Listarea pe Bursa de la New York a retailerului asiatic online Alibaba are toate argumentele pentru a stabili un nou record, putand fi cea mai mare listare din istorie. Estimata la peste 160 mld. USD, compania a atras atentia investitorilor romani in cautare de noi oportunitati pentru plasarea banilor.

Alibaba se va lista la bursa din New YorkFoto: Tradeville

Fenomenul chinezesc al internetului este prezentat incepand cu 8 septembrie investitorilor si analistilor financiari din lumea intreaga. Timp de cateva zile responsabilii grupului Alibaba fac incojurul lumii - trei continente si 100 de reuniuni - ca sa evalueze exact interesul pe care-l suscita firma si ca sa-i poata stabili pretul exact de intrare la bursa. Este de asteptat ca oferta sa atraga peste 21 mld. USD in cazul in care pretul final va fi in limita de sus a intervalului de pret anuntat (60-66 USD/actiune). Alibaba va depasi astfel cifrele Facebook din 2012 (16 mld. USD). Daca actionarii actuali isi exercita optiunile suplimentare ar putea sa atace recordul stabilit de Bank of China in 2010 (22,1 mld. USD). Initiata de luni, 8 septembrie, oferta s-ar putea incheia in aceasta saptamana, pe 18 septembrie, fiind deja zvonuri ca interesul pentru actiunile companiei este destul de ridicat.

Teza investitiei in Alibaba ar fi potentialul enorm de crestere al pietei de comert electronic din China, precum si imbunatatirea procentului total perceput de grup din volumul tranzactiilor derulate, ceea ce ar genera o dinamica exponentiala a cifrei de afaceri si automat profituri in crestere. Ca exemplu, in trimestrul al doilea din 2014, Alibaba a generat o crestere cu 46% a veniturilor totale, la 2,54 mld. USD, in timp ce profitul net a fost de 1,99 mld. USD, fiind impulsionat si de marcarea unor investitii, iar in ultimele 12 luni, grupul a generat o cifra de afaceri de 9,37 mld. USD (+51,8%) si un profit net de 5,05 mld. USD (+182%).

Fondat in 1999, grupul Alibaba opereaza un ecosistem de platforme on-line sau mobile, prin care intermediaza peste 80% din comertul electronic din China. Prin serviciile sale, cumparatorii si vanzatorii reusesc sa se descopere si sa incheie relatii comerciale, iar principalele surse de venit pentru companie sunt generate din publicitate sau din comisioanele pe tranzactii. Holdingul Alibaba este pentru China ceea ce Amazon, eBay, Pay Pal si Yahoo reprezinta impreuna pentru SUA. Anul trecut, tranzactiile comerciale intermediate de Alibaba au fost de 248 mld. USD, depasind cifrele combinate ale Amazon si eBay.

Grupul opereaza o varietate de platforme, dintre care se remarca Taobao, cel mai mare site de tranzactii intre persoane si al treilea cel mai vizitat din China in ultimele luni, si Tmall, platforma de vanzari catre retail, prin care branduri cu renume ajung la clienti. Alibaba detine si Alipay, care controleaza aproximativ 50% din piata de plati on-line din China, avand peste 300 milioane de utilizatori si administreaza al patrulea fond monetar al lumii (Yu'e Bao), cu active de peste 84 mld. USD. Momentan nu face parte din IPO, dar ar putea sa revina in grup. Alibaba are in prezent un contract prin care primeste 49,9% din profitul brut al Alipay. Recent, Alibaba a lansat sau a achizitionat companii din domeniile cloud computing, media, micro-blogging, retail classic si o echipa de fotbal.

In prezent, cei mai mari actionari sunt SoftBank (34%), Yahoo! (22,5%), fondatorul Jack Ma (8,9%) si co-fondatorul Joseph Tsai (3,6%).

Poti solicita aici raportul de analiza al companiei, intocmit de specialistii Tradeville.