„Drepturile esențiale” ale pasagerilor transportului aerian nu au fost „garantate” în timpul pandemiei, a decis marți Curtea de Conturi Europeană, regretând întârzierile sau chiar absența rambursărilor de la companiile aeriene în urma anulării furturilor, potrivit AFP.

HotNews.roFoto: Hotnews

„În primele luni de criză, mulți pasageri nu au primit sumle înapoi și mulți nu au avut de ales decât să accepte vouchere”, scriu auditorii într-un raport special.

„La momentul auditului nostru, posibilitatea rambursării pasagerilor nu era încă pe deplin garantată, atât atunci când erau implicați intermediari (de exemplu agenții de turism), cât și când li se impuneau vouchere”, adaugă instituția.

Auditorii amintesc că, în cazul anulării zborului, „pasagerii care au rezervat direct un zbor au dreptul la rambursarea prețului biletului de către compania aeriană în termen de șapte zile de la solicitare”, o perioadă majorată la 14 zile dacă zborul face parte dintr-un „pachet turistic" rezervat la o agenție de turism.

Eficacitatea acțiunii Comisiei Europene de a proteja drepturile pasagerilor a lăsat de dorit

În raportul lor, auditorii regretă că statele membre nu au condiționat plata ajutoarelor de urgență către companiile aeriene de dreptul pasagerilor de a fi rambursate, contrar recomandărilor Comisiei.

„Comisia a depus eforturi pentru a asigura drepturile pasagerilor aerieni și a luat măsuri pentru a atenua efectele crizei asupra călătorilor, dar cadrul legal este de așa natură încât Comisia a avut doar puteri limitate pentru a face acest lucru. Astfel încât statele membre să aplice aceste drepturi ", scriu ei.

Într-un comunicat de presă comun publicat miercuri, Companiile de turism (EDV) și Uniunea companiilor care operează tururi (Seto) „salută acest raport care indică cu precizie defectele din reglementările actuale și stabilește un calendar ambițios pentru Comisia Europeană pentru reabsorbție ".

Curtea de Conturi recomandă, printre altele, să „limiteze posibilitatea” companiilor aeriene și agențiilor de turism „să solicite plata unui depozit în momentul rezervării” și să creeze un „fond de garanție pentru anularea zborurilor” înainte de sfârșitul anului 2022.

"Această situație este de nesuportat pentru pasagerii care doresc să plece în vacanță. Din păcate, încă o sută de companii aeriene din afara pavilionului francez rețin în mod nejustificat banii clienților", deplânge Jean-Pierre Mas, președintele EDV.