Piata de capital din Romania este una dintre cele mai scumpe din Europa Centrala si de Est din cauza comisioanelor ridicate practicate de ASF si BVB, in timp ce Guvernul este mai preocupat de veniturile bugetare decat de investitii, afirma insarcinatul cu afaceri al SUA in Romania, Duane Butcher, citat de Mediafax.

Duane ButcherFoto: Ambasada SUA

Oficialul american a reiterat preocuparile pentru respectarea statului de drept si a amintit vizita de acum doua saptamani a emisarului Victoria Nuland, spunind ca "investitorii vor ezita sa vina in Romania, iar cei care se afla deja aici nu isi vor extinde investitiile daca nu exista egalitate de tratament sau daca principiile statului de drept nu sunt aplicate consecvent".

Butcher a criticat si Executivul pentru lipsa de transparenta, spunand ca firmele care îşi desfăşoară activitatea în România "au aflat că aici nimic nu e sigur nici în ce priveşte fiscalitatea... Guvernul nu a efectuat un studiu de impact pentru a evalua fie efectul noii taxe asupra companiilor (dintre care multe sunt companii de stat) cărora li se va aplica noua taxă, fie valoarea veniturilor colectate".

"Accesul pe piata de capital din Romania ramane dificil. Conform unui studiu recent, deschiderea unui cont de tranzactionare in Romania poate dura pana la sase luni, in timp ce in cele mai multe dintre tarile dezvoltate din Europa Centrala si de Est dureaza cateva ore", a afirmat Butcher, la ceremonia de deschidere a sedintei bursiere cu ocazia aniversarii a trei ani de la listarea Fondului Proprietatea.

In plus, diplomatul american a aratat ca piata de capital din Romania este printre cele mai scumpe din regiune, din cauza comisioanelor percepute atat de Bursa de Valori BUcuresti, cat si de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF).

Comisioanele ridicate practicate de ASF au fost abordate si de Fondul Monetar International, iar ultima scrisoare de intentie stabileste in mod expres obligatia institutiei de a publica si transparentiza toate costurile si de a aplica o reasezare a comisioanelor la niveluri rezonabile, conform practicilor internationale.

In paralel, o companie de consultanta va face o analiza a organizarii institutiei, iar in urma raportului se va decide o restructurare a institutiei. Pana atunci, s- ademarat o evaluare a salariatilor ASF, in urma careia se va decide cine ramane in institutie si pe ce pozitii.

Insarcinatul cu afaceri al SUA a mai aratat ca piata de capital nu poate genera singura cresterea economica si ca Romania are nevoie de investitii private, atat interne, cat si investitii straine directe.

"Investitorii se vor gandi de doua ori inainte sa investeasca aici daca sunt preocupati ca guvernul nu acorda importanta ingrijorarii investitorilor sau ca se concentreaza in primul rand pe obtinerea de venituri la buget, in loc sa promoveze dezvoltarea sustenabila prin legislatie si reglementari favorabile investitorilor", a continuat Butcher.

Diplomatul american spune ca desi investitorii actioneaza sub dictonul "Nimic nu e sigur in aceasta lume, in afara de moarte si impozite" (Benjamin Franklin), companiile straine care activeaza in Romania au invatat ca nici macar fiscalitatea nu e sigura.

El a dat ca exemplu taxa pe constructiile speciale, care a fost publicata in Monitorul Oficial, la doar o zi distanta dupa ce proiectul fusese postat pentru dezbatere publica pe pagina de web a Ministerului Finantelor, fara a avea un studiu de impact privind veniturile bugetare si cheltuielile companiilor, dintre care multe sunt detinute chiar de stat.

Potrivit lui Butcher, noile oferte publice pentru companii din sectorul energetic si licitatiile de licentiere in domeniul petrol si gaze ar putea avea un efect benefic pentru economie daca sunt realizate corespunzator.

"Este insa posibil ca interesul investitorilor sa scada daca Romania isi elaboreaza strategia energetica intr-un mod netransparent, daca nu aplica eficient codul de guvernare corporativa in toate companiile de stat si daca nu organizeaza consultari transparente si nu realizeaza studii de impact al modificarii sistemului de redevente", a adaugat oficialul american.

Cele mai importante declaratii ale lui Duane Butcher:

România este a şaptea ţară membră UE ca număr de locuitori, însă rezultatele economice sunt sub aşteptări, iar marea parte a populaţiei nu simte încă efectele creşterii economice în îmbunătăţirea nivelului de trai.

Dezvoltarea pieţei de capital este importantă pentru atragerea de finanţare, necesară pentru investiţii vitale şi capital de lucru atât în companii private, cât şi de stat.

Însă ea nu este suficientă. Adevărul este că piaţa de capital nu va genera singură creştere economică pe termen lung. Atragerea de noi investiţii, atât locale, cât şi investiţii străine directe, este esenţială.

Însă investitorii vor ezita să vină în România, iar cei care se află deja aici nu îşi vor extinde investiţiile dacă nu există egalitate de tratament sau dacă principiile statului de drept nu sunt aplicate consecvent.

Companiile pot alege unde să investească, iar acele ţări în care procesul decizional nu este transparent şi regulile nu sunt previzibile sunt în dezavantaj în atragerea de noi investiţii.

Investitorii se vor gândi de două ori înainte să investească aici dacă sunt preocupaţi că guvernul nu acordă importanţă îngrijorării investitorilor sau că se concentrează în primul rând pe obţinerea de venituri la buget în loc să promoveze dezvoltarea sustenabilă prin legislaţie şi reglementări favorabile investiţiilor.

Benjamin Franklin, unul dintre părinţii fondatori ai SUA, spunea că „Nimic nu e sigur în această lume, în afară de moarte şi impozite”. Companiile care îşi desfăşoară activitatea în România au aflat că aici nimic nu e sigur nici în ce priveşte fiscalitatea.

