceeași pondere redusă, în jurul a 26% din PIB, care plasează România pe penultimul loc din UE. În contrapartidă cu majorarea cheltuielilor, administrația fiscală nu a fost întărită în acești ani prin implementare de sisteme IT, pregătirea personalului sau demararea unor procese de reformă coordonate.

Având în vedere că guvernul prognozează un deficit bugetar de 8,6% din PIB la finele acestui an, se vorbește în spațiul public despre o posibilă majorare a fiscalității de anul viitor pentru compensarea golurilor și finanțarea cheltuielilor. Însă aceasta nu este o soluție pe termen mediu și lung pentru România, mai ales în contextul crizei când operatorii economici au nevoie de stimulente, nu de o împovărare fiscală suplimentară. O colectare mai bună a taxelor existente ar ajuta bugetul să se echilibreze, iar diminuarea decalajului de TVA este nu doar posibilă, ci necesară și obligatorie. De altfel, cuantificarea deficitului de încasare a TVA este realizată de CE tocmai pentru a ajuta statele membre să dezvolte măsuri bine direcționate și să le monitorizeze eficacitatea.

Polonia demonstrează că se poate

Raportul CE arată că în Polonia deficitul de încasare a TVA a coborât la 9,9% în 2018 (anul analizat de cel mai recent raport CE din septembrie 2020), de la 24% în 2014. În același timp, România înregistra un decalaj de 33,8% (2018) față de 38% în 2014.

Conform rapoartelor CE, decalajul TVA polonez a crescut brusc între 2006 și 2011 de la aproximativ 12% la peste 20% din veniturile potențiale. În 2012, dimensiunea sa a atins un maxim de 25,6%. Conștientizând amploarea pierderilor, la mijlocul anului 2016, Ministerul Finanțelor polonez a anunțat un plan de reducere a decalajului de TVA până la aproximativ 15% în următorii 3 ani. Obiectivul a fost atins mai devreme ca urmare a măsurilor concrete de îmbunătățire atât a conformității fiscale, cât și a eficienței. Potrivit statisticii OECD din 2017, primele efecte ale măsurilor au fost vizibile încă din 2016, când veniturile bugetare ca pondere în PIB s-au majorat.

În decurs de doi ani, Polonia a reușit să reducă deficitul de încasare a TVA la aproape o treime din dimensiunea sa, datorită acțiunilor întreprinse pentru consolidarea sistemului polonez de TVA, bazat pe trei piloni: legislație modernă; administrare eficientă și cooperarea strânsă cu întreprinderile.

Rezultatul pozitiv a fost obținut printr-o serie de soluții legislative și dezvoltarea instrumentelor juridice utilizate de alte țări ale UE (de exemplu mecanismul de taxare inversă, răspunderea solidară). Totuși, acestea au un efect limitat. Prioritare au fost dotarea administrației fiscale cu soluții sistemice inovatoare și instrumente analitice moderne. Ca urmare, atât colectarea TVA precum și a altor taxe și impozite au crescut considerabil. Cum a procedat Ministerul de Finanțe polonez? A realizat o diagnoză a problemelor majore și a găsit soluții punctuale pentru fiecare dintre ele. Astfel, a constatat că lipsesc: o bază de date cu persoanele impozabile, sancțiuni eficiente pentru fraudatori, o monitorizare a transferurilor de bani, a instrumentelor analitice eficiente pentru detectarea neregulilor. Totodată a stabilit că structura administrației fiscale este ineficientă, că facturile false sunt utilizate masiv și că anumite sectoare sunt mai expuse la fraudă. Pentru fiecare dintre aceste probleme depistate, au fost luate măsuri concrete.

Planul polonez care a redus dramatic deficitul de încasare

Pentru a remedia situația bazei cu persoanele impozabile: A fost implementată „Lista Neagră”, o listă online a entităților neînregistrate sau eliminate din registrul TVA. Au fost clarificate condițiile pentru refuzul înregistrării și pentru scoaterea din registrul TVA. Începând din ianuarie 2017, aproape 256.000 de entități au fost eliminate din registrul TVA. De asemenea, a fost implementată „Lista albă”, o listă modernă și actualizată a persoanelor impozabile care oferă acces simplu și gratuit la informații, cum ar fi codurile de înregistrare TVA și conturile bancare B2B.

