Grupul francez Carrefour este unul dificil de catalogat drept "statornic" pe pietele pe care a intrat pana acum. A iesit de pe pietele de retail din cateva tari si a amenintat doar ca pleaca de pe altele, fara ca evenimentul sa se produca. Fiind listata la bursa, compania anunta evenimentele abia dupa luarea unei decizii oficiale. In cazul Romaniei, argumentele pentru a parasi tara sunt mai putin convingatoare decat cele care recomanda ramanerea pe piata, in ciuda Raportului ING despre care HotNews a scris marti.

Carrefour RomaniaFoto: Agerpres

Vezi de unde si care au fost explicatiile Carrefour la plecarea din anumite tari dar si cifre legate de afacerile derulate in Romania

Algeria

Carrefour a parasit Algeria la numai doi ani dupa ce intrase- in 1998- prin intermediul unei francize. Retailerul francez deschisese doar un hypermarket, chiar daca anuntase ca urma o expansiune de tip "boom" pana in 2012. Explicatiile renuntarii la piata algeriana au fost acelea ca aveau de-a face cu o concurenta puternica in comertul traditional in aceasta tara si cu dificultati de gestionare a ofertei.

Austria

Mult timp, cel mai mare hipermarket din tara a fost cel in proprietatea Carrefour. Francezii vand mai intai jumatate din afacere celor de la Metro, care in 1990 cumpara intregul pachet de actiuni ramas.

Chile

Grupul Carrefour decide in 2003 sa vanda in magazinele sale Grupului de Distributie si servicii din cauza cotei de piata infime- 2,8%, pe care nu puteau sa o mareasca in ciuda repetatelor incercari.

Coreea de Sud

Aprilie 2006, grupul vinde cele 32 de hipermarketuri si 24 de centre comerciale catre E-Land pentru un total de 1,5 miliarde de Euro.

In anul anterior tranzactiei, cifra de afaceri a Carrefour in Coreea era de 1,4 miliarde de euro.

In graficul de mai sus aveti distributia angajatilor Carrefour Romania la finalul anului trecut (in total, 6.529 angajati)

Hong Kong

Dupa patru ani in care a deschis patru hypermarketuri, Carrefour renunta la operatiunile din Hong Kong.

Statele Unite ale Americii

Doua hipermarketuri au fost deschise in SUA, primul in Philadelphia in martie 1988, al doilea in New Jersey, in 1992. Ele au fost inchise in 1993, din cauza rentabilitatii negative. Achizitiile nu acopereau plata utilitatii si a salariilor.

Germania

Carrefour nu a avut in mod direct magazine in Germania, intrarea pe aceasta piata facandu-se in 1990 prin fuziunea cu compania Promodes (aceasta detinand cincizeci de spatii comerciale sub brandul "Continent").

(In graficul de mai sus aveti categoriile de produse pentru care clientii ar risca sa schimbe magazinul din care isi cumpara cele necesare. Datele provin din interiorul Carrefour)

In 1997, Promodes revinde aceste hipermarketuri catre Spar Germania, care intra in dificultati financiare din aceasta cauza si este la randul lui preluat de catre francezii de la Intermarche.

(In graficul de mai sus aveti un profil al clientului Carrefour Orhideea dupa originea sociala, cheltuielile pe care le face in Carrefour s.a.)

In anul anterior tranzactiei, cifra de afaceri a Carrefour in Coreea era de 1,4 miliarde de euro.

Nici Intermarche nu sta prea mult cu noua achizitie si o re-vinde americanilor de la Wal-Mart, la sfarsitul anului 2006.

Mexic

10 martie 2005, Grupul Carrefour anunta vanzarea activelor sale- 29 de hypermarket-uri si doua proiecte de hipermarketuri unui grup local de distributie, Chedraui. Aceasta vanzare urmeaza anuntul de grup in septembrie 2004, privind vanzarea activelor non-core sau insuficient de profitabile.

