Trei nave plecate de pe coasta estica a Statelor Unite cu destinatia Europa, incarcate cu motorina, au facut ceva ciudat miercuri: s-au oprit in mijlocul oceanului si au plecat inapoi spre directia din care veneau, scrie publicatia zerohedge.com

Vendome Street, nava care a facut cale intoarsa in mijlocul Atlanticului cu 37.000 de tone de motorina la bordFoto: shipspotting.com

Aceasta informatie arata ca situatia de pe piata petrolului - cu depozitele lumii aproape pline de titei - are echivalent si pe cea a motorinei si benzinei.

Conform informatiilor din luna noiembrie, tancurile stateau cu zecile la coada in largul Houston-ului,China nu mai are spatiu de depozitare a titeiului iar traderii se rugau de capitanii super-tancurilor petroliere sa mearga mai incet - toate semne ale unei incredibile supra-saturari a pietei in conditiile in care nimeni nu stie unde se va opri scaderea cotatiilor petrolului.

Iar acum navele incarcate cu motorina ce pleaca din SUA, din Golful Mexic, se intorc in mijlocul oceanului pentru ca depozitele europene sunt aproape pline.

Cel putin trei tancuri de 37.000 de tone - Vendome Street, Atlantic Star si Atlantic Titan - au facut cale intoarsa in oceanul Atlantic zilele trecute si au luat-o inapoi spre coasta americana de este, potrivit datelor Reuters de urmarire a navelor.

Nu este inca clar daca navele isi vor descarca incarcatura de motorina pe coasta Golfului Mexic sau vor astepta noi ordine, scrie Reuters, care a intrebat intermediari si comercianti din piata.

Vendome Street facuse mai mult de trei sferturi din drumul spre Europa, intorcandu-se inapoi dupa ce ajunsese la doar 800 de mile de coasta Portugaliei.

Imagine elocventa pentru situatia pietei mondiale a motorinei, Nava Vendome Street, plina cu motorina, a facut cale intoarsa in mijlocul Atlanticului (sursa ZeroHedge, Marine Traffic):

“Preturile din Europa sunt atat de slabe. Vanzatorii au nevoie sa vada cifre mai bune”, a declarat Reuters un broker.

Armatorii spun ca o intoarcere din drum intr-un stadiu atat de avansat al calatoriei se traduce printr-un cost mare pentru cel care a inchiriat capacitatea de transport.

Cotatiile motorinei si marjele de rafinare s-au prabusit in ultimele zile in conditiile in care piata a fost coplesita de importuri de la marile rafinarii din Statele Unite, Rusia, Asia si Orientul Mijlociu.

In acelasi timp, temperaturile neobisnuit de blande din Europa si America de Nord au limitat cererea pentru motorina si combustibili pentru incalzire, punand si mai multa presiune pe piata.

Stocurile de motorina si pacura in hub-ul de stocare Amsterdam-Rotterdam-Antwerp au atins saptamana trecuta un nou maxim record.

Tranzactiile futures cu astfel de combustibili s-au facut cu discounturi masive, ceea ce i-a determinat pe traderi sa prefere sa stocheze marfa.

In unele cazuri, traderii au optat pentru stocarea motorinei pe tancurile de transport.

Cel putin 250.000 de tone de diesel sunt "ancorate" in acest moment in largul apelor europene, cautand un port in care sa descarce.

“Intentia este sa tii tancurile pe apa cat mai mult timp cu putinta si sa incerci sa gasesti o piata mai buna”, a declarat Reuters un trader.

In acest timp, materia prima, petrolul, si-a reluat scaderea, pierzand circa 5% din pret dupa ce datele prezentate de guvernul Statelor Unite au aratat o crestere neasteptata a stocurilor.

Sortimentul Brent a pierdut joi 40 de centi pana la un nivel de 36,98 dolari/baril dupa ce miercuri mai pierduse miercuri 1,16 dolari.

Sortimentul US crude a scazut si el cu 40 de centi, pana la 35,12 dolari, dupa ce suferise o corectie de 4,9 procente miercuri.