In Polonia si Slovacia se inregistreaza o situatie paradoxala, in care rata somajului este mare, dar pe piata exista un deficit de forta de munca. Cele doua tari UE au cea mai mare rata a somajului dintre toti cei 27 de membri, cu 8,5% estimati de autoritatile de la Varsovia si 11% de cele de la Bratislava..

Polonezii importa asiatici

Conform ultimului raport al Eurostat - dat publicitatii in 7 ianuarie 2008 - Polonia avea, in noiembrie 2007, o rata a somajului de 8,5%, in conditiile in care in ultimii ani rata locurilor de munca vacante a crescut de doua ori, potrivit unui studiu al Bancii Mondiale. Deficitul de forta de munca se inregistreaza in constructii, domeniile tehnice si cele medicale, dar si in industria constructoare de nave, precum si in agricultura si in profesiile privind amenajarile de locuinte: zugravi, instalatori.

Un studiu intocmit de autoritatile poloneze in septembrie 2007 indica un numar de 106.431 de locuri de munca vacante, pentru fiecare dintre acestea fiind 16,7 someri. S-a constatat insa situatia paradoxala in care, in conditiile in care zidarii sunt cautati pe piata muncii poloneza, sa fie inregistrati 61.700 de zidari someri. Explicatia gasita de autoritati a fost ca acestia muncesc in strainatate, insa au preferat sa nu iasa din evidentele statului pentru a putea incasa in continuare ajutorul de somaj.

Pentru a acoperi deficitul de forta de munca, polonezii o importa din Ucraina, Belarus, dar au in vedere si China, India, Vietman si Coreea de Nord. O alta solutie gasita de autoritati - fara a avea insa, pana acum, rezultate notabile - a fost cresterea salariilor in constructii, pentru a incuraja polonezii sa ramana in tara sau sa se intoarca din strainatate. Pentru domeniul naval, Polonia discuta cu Germania un acrod prin care sa se permita lucratorilor germani din domeniu, fara un loc de munca, sa ocupe pozitiile disponibile pe piata poloneza.

Slovacii ar face masini, dar n-au muncitori

Pe de alta parte, in Slovacia, codasa europeana in ceea ce priveste somajul, cu o rata de 11% la nivelul lunii noiembrie 2007, se confrunta si ea cu un deficit pe piata fortei de munca. Tot constructiile sunt domeniul deficitar, solutia fiind muncitorii straini, din Ucraina si Rusia. Numai ca, in ciuda nevoii de forta de munca, in Slovacia au fost eliberate in 2007 doar 200 de permise de munca permanente pentru constructii.

Slovacia si-a castigat reputatia de a fi un Detroit al Europei, intrucat multi producatori de masini au deschis fabrici aici. Dupa ce au atras toata forta de munca de specialitate de pe piata, aceste fabrici sa vad puse acum in situatia de a se orienta si spre forta de munca din afara Slovaciei. Potrivit unui studiu al Institute for International Economic Studies din Viena, Slovacia ar putea deveni cel mai mare producator de masini pe cap de locuitor, daca ar gasi forta de munca necesara.

Sectorul auto nu este singurul care duce lipsa de personal calificat. Dupa aderarea la UE, Bratislava a pierdut si personal medical, ingineri si arhitecti, specialisti in IT.

Bulgarii de peste granite, chemati acasa

La Sofia au procedat diferit pentru a-si acoperi deficitul de forta de munca. Astfel, dupa ce mai bine de un milion de muncitori au parasit tara inainte de aderarea la UE, autoritatile s-au orientat catre tarile non-UE in care exista comunitati mari de bulgari. Astfel, guvernul bulgar a intocmit programe menite sa-i atraga mai ales pe conationalii lor din Republica Modova, Macedonia si Turcia.