Doi giganti industriali europeni, EADS si BAE Systems, progreseaza spre o fuziune care ar face din cele doua companii liderul mondial al aeronauticii si apararii si multinationala cea mai ambitioasa si mai complexa incercata vreodata, scrie AFP.

EADS, producatorul germano-franco-spaniol al Airbus si al rachetei Ariane, si britanicul BAE Systems, care produce portavioane, submarine si blindate, au anuntat miercuri ca sunt in negocieri avansate pentru o fuziune. O "lovitura militara supriza" pentru Financial Times.

Noua companie, daca va vedea lumina zilei, va avea o cifra de afaceri cumulata de 78 de miliarde de euro, mult in fata Boeing si Lockheed Martin, cei doi lideri americani. Noul ansamblu va fi detinut in proportie de 60% de actionarii EADS si de 40% de cei ai BAE, urmand sa fie cotat pe bursele din Londra, Paris, Frankfurt si Madrid.

Complexitatea proiectului a speriat investitorii.

Cu o paleta de produse care merg de la avioane la submarine, elicoptere si sateliti trecand prin tunuri si cybersecuritate, noua societate va fi prezenta pe toate pietele mondiale.

Va avea unitati de productie sau de asamblare in America de Nord, in Europa, in China, in Australia, in Brazilia si in India, in conditiile in care rivalii lor americani produc in primul rand in Statele Unite.

Statele europene isi vor conserva optiunile individuale, in timp ce Boeing nu este expus decat presiunilor de la Washington.

Cele doua grupuri prevad emiterea de actiuni speciale pentru guvernele german, britanic si francez, si sa conserve o stricta separatie a anumitor activitati de aparare in Statele Unite.

Pentru capitalele europene o problema dificila este pastrarea pe plan intern a cat mai multor locuri de munca si unitati de productie. Berlinul si Londra au dat semnale incurajatoare, Parisul are o pozitie mai discreta.

O alta problema este legata de pozitia Statelor Unite, respectiv daca America va alege increderea pe care o acorda britanicilor de la BAE, sau neincrederea pe care o manifesta fata de EADS.

Alianta va trebui aprobata si de autoritatile europene ale concurentei.

Marea partea a analistilor recunosc avantajele acestei fuziuni, chiar daca se indoiesc ca va degaja rapid sinergii importante.

O astfel de miscare mai are un avantaj, deoarece va permite celor doua grupuri sa-si reechilibreze activitatile civile si militare pentru a rezista mai bine la fluctuatiile conjuncturii.

EADS, unde succesul avioanelor comerciale Airbus domina cifra de afaceri, devine dintr-o lovitura un actor major al apararii. BAE, specializat in aparare dupa ce a vandut in 2006 cota de actiuni pe care o detinea in Airbus, revine pe piata civila.

Daca acest "big bang" reuseste, analistii se intreba ce viitor vor mai avea alti mari actori europeni ai sectorului, precum italienii de la Finmeccanica, aflati deja in dificultate, si francezii Thales.

Reactia americanilor

Industria americana de aparare va privi "cu atentie" proiectul apropierii dintre EADS si BAE Systems, care va permite "testarea" pozitiilor autoritatilor in ceea ce priveste fuziunile dintre marii actori ai sectorului, afirma vineri Lockheed Martin.

"Examenul apropierii (de catre autoritatile americane, n.r.) va fi in parte testat (...) daca vom avea sau nu o consolidare a marilor" candidati la contractele de aparare publice, a spus presedintele grupului american de aparare, Robert Stevens, intr-o conferinta cu analistii.

"Politica Pentagonului, de un timp deja, este de a nu favoriza consolidarea marilor grupuri" de aparare, a reamintit el.

Acest proiect trebuie deci privit "cu un anume interes", "deoarece eu cred ca amandoi vor fi perceputi ca mari furnizori de ministerul Apararii", a adaugat acesta.