Departamentele financiare au trecut de-a lungul timpului prin multe schimbări, însă în ultima vreme, în contextul digitalizării, transformarea a devenit foarte rapidă cu impact asupra proceselor, performanței, angajaților și nu numai. Despre viitorul departamentelor financiare s-a discutat în cadrul evenimentului online Future of Finance, organizat de PwC România și compania de software OneStream, cu sprijinul ACCA România.

Eveniment PwC România: Future of Finance Foto: PwC România

Urmărește mai jos înregistrarea evenimentului:

Principalele declarații:

Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România:

Funcția financiară a trecut prin schimbări extraordinare în ultimele decenii și, comparativ cu acum 30 de ani, este complet diferită. Schimbarea a fost și mai accelerată în ultimii ani datorită digitalizării și automatizării când ritmul a crescut exponențial. Când ne referim la transformarea funcției financiare, vorbim, în primul rând, despre cum pot oamenii să-și îmbunătățească competențele pentru a face față cerințelor de astăzi. Nu este vorba doar despre tehnologie, ci despre a lucra împreună, despre a lucra în noile moduri de acum, diferite față de cele dinainte de martie 2020.

În al doilea rând este vorba despre eficiență care poate fi obținută prin standardizare și automatizare.

În al treilea rând vorbim de performanță, și aici ne uităm la cum se raportează funcția financiară la întregul business, la obiective și perspective și la cum devine un partener de business care ajută la modelarea viitorului.

Mai mult de 50% dintre respondenții la ultimul sondaj realizat de PwC în rândul directorilor financiari au arătat că vor accelera automatizarea și digitalizarea în departamentele financiare.

Monica Movileanu, Partener PwC România:

Când ne întrebăm ce înseamnă transformarea funcției financiare, vedem o perturbare mare în business în acești ani, dar și în anii următori. Având în vedere megatendințele precum lipsa competențelor forței de muncă, tehnologiile emergente, presiunile investitorilor / costurilor și raportarea și analiza, companiile au nevoie ca funcția financiară să sprijine mai bine afacerea.

Vedem o presiune mare pe CFO, pe funcția financiară în termeni de automatizare radicală, volume mari de date, fuziuni și achiziții accelerate, reglementări în schimbare, date nestructurate.

Este nevoie de centralizare, dar și de schimbare a modelului de lucru. Departamentele financiare vor deveni un partener comercial concentrat și integrat cu afacerea.

Vrem să avem o funcție financiară mai eficientă, deci există o presiune pe reducerea costurilor, pentru a investi și în alte segmente și pentru a investi mai mult efort în activitățile cu valoare adăugată mare și mai puțin în activitatea de bază.

CFO-ul trebuie să treacă de la modelul tradițional la un consultant pentru business, să-și bazeze deciziile pe date certificate și conectate, să aibă o bază în care să caute date și să ia decizii în timp real, iar acest lucru poate fi obținut printr-o agendă de digitalizare: data visualisation, machine learning, chatbots. Toate acestea vor ajuta în procesul de transformare.

În timp ce unele tehnologii emergente, cum ar fi RPA, complex visualisation și big data au fost făcuți pași către implementare, există încă multe domenii care pot fi încă explorate.

Barry Downey, VP of Solution Consulting OneStream:

Viteza devine un factor de diferențiere pentru directorii financiari. Ei au nevoie de aceleași experiențe pe care le au și în plan personal și în plan profesional, ca totul să fie la doar o atingere de buton. Iar această cerere crește într-un ritm accelerat având in vedere control extins și așteptările de conformitate, viteza și volumul datelor care necesită strategii diferite, necesitatea alinierii strategiilor cu planurile și execuția, alinierea între finanțe și restul operațiunilor și îmbunătățirea agilității organizaționale.

Liderii din sectorul financiar arată că echipele lor își petrec în continuare aproximativ 66% din timp în culegerea de date, în loc să-și valorifice efectiv datele pentru a genera informații. Astfel că presiunea pentru date precise crește. Pentru acele organizații care pot petrece timp analizând, 86% spun că obțin rezultatele dorite. Deci, există un motiv valid în spatele numeroaselor proiecte de transformare financiară pe care le vedem astăzi.

Ce probleme au funcțiile financiare: lipsa expertizei și de aceea trebuie să investească în echipe de data analysts, business analysts și data engineers.

Ana Maria Butucaru, Partner Financial Services PwC România:

Rolul directorului financiar este divers, de la contabilitate la taxe, control, management și până la planificare și business intelligence. Credem că rolul CFO se transforma și va fi acela de a face analize și de a oferi perspective pentru business.

