In cadrul unui seminar organizat ca activitate a proiectului "De la teorie la practica prin intreprinderea simulata", studenti si cadre didactice din cadrul UPB au avut ocazia de a se familiariza cu notiunea de intreprinderea simulata, de a intelege in mod concret la ce se refera ea si cum functioneaza.

Seminarul a avut insa un accentuat caracter interactiv si a fost dinamic, avand in vedere faptul ca studentii invitati i-au avut ca interlocutori pe reprezentantii celor 80 de studenti care sunt angajati ai celor 4 intreprinderi simulate deja infiintate in UPB, in cadrul proiectului.

Seminarul a debutat cu prezentarea conceptului de intreprindere simulata, in paralel cu rezultatele obtinute pana in prezent in cadrul proiectului. Astfel, pe scurt:

Ce este intreprinderea simulata ?

Este o metoda interactiva si inovatoare de invatare.

Cui i se adreseaza?

Studentilor la inceput de cariera.

Cu ce scop?

Dezvoltarea abilitatilor de munca si a spiritului antreprenorial.

Care este metoda ?

Infiintarea de intreprinderi simulate dupa modelul firmelor reale si simularea proceselor si activitatilor care au loc intr-o firma reala.

Rezultate obtinute pana in prezent, la nivel de proiect, in cele 4 universitati partenere:

- 8 centre de intreprinderi simulate infiintate in cadrul proiectului

- 16 intreprinderi simulate infiintate in cadrul proiectului

- 16 organizatii/companii reale participante in proiect

- 323 studenti angajati in cele 16 IS

Pe scurt ... rezultatele obtinute, pana in prezent, la nivelul Universitatii "POLITEHNICA" din Bucuresti: 4 Intreprinderi Simulate infiintate pana in prezent in cadrul proiectului:

  • IS  INMA SRL
  •   URBAN SRL
  •   SOLID CONSULT TIME SRL
  •   LIGA SOFTWARE SRL    

Concret, ce au facut studentii angajati in IS ... Primii pasi au fost constituiti de organizarea cursurilor de dezvoltare a abilitatilor antreprenoriale pentru toti studentii care sunt angajati ai celor 4 IS. A urmat alegerea numelor firmelor (IS), rezervarea acestora pe langa institutia acreditata in acest sens in cadrul proiectului si elaborarea documentelor necesare infiintarii celor 4 IS. Astfel, au fost elaborate sau completate actele constitutive ale celor 4 IS, cererile de eliberare a cazierelor fiscale, formularele pentru deschiderea de conturi bancare, formularele de inregistrare in baza de date IS, specimenele de semnaturi, pe fiecare IS in parte, Declaratia de Administrator etc.

Ulterior, cele 4 IS s-au inregistrat la ROCT, devenind astfel active pe piata IS. Au fost realizate testele psihologice, in vederea ocuparii posturilor si a realizarii interviurilor, au fost infiintate departamentele firmelor si au fost distribuite posturile (conform organigramei stabilite in prealabil), au fost stabilite Regulamentele de Ordine Interioara, au fost intocmite fisele de post pentru toate functiile din IS (conducere/executie) si au fost intocmite contractele de munca. Elaborarea planului de afaceri a presupus stabilirea produselor/serviciilor oferite de IS, descrierea propriu-zisa a firmei, stabilirea si descrierea managementului afacerii si a marketingului afacerii. Totodata (si deloc lipsite de importanta !), cele 4 IS si-au stabilit, fiecare in parte, misiunea, viziunea si valorile potrivit carora compania lor functioneaza, obiectivele cuantificabile pentru anul 2012 si rezultatele preconizate pentru urmatoarea perioada.

In cea de-a doua parte a seminarului, au fost prezentate imagini de la intreprinderi simulate care activeaza in Austria, avand in vedere faptul ca partener transnational in cadrul proiectului este OSB Consulting GmbH, firma austriaca cu peste 25 de ani experienta in domeniul consultantei privind politicile de ocupare a fortei de munca si in oferirea de solutii inovatoare la provocarile generate de schimbarile intalnite la nivelul pietei muncii.

Nu in ultimul rand, seminarul a cuprins prezentarea celor 4 Intreprinderi Simulate infiintate in cadrul Universitatii "POLITEHNICA" din Bucuresti. Prezentarile au fost realizate si sustinute de catre reprezentantii studentilor angajati in cadrul celor 4 IS. Nu au lipsit emotiile si micile "balbe" datorate acestora, insa uimitoare a fost totusi dorinta fiecaruia dintre studentii care a luat cuvantul de a demonstra cat a invatat si cat a evoluat si cat de mandru este de participarea sa in IS, de faptul ca a integrat ce inseamna functionarea unei companii, modul in care gandesti dar si pui in practica activitatile acesteia, modul in care inveti sa comunici coerent si sa lucrezi in echipa, sa porti o negociere sau sa onorezi o comanda etc.

A urmat un dialog intens intre "novici" intr-ale intreprinderilor simulate (cei carora se adresa in mod direct seminarul, potentiali viitori angajati in cadrul IS) si deja "veteranii" intr-ale IS. Dialogul a cuprins numeroase subiecte : de la cum te dezvolti in cadrul IS pana la faptul ca inveti sa iti asumi responsabilitati, de la a invata ce este munca in echipa si care sunt avantajele dar si constrangerile acesteia pana la provocarea ducerii la bun sfarsit a unei sarcini in termenul limita stabilit, de la cum inchei o tranzactie pana la invatamintele pe care le tragi gratie principiului rotatiei posturilor aplicat in cadrul IS (fiecare student fiind astfel "obligat" sa priveasca avantajele/dezavantajele fiecarui tip de post din cadrul unei companii).

In tot cazul, numitorul comun al raspunsurilor date de catre studentii deja angajati in IS a fost unul limpede : a participa in IS reprezinta o sansa de reala de a evolua, de a face cu adevarat sa se intrepatrunda doua domenii fundamentale pentru viata unui (viitor) angajat, anume teoria si practica !

Seminarul s-a incheiat pe note pozitive, aducand de altfel cu sine un suflu tanar de ambitie, optimism, incredere si, de ce nu, viitor cu un mai mare potential !

Asteptam cu drag studentii din cadrul UPB la inscrierile in runda a doua de Intreprinderi Simulate ! Atentie, sunt doar 80 de locuri disponibile !

Pentru detalii privind inscrierea, criterii de eligibilitate, concurs admitere etc., vizitati www.intreprinderesimulata.ro !