Multe companii britanice au dificultati la intrarea pe piata chineza (care cunoaste cea mai spectaculoasa crestere din lume din punct de vedere al consumului), confruntandu-se cu intreprinderi sau persoane fizice locale care au inregistrat si folosesc numele acestor marci si obligandu-le sa plateasca pentru a-si putea folosi brandul pe piata statului asiatic, informeaza The Daily Telegraph.

O investigatie a The Daily Telegraph a aratat ca foarte putine companii britanice detin drepturile asupra propriului nume in China, acest lucru reprezentand o potentiala amenintare la incercarile acestora de a-si extinde afacerile in statul asiatic. Din cateva zeci de companii prezente in baza de date nationala a marcilor inregistrate din China, doar cateva si-au inregistrat marcile.

Spre deosebire de Marea Britanie, marcile din China functioneaza pe baza "primului sosit": cel care isi inregistreaza primul brandul, acela are dreptul asupra sa.

Avocatii acuza faptul ca incercarile ulterioare de a recastiga un nume de brand la judecatoriile chineze au sanse minime de succes si companiile trebuie in cele din urma sa plateasca pentru a-si recastiga drepturile.

Multe branduri, inclusiv Dixons, John Lewis, Waitrose, Asda si Sainsbury's sunt inregistrate in China si persoanele fizice, dintre care multi pot fi "intrusi", inregistreaza brandurile in scopul de a le revinde ulterior, precizeaza cotidianul britanic.

Dixons a refuzat sa comenteze. Sainsbury's de asemenea a refuzat orice comentariu cu privire la entitati terte care inregistreaza marcile sale, insa a adaugat ca supermarketul in sine a inceput inregistrarea marcilor in China cu mai multi ani in urma pentru a sprijini planurile sale de crestere.

Un purtator de cuvant al John Lewis Parnership a declarat ca firmele isi mentin constant marcile si strategiile de protectie a brandurilor sub evaluare.

"Este cu certitudine o problema daca cineva depoziteaza sau ocupa marcile care sunt foarte cunoscute in Marea Britanie", a spus Paul Jordan, de la firma de avocatura Bristows.

El a adaugat ca daca aceste companii nu pot demonstra ca au o reputatie globala suficienta in China pentru a inlatura marca inregistrata terta sau nu pot dovedi ca marca nu a fost folosita, atunci pot lua in considerare utilizarea unui nume diferit in China sau sa plateasca pentru a dobandi drepturile asupra numelui.

"Intr-un asfel de scenariu, din pacate, multe dintre companii trebuie sa isi deschida carnetul de cecuri", a precizat acesta.

Dan Harris, avocat la Harris & Moure, o firma americana specializata in China, a declarat ca multe companii pot fi fortate sa faca acest lucru. "Cel mai ieftin si usor lucru de facut (daca brandul propriu a fost furat) este acela a intra in China sub un brand nou."

Alte companii se confrunta cu perspectiva de a imparti brandul lor, eventual chiar si logo-ul, cu o firma chineza care l-a inregistrat intr-o categorie diferita.

De exemplu Topshop a fost inregistrat in China pentru o linie de echipament stereo, camere, lentile si articole din sticla. Retailerul detine drepturile asupra numelui sau pentru articole de moda. O alta intreprindere chineza produce lenjerie sub marca Theo Fennell, producatorul de bijuterii.