Potrivit sondajului nostru în rândul CFO, principalele provocări în această transformare sunt tehnologia și oamenii, este vorba de recrutare, dezvoltare și reținere de talente. O altă provocare va fi abilitatea de a performa mai bine și de a adăuga valoare activității de zi cu zi. Joburile nu vor dispărea, ci va fi o transformare de la sarcini de bază la unele avansate.

Riscurile pe care CFO le au pe agenda transformării, pe lângă lipsa competențelor și a sistemelor IT, sunt incertitudinea economică și nivelul reglementării, ceea ce face predicția dificilă pe termen lung.

Prioritățile CFO sunt în ordine automatizarea proceselor, îmbunătățirea serviciilor și calitatea interacțiunilor cu părțile interesate interne, creșterea cooperării între departamente.

Uitându-ne la numărul de locuri de muncă: 40% spun că vor reduce numărul de angajați ai departamentului de contabilitate și finanțe, ca urmare a automatizării, dar avem un mic procent de 13% care se așteaptă să crească, pentru că se confruntă cu o lipsă a competențelor și a creșterii complexității muncii.

Oamenii din departamentele financiare pregătesc zeci de rapoarte într-o lună pentru management, grup și autoritate de reglementare. Deși unele procese și sarcini sunt automatizate, există încă loc de îmbunătățire.

Nicolas Mahler, CFO Telekom:

Există acest rol tipic al CFO-ului de avea toate datele și de a face o analiză într-un mod structurat, dar nu este suficient. Rolul de CFO se apropie de cel al unui CEO: ce facem, unde mergem și să urmărim acțiunile și să inițiem acțiuni. Trebuie eliminată lipsa de cooperare în organizație și să aducem departamentele împreună pentru a face lucrurile mai bine.

Tot ce poate fi digitalizat va fi digitalizat și se va întâmpla rapid. În trecut toata lumea folosea mesajul text (sms), acum foloseste whatsapp .

Acest trend va continua și un exemplu este cardul sim care va fi înlocuit de e-sim, ceea ce va schimba relația cu consumatorul. Cu cât ne înțelegem mai bine clienții, le putem oferi o experiență mai bună.

Elke Meier, CFO, BCR:

Funcția financiară este diferită față de acum 10 ani și va fi diferită și peste alți 10 ani de acum. În banking vedem multe date și avem nevoie de aptitudini în ceea ce privește tehnologia sau business intelligence.

Comunicarea este esențială. Trebuie să fim parteneri pentru a crea o strategie comună și de multe ori acest lucru este o provocare. Trebuie să vedem ce anume aduce valoare în companie și care sunt persoanele importante pentru companie și trebuie să facem această analiză înainte de a începe noi proiecte.

Mihai Ion, CFO, Raiffeisen Bank:

Trebuie să ne uităm la tendințele digitale care generează multe schimbări în așteptările clienților. Avem și nou- veniți în sectorul bancar, o presiune din partea autorităților de reglementare și niște schimbări dinamice în contextul pandemiei. Toate acestea pun o presiune mare pe bănci și numai. Așadar, e nevoie de un profil de CFO diferit față de acum 10-20 de ani. Cel mai important ingredient este că e nevoie de o schimbare a mentalității, în care CFO-ul să fie un agent care va conduce această transformare.

Am mai discutat despre provocarea adusă de fragmentarea informațiilor. Băncile au multe sisteme de operare: de la câteva zeci, la sute. Și cel mai bine este ca să avem grijă de siguranța acestor date și să punem la un loc toate aceste informațiile, astfel încât un CFO să aibă o singură versiune a datelor și să poată accesa singur un raport în timp real, într-o platformă prietenoasă și dinamică. Capabilitatea de planificare și de a face predicții este un avantaj pentru lumea în schimbare în care trăim.

George Călinescu, CFO, Banca Transilvania:

Încercăm să găsim soluții pentru ca angajații să înțeleagă mai bine aceste schimbări. Crearea de echipe mixte cu oameni de la tehnic și de la finanțe, ne ajută ca lucrurile să devină mai simple în procesele de standardizare. Îmbunătățirea aptitudinilor digitale ale angajaților (accelerating digital skills) este relevantă pentru activitatea de zi cu zi. Peste 260 de colegi au aplicat în ultima perioadă pentru upskilling, din care 52 au fost selectați pentru a primi un training specializat - pentru business analyst, quality assurance, tester pentru procese de automatizare. Avem inițiative de automatizare în desfășurare în special pentru Finanțe, folosind RPA, Inteligența artificială(AI), machine learning. Vor fi procese cheie care vor fi automatizate și pot furniza angajaților o muncă cu valoare adăugată, și nu o muncă repetitivă.

