Ministerul Transporturilor va aloca circa un miliard de lei pentru intretinerea drumurilor nationale din Romania in perioada 2012 - 2014, urmand ca Uniunea Europeana sa finanteze in principiu utilarea companiilor de autostrazi si cai ferate cu utilaje pentru deszapezire, a declarat ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare, intr-un interviu pentru Agerpres. Ministrul mai spune ca in februarie 2013 ar putea fi semnat contractul pentru magistrala de metrou catre Aeroportul International Henri Coanda, si vorbeste despre Autostrada Transilvania si privatizarea companiilor CFR Marfa si TAROM.

  • Despre Autostrada Transilvania

Despre Autostrada Transilvania, ministrul Transporturilor spune ca "la sfarsitul anului ar trebui sa termine 17 km in Sectiunea 3 C, Suplacu de Barcau - Bors. Important este ca in acest an, practic, incep lucrarile, adica se va lucra. Se lucreaza, asta e cel mai important. 17 km vor fi gata in acest an si restul anul viitor, conform acordului facut in 2011. Referitor la tronsoanele la care a renuntat Bechtel, acestea au intrat in reteaua globala TEN-T, ceea ce inseamna ca sunt eligibile pentru finantare din fondul de coeziune, incepand cu 2014. Asta inseamna ca nu numai pentru tronsoanele acestea, dar pentru toate tronsoanele care sunt prinse acum in harta, noi trebuie sa pregatim proiectele pana in 2014, si. in momentul cand se va finaliza viitoarea perspectiva financiara si vom avea o alocare clara pentru transport, si, ulterior, dupa ce o sa avem si master planul transportului, la sfarsitul acestui an, care o sa ne indice care sunt prioritatile de transport in Romania, atunci o sa putem sa facem o analiza foarte clara asupra a ceea ce inseamna 2014-2020."

  • Despre proiectele cu fonduri europene

"Ce e important de stiut aici este ca, practic, prin renegocierea retelei, Romania a obtinut introducerea principalelor coridoare de transport din Romania pe harta europeana, ceea ce ne ofera o plaja foarte larga in perspectiva viitoarei alocari pe 2014-2020 de a finanta multe tronsoane care sunt importante. Anul acesta avem finalul implementarii. Deci este anul in care santierele, atat pe autostrazi cat si pe cai ferate, vor demara. La autostrazi deja se lucreaza intr-un ritm accelerat, la cai ferate lucrarile vor incepe undeva in mai-iunie. Ne axam pe tinta pe care am stabilit-o de la inceput, adica un miliard de euro. Asta inseamna o foarte mare atentie in monitorizarea lucrarilor si in scurtarea circuitelor de plata", afirma Alexandru Nazare.

  • Despre Coridoul IV

"Am fost clar nemultumit cand am fost pe santier la Nadlac - Sibiu. Daca merg in ritmul asta, am spus ca nu termina nici in 2014 si ma astept sa vad in cel mai scurt timp o imbunatatire substantiala a modului in care se lucreaza pe acel sector ( Lotul 1 unde lucreaza asocierea Romstrade - Moneadriano- n. red.), dat fiind ca este si unul dintre sectoarele de pe Coridor care este mai putin complicat din punct de vedere tehnic. Si ca sa va faceti o imagine, constructorul respectiv are de facut 800.000 de mc de umplutura fata de sectorul de pe Deva-Orastie, unde trebuie sa facem sase milioane de mc de umplutura. Deci este un sector la care vreau sa vad o mobilizare mult mai mare."

"Pentru toate tronsoanele incepute anul trecut, finantate din fondul de coeziune, termenul este aprilie 2013, intre Nadlac si Sibiu. Sunt doua portiuni care vor fi relansate acum, care fac parte din Nadlac-Sibiu. Una este Dumbrava-Deva - 72 km, care va fi lansat spre licitatie in cel mai scurt timp, si cand spun cel mai scurt timp, e o chestiune de zile pana cand va fi oficial lansata procedura de licitatie, iar al doilea este Timisoara-Lugoj - lotul 2, unde la fel, in doua saptamani, va fi publicata procedura.

Practic, lansarea acestor licitatii vine in urma unei negocieri cu Comisia de mai mult de un an de zile si dupa ce ne-a fost admisa o realocare de aproape un miliard de euro, anul trecut, tocmai pentru ca am reusit sa convingem expertii de la DG Regio ca este foarte important sa existe o coerenta in modul in care se fac lucrari intre Nadlac si Sibiu. Aceasta portiune - Dumbrava-Deva are cele mai multe lucrari de arta, si intre Nadlac si Sibiu este de departe cea mai complicata portiune, cel mai complicat sector."

  • Cati kilometri de autostrada vor fi gata in 2012

"Anul acesta, de la inceput, din momentul in care a fost investit Guvernul, s-a spus clar cifra, care exista si in programul de guvernare, de 200 de kilometri."

  • Despre Autostrada Bucuresti - Ploiesti

"Data de finalizare este cea anuntata anul trecut, 15 mai, si eu le-am repetat constructorilor in fiecare intalnire ca trebuie sa isi mentina termenul pe care ei insisi l-au emis la sfarsitul anului trecut. Eu am vorbit de 15 mai pentru ca de 15 mai au vorbit ei anul trecut. Acum e foarte important. Mai sunt niste factori care trebuie luati in calcul. Cat de repede se vor putea misca cu podurile respective si daca vor putea turna asfaltul intr-o luna si jumatate. Cert este ca se va lucra la stratul de uzura pe toate tronsoanele, unde mai avem de lucru."

  • Utilaje de deszapezire pe bani europeni?