Norvegia

Carrefour anunta 07 octombrie 2003 sa fie semnat cu grupul norvegian Norges un contract de aprovizionare pentru toate magazinele si un acord de franciza, in urma caruia magazinele Meny si Ultra devin magazine "Champion".

(In tabelul de mai sus sunt punctele slabe si cele tari pe care le are Carrefour in fata competitorilor. Datele provin din interiorul Carrefour)

Doi ani mai tarziu, Carrefour rupe intelegerea din cauza diferentelor privind strategia pe termen mediu si lung.

Portugalia

27 iulie 2007, grupul a anuntat vanzarea operatiunilor in aceasta tara catre Sonae pentru 662 milioane de euro. Sunt vizate cele 12 hipermarketuri Carrefour si opt statii services.

Rusia

In 2007, grupul a anuntat intentia de a se stabili in Rusia. Primul magazin Carrefour a fost deschis la Moscova, la 18 iunie 2009, in plina criza financiara globala. In octombrie 2009, la 4 luni de la deschiderea primului magazin, Carrefour anunta vanzareaoperatiunilor sale din Rusia. Motivele oficiale sunt lipsa de perspective pe termen scurt si pe termen mediu (existau multe companii straine pe zona de comert operata de Carrefour, cel mai renumit fiind Auchan). Cu toate acestea, unii analisti cred ca actionarii Carrefour au facut presiuni pentru iesirea de pe piata rusa.

Elvetia

Grupul Carrefour a incercat de doua ori sa cucereasca piata elvetiana. In 1991, din cauza ca nu obtinuse aprobarile pentru conceptele de hypermarketuri, francezii vand cele doua locatii catre Migros. A doua tentativa dateaza din 2000, cand s-a semnat un contract de alianta cu Maus. Acest lucru a permis Carrefour sa cumpere 40% din capitalul social al hipermarketuri Jumbo care isi schimba ulterior numele devenind Carrefour (exceptie facand cele de bricolaj, care raman cu numele Jumbo). Participarea grupului Carrefour creste ulterior la 50%, principalii sai concurenti sunt Migros, Coop si Manor, detinut tot de grupul Maus.

In 21 august 2007, Carrefour si Maus anunta vanzarea partii detinute de Carrefour catre grupul Coop, pentru 470 de milioane de franci elvetieni. Carrefour avea o cota de piata de 1,1% ca volum vandut iar vanzarile in anul anterior cedarii catre Coop fusesera de un milliard de franci elvetieni.

Carrefour sta confortabil pe piata, dar deciziile nu se iau la Bucuresti

Grupul francez Carrefour a inregistrat anul trecut in Romania vanzari de 1,814 miliarde euro, cu 5,4% mai mult, la o rata de schimb constanta, fata de anul trecut, pe fondul unor rezultate pozitive sustinute de extinderea operatiunilor, potrivit unui raport al grupului. Astfel, extinderea operatiunilor a adus un avans de 6,1% pentru divizia din Romania.

(Mai sus, analiza cotelor de piata de-a lungul celei de-a 31 saptamani din anul trecut-01-07 august- asemenea rapoarte se fac saptamanal pentru a monitoriza cat mai bine vanzarile. Date din interiorul companiei)

In ultimul trimestru din 2011, vanzarile au fost de 340 milioane euro, in crestere cu 5,1%, la un curs valutar constant.

La nivel european, excluzand Franta, business-ul retailerului a fost afectat de deteriorarea activitaii non-food, pe fondul unui mediu de comert mai dur, vanzarile fiind in scadere cu 2,9%, la 26,8 miliarde euro.

La nivel de grup, Carrefour a avut in 2011 vanzari de 91,5 miliarde euro, inregistrand o usoara crestere, de 0,5%, fata de 2010, evolutie sustinuta de pietele emergente. Grupul avea 6.529 de angajati la finalul anului 2011.