Dana Popescu, CFO Blue Air:

Un pilon important în procesul de transformare a Blue Air a fost digitalizarea. Am început acest proces cu un an înainte de pandemie și am trecut de la un model basic la unul moderat și acum la unul avansat.

Când a început pandemia a trebuit sa aplicăm somajul tehnic pentru 80% din angajați, am ținut activi doar șefii de departamente și directorii care au trebuit să preia toate activitățile manuale care mai existau.

Ce am realizat este că pentru a progresa și a ne recupera pierderile, trebuie să avem o tehnologie agilă și foarte ușor de folosit pentru clienții noștri, să creștem vânzările directe.

Octavian Petrescu, COO, RodBun Grup:

Am început acum 20 de ani și am trecut prin toate stadiile: de la calculele pe hârtie, până la Excel și ERP. Uitându-mă în spate nu știu cum am putea face afaceri fără aceste instrumente noi. Dar sunt conștient că multe companii fac afaceri în același mod ca în trecut.

În prezent lucrăm cu peste 300.000 documente în fiecare an pentru că avem diferite linii de business: ferme, logistică sau vânzări. Avem mai mult de 20 de companii în grup care au diferite conexiuni. Sunt multe date și informații care pot fi puse la îndoială. Odată ce am avut acces la rapoarte bune și informații de calitate am observat câte lucruri s-au îmbunătățit.

În opinia mea, două lucruri ar trebuie să se îmbunătățească : factorul uman și necesitatea de a avea procese standardizate.

Clive Web, Senior Insights Manager, ACCA:

Pandemia a schimbat perspectiva multora în ceea ce privește munca. Dacă înainte exista un deficit de calificare (skill shortage), pandemia a accentuat acest fenomen. Dar alt impact al crizei a fost colaborarea, care este cheia pentru a ieși din modelul tradițional și de a pregăti abilitățile angajaților astfel încât ei să facă parte dintr-o echipă integrată în cadrul organizației.

Accelerarea transformării digitale va crește prin ERP, AI (inteligență artificială) și în domeniul financiar. Este nevoie de a cooperara, de a fi deschis pentru transformare și de a merge în aceeași direcție cu organizația.

ACCA a făcut un studiu acum 18 luni și a întrebat oamenii cum percep abilitățile lor digitale pentru a fi contabil sau pentru a lucra în finanțe: 65% dintre ei consideră că sunt la un nivel corect. Studiul mai arată că 81% dintre cei intervievati folosesc spreadsheet și la polul opus, 11% folosesc robotics.

Mircea Bozga, Risk Assurance Partner PwC România:

În ceea ce privește managementul riscului organizației ( enterprise risk management) așteptările sunt din ce în ce mai mari, iar pandemia a accelerat acest lucru. Încercăm să vedem care sunt riscurile și să le măsurăm, ceea ce ne dă posibilitate de a anticipa ce este important.

Gabriel Voicilă, Technology Partner PwC România:

Avem nevoie de o raportare de calitate și întrebarea este cum să facem asta? Sunt câteva zone și oportunități la care CFO se pot gândi. Cum putem să creăm modele și să transformăm un departament să fie mai proactiv. Nu putem să mai planificăm doar 1-2 ori pe an, ci de 10 ori mai des.

La evenimentul transmis live pe Hotnews, susținut în limba engleză, au participat:

Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC Romania, Gabriel Voicilă, Partner Technology, PwC Romania, Monica Movileanu, Partner Capital Markets and Accounting Advisory Services, PwC Romania, Mircea Bozga, Partner, Risk Assurance Services, PwC Romania, Ana-Maria Butucaru, Partner Financial Services, PwC Romania, Barry Downey, VP of Solution Consulting OneStream, Plamen Penchev, Sales Manager CEE, OneStream, Clive Web, Senior Insights Manager, ACCA, Andreia Stanciu, Head of ACCA - South-Eastern Europe, Dana Popescu, CFO, Blue Air, George Călinescu, CFO, Banca Transilvania, Elke Meier, CFO, BCR, Mihai Ion, CFO, Raiffeisen Bank, Nicolas Mahler, CFO, Telekom, Octavian Petrescu, COO, RodBun Grup.