"Au fost discutii oficiale atat in DG Regio cat si la nivelul comisarului Hahn (comisarul european pentru politica regionala, Johannes Hahn n.red) in care am explicat in detaliu necesitatea de a avea astfel de utilaje si consecintele benefice ale utilizarii unor utilaje in regie proprie. Bineinteles ca am subliniat si faptul ca principalele rute, drumurile nationale, autostrazile fac parte din reteaua TEN-T. Experienta ultimei ierni, dar si experienta din trecut, ne spun ca sunt situatii in care aceste rute, care fac parte din reteaua europeana, in timpul iernii se blocheaza, mai ales al iernilor foarte grele care au fost in ultima vreme, si expertii de la Comisie au fost in principiu de acord cu finantarea unui astfel de proiect. In momentul de fata, atat la nivelul CFR, cat si la nivelul Companiei de Drumuri, se lucreaza la o analiza cost-beneficiu si la scrierea cererii de finantare, astfel incat proiectul sa fie cat mai bun, cat mai cuprinzator si cu explicatii suficient de detaliate, pentru a-i convinge pe cei de la DG Regio sa ne accepte proiectul. Eu cred ca, cu eforturi sustinute, acest proiect va avea sanse de izbanda."

"Imi doresc ca pana in iarna viitoare sa putem sa avem proiectul scris, sa il trimitem spre aprobare la Bruxelles, sa putem desfasura procedurile de contractare si sa si beneficiem de pe urma lui. (...) Nu pot sa spun ca iarna viitoare e un termen clar. Dar imi doresc si fac toate eforturile ca pana iarna viitoare sa parcurgem... Au fost si alte tari europene care au beneficiat de pe urma unor astfel de programe, de exemplu Polonia si Grecia, dar de fonduri pentru echipamente de pompieri dupa incendiile respective. Noi pe asta ne-am fundamentat solicitarea. Pe faptul ca exista si precedent. Dar e foarte adevarat ca exista o reticenta la nivelul Comisiei in a finanta echipamente mobile pentru ca si Comisia vrea sa aiba un control cat mai atent pe modul care sunt utilizate ele si pe genul de obiective pe care le finanteaza."

  • Intretinerea drumurilor in urmatorii doi ani

"Nu prea poti sa estimezi cat s-ar putea plati ca asta este o procedura de achizitie si stiti foarte bine ca am avut experiente variate din punctul asta de vedere. Deci sa estimez cat ar fi, ar fi o speculatie sa spun acum cat ar putea sa fie, dar suma de la care discutam, pentru toata tara practic, este de aproape un miliard de lei."

  • Despre managementul privat si privatizarea CFR Marfa si TAROM

"Daca ne uitam in Scrisoarea de Intentie ar trebui sa le privim invers. Adica la privatizari termenul la TAROM pentru publicarea prospectului este sfarsitul lui mai, termenul pentru definitivarea listarii este sfarsitul lui iunie, pentru CFR Marfa avem un calendar care se incheie undeva la sfarsitul anului, definitivarea privatizarii. Principalii pasi au fost parcursi pentru ambele privatizari, la TAROM avem banca de investitii, avem evaluator, banca de investitii lucreaza acum pentru definitivarea prospectului si pentru clarificarea aspectelor care tin de viitorul roadshow pentru TAROM. La CFR Marfa suntem in procedura de contractare a consultantului, foarte importanta, de altfel, pentru ca acest consultant va face si studiul vanzatorului privat prudent de care avem nevoie la Bruxelles, la DG Competition pentru a ne fundamenta decizia pentru compensarea datoriilor pe care le are CFR Marfa, in vederea privatizarii. Astea sunt termenele. Pentru management privat am lucrat la proiectul cu Banca Mondiala Un punct important din acest proiect este asistenta Bancii Mondiale in procesul de selectie a managerilor privati. Contractul cu Banca Mondiala a fost semnat, iar in momentul de fata lucram cu Banca Mondiala sa definitivam termenii de referinta si in cel mai scurt timp vom lansa licitatia pentru selectia companiei de resurse umane care se va ocupa cu analiza managerilor."

  • Despre dezvoltarea Garii de Nord

"Exista un acord care este semnat de Guvernul Romaniei si Guvernul Belgiei. Am avut dialoguri constante cu secretarul de stat care se ocupa de zona de transporturi din Belgia, iar in momentul de fata se parcurg procedurile obisnuite prevazute de lege pentru pregatirea demararii, practic, a companiei comune care va avea in atributii pregatirea si finantarea proiectului privind Complexul Gara de Nord. In acest an vom avea o companie comuna care se va ocupa de proiectare-finantare. E primul proiect de acest gen. E o asociere intre compania de infrastructura CFR SA si compania belgiana din subordinea holdingului care detine infrastructura si o manageriaza in Belgia."

"Vom avea un proiect, iar aici foarte important va fi studiul de fezabilitate si, in paralel cu asta, contactele pe care le vor stabili pentru asigurarea finantarii. Dat fiind ca este un proiect important si pentru Bucuresti un proiect central, ca sa spunem asa, sper ca in cel mai scurt timp de la infiintarea companiei cele doua procese sa mearga intr-un ritm cat mai accelerat, atat elaborarea studiilor de care este nevoie pentru fundamentarea proiectului si identificarea investitorilor care or sa fie atrasi."

  • Despre magistrala de metrou xcare va lega Gara de Nord de Aeroportul Otopeni

"Contractul va fi semnat, se deruleaza acum pasii premergatori. Pana in noiembrie va fi definitivat proiectul tehnic preliminar si caietul de sarcini, licitatia va fi lansata in noiembrie. Asta inseamna ca o sa avem un contract semnat undeva in februarie anul viitor."