Am văzut dezamăgirea companiilor şi a altor părţi interesate atunci când guvernul a decis să adopte o ordonanţă de urgenţă care stabileşte o taxă pe construcţiile speciale, pe care a publicat-o în Monitorul Oficial în data de 15 noiembrie, la o zi după ce proiectul de ordonanţă fusese publicat pe website-ul Ministerului Finanţelor pentru consultare. Clar, o zi nu este suficientă pentru a permite consultări eficiente cu părţile interesate.

Guvernul nu a efectuat un studiu de impact pentru a evalua fie efectul noii taxe asupra companiilor (dintre care multe sunt companii de stat) cărora li se va aplica noua taxă, fie valoarea veniturilor colectate.

Încurajăm Ministerul Finanţelor să se consulte cu toate părţile interesate, inclusiv cu toate companiile afectate, înainte de implementarea noii taxe pe construcţiile speciale. De asemenea, încurajăm Parlamentul să se consulte cu companiile afectate atunci când examinează ordonanţa de urgenţă, pentru a evita transformarea taxei într-o penalizare a investiţiilor.

Aşa cum a subliniat adjunctul secretarului de stat al SUA pentru afaceri europene, doamna ambasador Victoria Nuland, în timpul recentei sale vizite la Bucureşti, statul de drept, eforturile anti-corupţie, transparenţa şi previzibilitatea sunt toate esenţiale pentru afaceri, dar şi pentru securitatea unei ţări. Aşa cum a declarat ea, acestea reprezintă ceea ce le datorăm cetăţenilor noştri.

Benjamin Franklin a mai spus „Creditorii au memorie mai bună decât debitorii”. Acest lucru este valabil şi în cazul investitorilor. Atunci când aceştia compară România cu alte potenţiale destinaţii pentru investiţiile lor, ei vor analiza rezultatele guvernării din România în asigurarea stabilităţii şi predictibilităţii de care investitorii au nevoie.

Investiţiile private, atât locale, cât şi străine, sunt vitale dacă România îşi doreşte dezvoltare sustenabilă. Este vital ca Guvernul şi Parlamentul să fie parteneri de încredere pentru investitori. Trebuie să aibă consultări transparente, cu toate părţile interesate, cu privire la toate legile, indiferent că acestea sunt legate de statul de drept, guvernare corporativă sau taxare. Părţilor interesate trebuie să li se ofere timpul necesar pentru a prezenta observaţii de substanţă; ele au nevoie de asigurări din partea guvernului că observaţiile lor vor fi luate în considerare.

În 2014, România intenţionează să lanseze noi oferte publice iniţiale pentru companii din sectorul energetic şi să organizeze o nouă rundă de licitaţii pentru licenţe în domeniul petrolier şi al gazelor. Realizate corespunzător, aceste acţiuni ar avea o influenţă benefică asupra creşterii economice a României şi încurajăm guvernul să continue aceşti paşi.

Însă este posibil ca interesul investitorilor să scadă dacă România îşi elaborează strategia energetică într-un mod netransparent, dacă nu aplică eficient codul de guvernare corporativă în toate companiile sale de stat şi dacă nu organizează consultări transparente şi nu realizează studii de impact al modificării sistemului de redevenţe.

Buna guvernare corporativă şi garantarea aplicării bunelor practici de afaceri, mai degrabă decât a considerentelor politice, în administrarea companiilor de stat aduce beneficii companiilor pentru că o bună administrare aduce profituri mai mari. Aduce beneficii guvernului, întrucât companiile bine administrate, profitabile, nu sunt o povară pentru bugetul de stat.

Cel mai important lucru este că o bună guvernare corporativă aduce beneficii românilor, care sunt acţionarii finali ai companiilor de stat. Ei sunt cei care duc greul serviciilor proaste şi al costurilor legate de subvenţionarea companiilor administrate defectuos. Astfel, acestea îi privează de alte servicii publice extrem de necesare. Dacă aceste costuri nu ar exista, presiunea asupra bugetului de stat ar scădea, iar guvernul României ar putea dedica resursele devenite disponibile îmbunătăţirii serviciilor publice, în beneficiul tuturor românilor.

Fondul Proprietatea şi administratorul său, Franklin Templeton, continuă să pledeze pentru şi să stimuleze buna guvernare corporativă şi reforma entităţilor controlate de stat, spre beneficiul bugetului de stat şi al cetăţenilor. Îi felicit pentru angajamentul lor de a asigura responsabilitate şi bună administrare.

Ambasada susţine ferm o mai mare transparenţă şi consultarea guvernului cu toate părţile implicate, inclusiv cu companiile şi reprezentanţii societăţii civile, în privinţa aspectelor legate de taxare şi reglementare, inclusiv cu privire la modificarea sistemului de redevenţe pentru petrol şi gaze, plănuită de guvern.

De exemplu, suntem pregătiţi să colaborăm cu guvernul pentru a ajuta la conturarea unui plan pentru efectuarea de consultări transparente, care să includă toate părţile, pe tema redevenţelor pentru petrol şi gaze. Sperăm că o astfel de abordare ar putea fi repetată ca model de bune practici de asigurare a transparenţei procesului decizional în alte domenii ale economiei.

România şi Statele Unite ale Americii au o alianţă puternică, profundă şi strategică. Vom continua să susţinem România să asigure transparenţă şi previzibilitate în procesul său decizional.

Vom face acest lucru pentru că, aşa cum a spus adjunctul secretarului de stat, Victoria Nuland, „Statele Unite ale Americii vor cea mai puternică, cea mai nepătată şi democratică Românie cu putinţă să continue să fie marele nostru aliat aici, în Europa, şi în întreaga lume”.