Afacerile tinere atrag cu greu atenția investitorilor individuali la bursa românească, preferate fiind cele cu o vechime de 5-10 ani, conform unui sondaj realizat de Investors Club, în cadrul membrilor săi.

Bursa de Valori BucurestiFoto: BVB

“Cu cât business-ul este mai tânăr, cu atât este mai dificil să atragă atenția și resursele financiare ale investitorilor de la bursă. Doar o treime dintre investitorii care au participat la sondaj ar investi într-o afacere aflată în primii 2 ani de existență. Cu toate că astfel de companii pot oferi o expunere la câștiguri foarte mari, riscurile de eșec sunt pe măsură. După criteriul vârstei companiei, 75% dintre cei chestionați au răspuns că ar investi probabil sau foarte probabil într-o afacere cu peste 10 de ani de istoric”, se arată în document.

De asemenea, business-urile cu istoric de 5 - 10 ani ar fi preferate de 73% dintre respondenți.

În noua economie, bazată pe tehnologie în diversele ei forme, arată Investors Club, comunicarea insuficientă din partea companiei către investitori a produsului sau a serviciului oferit, constituie un impediment major în atragerea de finanțare.

Astfel, 80% din respondenții la sondaj au indicat neînțelegerea produsului sau a serviciului oferit de companie drept principalul motiv pentru care nu ar investi.

Peste 60% au răspuns că nu ar investi într-o companie care nu demonstrează perspective clare de creștere, iar mai mult de jumătate dintre investitori evită companiile supraîndatorate.

„Faptul că o companie încă nu a trecut pe profit operațional sau că încă nu beneficiază de un brand suficient de solid, respectiv nu este în top 3 pe piață sau nișa în care activează, toate acestea nu reprezintă motive decisive de non-investiție în acel business. Pentru 29% dintre investitori este important, respectiv foarte important, profitul companiei pe anul anterior. În măsura în care un emitent poate contura așteptări realiste pe următorii 3-5 ani privind profiturile și cifra de afaceri, aceste proiecții sunt urmărite de mai mult de jumătate dintre respondenți în decizia lor de investiție”, menționează sursa citată.

Conform Investors Club, companiile care se listează la bursă trebuie să creeze și apoi să consolideze povestea investițională, iar ulterior listării trebuie să o întrețină.

„Sunt frecvente cazurile în care, companii românești mici s-au listat pe piață și nu au dezvoltat comunicarea cu investitorii, lucru care a afectat prețul și interesul pentru acele companii. 80% dintre investitori vor să vadă o comunicare coerentă a planurilor de viitor și apreciază imaginea de încredere a antreprenorului și a managementului companiei”, precizează clubul investitorilor.