Citiți integral pe blogul PwC România.

Articol semnat de Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor fiscale și juridice PwC România







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














7249 vizualizari

  • +2 (14 voturi)    
    exact (Marţi, 22 septembrie 2020, 11:00)

    Boa [utilizator]

    Cresterea nivelului de colectare a taxelor este solutia cea mai simpla pentru redresarea bugetara insa si pentru crearea unui cadru economic corect.

    De mai bine de 10 ani ma tot intreb de ce nu se intampla asta si nu am gasit decat doua raspunsuri logice: interesele celor de la putere (oricare) de a mentine parghiile politice de colaborare cu economicul sau incompetenta crasa. Ar mai fi si o a treia varianta de raspuns respectiv o combinatie a celor de mai sus.

    SI doua comentarii: ar fi interesant daca am reunta la catalogarea generica de "bugetari" atunci cand vorbim despre salariatii platiti din bugetul public. Spun asta pentru ca mare parte a lor sunt profesori, cadre medicale, militari, politisti. Iar daca vrem personal mai bun in educatie si sistemul medical atunci trebuie sa le asiguram si un venit decent.

    Doi la mana, Romania este in mare o tara de saraci si cresterea pensiilor are in mare majoritate un efect pozitiv. Ar trebui sa distingem intre categoriile normale de pensionari care au contribuit pe durata vietii active si cei cu pensii speciale si cei care nu au contribuit la sistemul de pensii.

    In felul asta am putea vedea si cauzele problemei si am putea sa le fixam mai bine. Judecatile generale nu ajuta ci doar creaza discordie sociala.
  • 0 (12 voturi)    
    Oare este mai simplu? (Marţi, 22 septembrie 2020, 11:45)

    coding80 [utilizator]

    Oare este mai simplu să tăiem pensiile bazate pe contributivitate decît să colectăm TVA-ul în proporție apropiată de celelalte state UE?
    Probabil că da.
  • +4 (12 voturi)    
    Ia uite! (Marţi, 22 septembrie 2020, 12:17)

    consumator2 [utilizator]

    Uite unde sunt banii pentru pensii, salarii, alocatii... Numai politicienii nu-i gasesc!
  • +9 (11 voturi)    
    .. (Marţi, 22 septembrie 2020, 12:59)

    xerxes2001 [utilizator]

    la noi nu se vrea.. altfel nu se explica de ce nu s-a reusit reducerea evaziunii in ultimii de 30 de ani... La noi sunt prea multe interese, prea multe firme si politicieni protejate





    ...
  • +5 (7 voturi)    
    ... (Marţi, 22 septembrie 2020, 18:42)

    Dor-El [utilizator]

    Da, da... Puneti voi biciul pe populatie sa produca mai mult si taxe peste taxe, ca gaurile din buget de la care sug capusele trebuie sa ramana neatinse.
  • 0 (0 voturi)    
    Sursa sipentru majorarea pensiilor cu 40% (Miercuri, 23 septembrie 2020, 6:31)

    hotnewsfil [utilizator]

    Daca s-ar aplica si de incapabili nostri politicieni pusi pe inavutire rapida, baza intrarii lor in politica, ar fi bani pentru investitii si pentru pensii majorate.
  • 0 (0 voturi)    
    dar invers de ce nu puneti problema? (Miercuri, 23 septembrie 2020, 8:24)

    EdyT [utilizator]

    Cata infrastructura publica lipseste din resursele companiilor? Se platesc taxe ptr educatie, sanatate, transporturi, justitie iar serviciile oferite de stat sunt deficitare. Are statul indicatori de performanta pentru serviciile pe care trebuie sa le ofere? Daca nu, de ce creaza astfel de indicatori pentru colectarea de taxe? Analiza PWC mi se pare superficiala ptr o companie Big4.


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by