Fixarea unui pret maxim de subscriere, cu rezerva de a introduce pe ultima suta de metri a ofertei si unul minim, sub care actiunile nu pot fi vandute, se poate dovedi mai inspirata decat oferirea actiunilor la pret fix, precum in cazul Transgaz sau Transelectrica, incurajand “canibalizarea” investitorilor tinuti departe pana acum de free-float-ul redus (se pot bate intre ei in pretul pe actiune si nu in marimea sumelor alocate precum in cazurile amintite). Cel mai probabil, ordinele importante vor veni insa tot in ultimele zile, sau imediat dupa ce statul anunta pretul de referinta. Vedeti mai jos care ar fi strategia recomandata pentru micii jucatori din oferta Petrom.

Va amintiti de suprasubscrierea “monstruoasa” de la Transgaz? Ca sa iei o actiune pe transa investitorilor mari ar fi trebuit sa aduci bani pentru 38! (“doar” de 11 ori s-a suprasubscris pe transa investitorilor mici). Pretul din oferta era unul fix (si destul de atractiv) iar cine a avut de gand sa cumpere a trebuit sa mobilizeze fonduri importante (s-au folosit la greu scrisori de garantie bancara). Acum, cu un pret maxim de subscriere, se incurajeaza competitia intre preturile oferite si nu intre sumele mobilizate in acelasi scop iar statul se poate alege per total cu mai multi bani, daca si climatul din pietele internationale nu se deterioreaza brusc in urmatoarele doua saptamni. Intr-un fel, e o procedura mai onesta pentru cei care nu au acces la parghiile creditului bancar pe termen scurt.

De ce nu s-a fixat un pret mai mare? In conditiile de criza financiara inca neconsumata integral, e greu de presupus ca s-ar fi obtinuta o prima de lichiditate (free-float-ul creste cu 10%) mai mare de 15%, cat avem in prezent. Iar daca stirile proaste despre Grecia si datoriile suverane din zona euro continua sa vina pana la incheierea ofertei, mi-e teama ca prima respectiva sa nu se dovedeasca oricum prea ambitioasa (avem un pret maxim de subscriere de 0,46 lei, in conditiile in care doar in 3 din ultimele 12 luni pretul actiunilor a fost peste 0,4 lei si niciodata peste 0,45 lei).

Anuntarea unui pret minim, cel mai tarziu cu 3 zile de incheiere ofertei este o solutie inteligenta tocmai in astfel de situatii (un context delicat pe pietele externe, lipsa subita a interesului marilor jucatori in ciuda angajamentelor de principiu in consultarile premergatoare lansarii ofertei) impiedicand ca o vanzare gandita cu prima fata de piata sa se deruleze in final cu discount semnificativ.

  • Tactici si strategii de subscriere

Cu sabia pretului minim deasupra capului banuiesc insa ca marii investitori vor ramane prudenti iar micii jucatori vor fi ca si inexistenti pana expira termenul in care aceasta optiune poate fi activata. Prudenta celor mari se datoreaza primei deja existente fata de pretul din piata si contextului international care redevine, se pare, fragil. Retinerea micilor investitori (pe respectiva transa subscriu persoanele fizice) se explica prin valoarea relativ mare pentru piata locala (90 milioane euro la pretul maxim de subscrire, 15% din pachetul de actiuni oferit de stat), sansele ca suma intreaga sa nu se poata aduna fiind apreciabile (cu atat mai bine deci pentru cine subscrie totusi, are ocazia de a prinde un pret de inchidere a ofertei nesperat de bun in aceasta sectiune).

Faptul ca OMV n-a reusit sa stranga suma pe care si-a propus-o in cadrul unei majorari de capital recente (a adunat 750 milioane euro in loc de 900) iar pretul de subscriere rezultat a fost de 27,5 euro fata de pretul maxim propus de 33 euro (procedura similara Petrom) ma face sa cred ca ordinele mari de subscriere in cazul companiei din Romania vor veni tot pe ultima suta de metri, ca la Transgaz, dupa temenul limita in care s-ar putea anunta un pret minim.

Asta e in definitiv si strategia recomandata pentru micii speculatori. Asteapta anuntarea pretului minim (daca acesta e oricum prea apropiat de piata poate nici nu mai merita efortul de a subscrie-trebuie sparte niste depozite, mobilizate resurse, etc si asta costa ceva) si plaseaza banii pe ultima suta de metri, cand ai simtit deja pulsul subscrierilor, cu un discount important, avand sanse sa prinzi un pret chiar mai bun decat cel avansat de tine (pretul final va fi cel la care intreaga cantitate de actiuni scoasa la vanzare, sau minim 80% din aceasta, isi gaseste cumparator, deci poti primi actiuni la un pret mai mic decat cel completat pe formular, daca la pretul avansat de tine si cele superioare oferite de alti investitori se acopera un procent inferior din oferta)

Citeste si alte articole ale lui Cristian Dogaru