Trei companii feroviare europene sunt interesate in cumpararea totala sau partiala a cailor ferate din Grecia, in contextul in care statul supraindatorat elen trebuie sa isi vanda activele pentru a indeplini conditiile impuse de creditori, relateaza Reuters, citand surse apropiate discutiilor.

Rusia ia in considerare cumpararea intregii retele de transport feroviar si a operatorului grec Trainose, in timp ce Grup Feroviar Roman (GFR), cea mai mare companie feroviara privata din Romania, si-a exprimat de asemenea interesul cu privire la sectorul transportului feroviar de marfuri, scrie Reuters.

In plus, compania franceza SNCF este interesata de rutele de pasageri si marfuri de mai mult timp, avand discutii la Atena si Paris in 2010 si la sfarsitul anului 2011.

Oficialii rusi au spus ca au existat discutii cu privire la achizitia totala sau partiala a retelei de transport, insa este prea devreme pentru a "discuta despre participatie". De asemenea, un purtator de cuvant al SNCF a precizat ca operatorul francez nu se afla in negocieri pentru achizitia Trainose sau pentru nicio alta companie feroviara sau linie feroviara in Grecia.

Din partea operatorului roman GFR nimeni nu a putut fi contactat pentru a comenta aceste informatii, precizeaza Reuters. Unul dintre oficialii greci a mentionat insa ca au existat mai multe intalniri cu o delegatie din partea GFR, cea mai recenta dintre aceasta fiind in februarie.

Trainose, din vanzarea careia oficialii spera sa obtina 200 de milioane de euro, si Organizatia Feroviara a Greciei (OSE), cea care detine infrastructura feroviara fizica, au format o singura companie inainte de separarea realizata in anul 2008.

Din cele 10,7 miliarde de euro pe care Grecia le-a adaugat datoriei la sfarsitul anului 2010, in jur de 700 de milioane au fost generate de Trainose. Conform site-ului companiei, Trainose are aproximativ 900 de angajati si opereaza toate rutele de transport feroviar de marfuri si de persoane, acoperind 2500 de kilometri.

In anul 2011 aceasta a redus pierderile la 33 de milioane de euro si a reusit sa revina pe profit in ultima luna a anului. In primele doua luni din 2012 compania a obtinut un profit de aproximativ 142.000 de euro, comparativ cu pierderea de 12,6 milioane de euro inregistrata cu un an mai devreme.

De la inceputul crizei grecesti Trainose a fost restructurata cu 1,4 miliarde de euro din fonduri acordate de guvern, folosite pentru a inchide rutele neprofitabile si pentru a reduce aproape la jumatate numarul angajatilor.

Un oficial grec a spus ca o delegatie rusa de aproximativ 20 de persoane a vizitat Atena la finalul anului 2011 si a evaluat valoarea activelor si profitabilitatea companiei Trainose.

Cine este compania Grup Feroviar Roman

Compania Grup Feroviar Roman este detinuta cu un pachet de 50,45% de Grampet SA, cu 26,1% de Vasile Didila, cu 14,1% de Rapid Com (detinuta de Vasile Didila) si cu 9% de compania Turnoprest (detinuta de Vasile Didila).

Gruia Stoica detine la compania Grampet SA un pachet de actiuni de 73,3%, alaturi de Adriana Didila (26,6%), sub 1% din actiuni fiind controlate de Soare Lucian Luigi si Iagher Gheorghe.

Compania are 1.710 angajati, printre clientii acesteia numarandu-se Compania Nationala a Huilei, Holcim, ArcelorMittal Galati, Petrom, Shell Gaz Romania si Rafo, potrivit datelor de pe site-ul companiei.