Piața de încărcare a vehiculelor electrice va crește la 75,5 miliarde de euro în 2035, de la 4,5 miliarde de euro în 2021, reiese din raportul Digital Auto 2021/22 realizat de strategy&, departamentul global de strategie al PwC, în condițiile în care estimările arată că nouă din zece (93%) mașini vândute în 2035 vor fi electrice (BEV).

Daniel Anghel, Partener și Lider pentru industria Auto, PwC RomâniaFoto: Pwc Romania

”Potențialul de dezvoltare a pieței este determinat de creșterea cererii pentru mașini electrice în condițiile unei legislații favorabile care interzice motoarele cu combustie în unele orașe, a obiectivelor de reducere a emisiilor de carbon și a programelor de susținere a acestor achiziții. Având în vedere estimările privind creșterea parcului de mașini electrice pe termen mediu și lung, masterplanul Uniunii Europene privind infrastructura de încărcare arată un necesar de 6,8 milioane stații publice de încărcare în 2030, față de peste 300.000 în prezent. România deține, în prezent, puțin peste 1.500 de puncte publice de încărcare și 17.000 de mașini electrice înmatriculate. Așadar, deficitul de infrastructură semnificativ și popularitatea tot mai mare a serviciilor de mobilitate deschid o multitudine de oportunități de afaceri pentru companiile din domeniu”, a declarat Daniel Anghel, Partener și Lider pentru industria Auto, PwC România.

Care sunt cele mai bine pregătite state din Europa pentru e-mobilitate

Raportul e-Readiness realizat de strategy&, care analizează dezvoltarea e-mobilității pe principalele șapte piețe europene, luând în calcul stimulente guvernamentale, infrastructura, ofertă și cerere, indică Norvegia ca fiind cea mai pregătită țară din acest punct de vedere. Din punct de vedere al infrastructurii, Norvegia însumează peste 90.000 de puncte de încărcare.

Elveția se situează pe locul al doilea în indicele eReadiness, cu un nivel ridicat de cerere susținut de o infrastructură solidă pentru mașinile electrice. Regatul Unit prezintă un nivel bun al cererii din partea consumatorilor, susținut de infrastructura vehiculelor electrice, dar stimulente limitate pentru populație. Germania se situează la jumătatea clasamentului, cu performanțe relativ bune în ceea ce privește stimulentele guvernamentale și creșterea cererii clienților pentru vehiculele electrice.

Următoarea poziție revine Franței, cu un nivel mediu de infrastructură pentru vehicule electrice, dar care, împreună cu un nivel mai ridicat de stimulente, ar putea duce la o mai mare adoptare a vehiculelor electrice. Spania și Italia au înregistrat cel mai mic scor, în principal din cauza lipsei de infrastructură.

Europa trebuie să-și majoreze capacitatea de producție a bateriilor ca să țină pasul cu cererea

Având în vedere estimările de creștere a vânzărilor de mașini electrice, Europa este deficitară nu numai la infrastructură, ci la producția de materii prime, precum bateriile, în prezent aceasta fiind subdimensionată în raport cu cererea.

Analiza ”Gigafactories and raw materials”, realizată de strategy&, arată că producția de vehicule electrice din Europa, care a ajuns la 28% din cea globală, este de aproape trei ori mai mare decât producția sa de baterii, care reprezintă mai puțin de 10% din producția mondială. Având în vedere geopolitica actuală, o influență europeană mai puternică pe piața producției de baterii este necesară pentru transformarea industriei auto.

Lanțul de aprovizionare cu baterii încă este dominat de China, cu aproximativ 80% din producția globală de celule și componente pentru baterii.

Cu toate acestea, există potențialul ca UE și SUA să furnizeze 40% din cererea de vehicule electrice, iar în acest fel viitorul lanț de aprovizionare cu baterii să se reechilibreze.

Articol susținut de PwC România