Comisia Europeana argumenteaza ca piata achizitiilor publice din UE este una dintre cele mai deschise din lume, insa multe companii europene s-au plans ca sunt discriminate pe alte piete in competitiile pentru achizitii publice. Mai mult, in contextul crizei economice, multe state din afara Uniunii Europene au introdus masuri protectioniste, care au dezavantajat firmele europene. Prin urmare, acesta noua politica raspunde plangerilor formulate de diverse industrii europene, care au nemultumiri pentru ca se confrunta cu o competitie incorecta facuta de firme din tari terte chiar pe pietele din statele membre.

Asa ca scopul acestei noi politici europene este de a angaja tarile non-UE in negocieri pentru o deschidere mai mare a pietei de achizitii publice.

Comisia propune un instrument bazat pe doua elemente:

1. In cazul contractelor care depasesc 5 milioane de euro si care nu sunt reglementate prin acordurile internationale existente, Comisia ar putea aproba excluderea, de catre autoritatile contractante din UE, a ofertelor care cuprind o parte semnificativa de bunuri si servicii straine. Autoritatile contractante vor trebui sa informeze Comisia privind intentia de a respinge aceste contracte, iar Comisia va avea doua luni la dispozitie (perioada care ar putea fi prelungita cu alte doua luni) sa analizeze existenta unei reciprocitati in tara respectiva si sa aprobe sau nu aceasta excludere.

2. In caz de discriminare repetata si grava fata de furnizorii europeni in tarile terte, Comisia va avea la dispozitie un mecanism care sa-i permita sa restrictioneze accesul la piata UE daca aria din afara UE nu ia parte la negocieri pentru eliminarea dezechilibrelor de acces pe piata. Eventualele masuri restrictive vor fi directionate, luand, de exemplu, forma excluderii ofertelor originare dintr-o tara din afara UE sau a impunerii unei penalizari privind preturile.

In plus, cand autoritatile publice intentioneaza sa accepte oferte care sunt "anormal de scazute ca pret" ele trebuie sa ii informeze pe ceilalti participanti la licitatie si sa explice motivele pentru care accepta aceste oferte, pentru a creste transparenta procedurii.

Cum va analiza Comisia decizia unei tari de a exclude de la procesul de achizitii anumite bunuri si servicii?

Comisia va folosi, in analiza sa, urmatorii parametrii:

  • Gradul in care legile privind achizitiile publice din tara in cauza asigura transparenta in concordanta cu standardele internationale si impiedica orice discriminare impotriva bunurilor, serviciilor si operatorilor economici din UE.
  • Gradul in care autoritatile publice din tarile non-UE mentin sau adopta practici discriminatorii impotriva bunurilor, serviciilor si companiilor din UE.

In practica, niciun bun sau serviciu nu va putea fi exclus de la achizitie fara aprobarea Comisiei.

Ce restrictii pot fi impuse momentan pentru tarile terte?

Piata UE este inchisa pentru doua domenii ofertelor companiilor din tari terte: cel al utilitatilor si al apararii.

Sectorul utilitatilor (telecomunicatii, posta, apa, energie), Directiva 2004/17/EC permite exceptarea de la aprobarea ofertelor pentru bunuri straine. In plus, potrivit legislatiei, exista posibilitatea preferintei pentru oferte europene.

In sectorul de aparare, legislatia europeana, Directiva 2009/81/EC, permite statelor membre sa respinga de la licitatii oferte din tari terte.

Istoricul acestei initiative

In concluziile sale din 23 octombrie 2011, Consiliul European a solicitat Comisiei sa elaboreze o propunere pentru un instrument UE avand ca scop deschiderea pietei achizitiilor publice, subliniind ca Europa va continua sa promoveze comertul liber, echitabil si deschis si afirmandu-si totodata interesele intr-un spirit de reciprocitate si de avantaje comune in raport cu cele mai mari economii mondiale.

In decembrie anul trecut, Comisia Europeana a prezentat un program global de modernizare a achizitiilor publice din UE (IP/11/1580). Initiativa completeaza aceste eforturi interne cu un set de reguli pentru dimensiunea externa a politicii de achizitii.

Prin urmare, propunerea Comisiei va fi trimisa acum Consiliului si Parlamentului European pentru aprobare. Este nevoie de un vot cu majoritate calificata in Consiliu. Comisia spera ca legislatia sa intre in vigoare in a doua parte a anului 2013.