Studiul "Impactul socio-economic al Sistemului Coca-Cola in Romania", realizat de profesorul Ethan B. Kapstein, in calitate de profesor de Economie Politica in cadrul INSEAD (Institut Europeen d'Administration des Affaires), in colaborare cu firma de consultanta Steward Redqueen (Haarlem, Olanda) detaliaza si cuantifica impactul pozitiv al Sistemului Coca-Cola asupra economiei romanesti. Conform rezultatelor studiului, Coca-Cola contribuie semnificativ la bunastarea generala din Romania, oferind locuri de munca de calitate si generand plus valoare in restul sectoarelor economice.

Coca-colaFoto: McCann

Rezultatele studiului de impact Coca-Cola asupra economiei romanesti au fost obtinute in urma unei analize de intrari-iesiri la nivelul economiei nationale. Acest model economic face posibila distinctia intre impactul direct, respectiv sistemul Coca-Cola, impactul indirect, aferent partenerilor comerciali si furnizorilor Coca-Cola si impactul indus, ce reprezinta consumului din salarii al angajatilor.

Analiza Calitativa

Datorita analizei realizate cu ajutorul metodologiei descrise anterior este posibila identificarea impactului socio-economic total al sistemului Coca-Cola, defalcat pe diverse runde de impact.

Impact direct (runda 0):

Efectele direct legate de cheltuielile aferente companiilor locale Coca-Cola HBC Romania si Coca-Cola Romania. Acesta include salariile, impozitele platite la bugetul statului si profiturile generate, care sunt capitalizate ulterior in economia locala, dar si locurile de munca create direct de sistemul Coca-Cola

Impact indirect de runda intai

Efectele care apar in amonte la furnizori si in aval la clienti pe lantul de valoare Coca-Cola

Impact indirect de runda a doua

Efectele care rezulta atunci cand furnizorii si clientii din lantul de valoare Coca-Cola achizitioneaza bunuri si servicii de la furnizorii lor si care, de asemenea, platesc salarii si impozite

Impact indus de runda a treia

Efectele determinate de cheltuirea salariilor de catre angajatii sistemului Coca-Cola si salariatii companiilor ale caror locuri de munca sunt direct sau indirect sustinute de catre sistemul Coca-Cola.

Cele patru runde de impact - direct si indirect - reprezinta impactul economic total al sistemului Coca-Cola in Romania.

Analiza Cantitativa

1) Valoarea adaugata directa

Valoarea adaugata directa a unei companii este definita ca diferenta dintre venituri si costul cu bunurile si serviciile achizitionate. Pentru a ajunge la valoarea adaugata directa in economia romaneasca, trebuie extrase salariile, impozitele si profitul care revine actionarilor.

In anul 2010, valoarea consumului total de produse din portofoliul Coca-Cola a fost de 668 milioane euro, din care 128 milioane euro reprezinta TVA (inclus in preturile de consum), 55 milioane euro reprezinta marja de profit a canalului off-trade (comert cu amanuntul), 111 milioane euro constituie marja de profit a canalului on-trade (unitati de alimentatie publica), iar diferenta de 374 milioane euro reprezinta venituri nete ale Coca-Cola HBC Romania.

Suma dintre veniturile nete ale Coca-Cola HBC Romania (vanzari locale plus exporturi nete) si cheltuielile cu bunuri si servicii ale Coca-Cola Romania, in valoare de 399 milioane euro, reprezinta dimensiunea sistemului Coca-Cola in Romania. Din aceasta suma, 19 milioane euro reprezinta impozite platite, iar 30 milioane euro sunt salarii nete.

Salariile si impozitele platite reprezinta astfel valoarea adaugata directa de 48 milioane euro a sistemului Coca-Cola, echivalentul a 0,04% din PIB.

2) Valoarea adaugata indirecta si indusa

Activitatea comerciala a unei companii contribuie la avutia nationala prin generarea de valoare adaugata (venituri, profituri si impozite).

In anul 2010, sistemul Coca-Cola a contribuit la economia romaneasca cu o valoare adaugata totala (directa si indirecta) in suma de 446 milioane euro (echivalentul a 0,37% din PIB). Din aceasta, aproximativ 46% - 204 milioane euro - este varsat la bugetul statului sub forma de taxe si impozite (0,57% din totalul veniturilor fiscale). Gospodariile au primit 121 milioane euro sub forma de venituri salariale, profiturile companiilor alcatuind restul de valoare adaugata. In plus, s-ar putea lua in considerare consumul suplimentar provenind din salariile platite de catre Coca-Cola, furnizori si parteneri comerciali (efecte induse). Astfel, ar rezulta o valoare adaugata suplimentara de 83 milioane euro.

Sintetizand valoarea adaugata pe ramuri de activitate, studiul evidentiaza ca industria prelucratoare, sectorul serviciilor si unitatile de alimentatie publica (hoteluri, restaurante si cafenele) genereaza o valoare adaugata semnificativa, de 241 milioane euro, determinata de productia si consumul de produse din portofoliul Coca-Cola. Aceasta subliniaza nu numai importanta pe care sistemul Coca-Cola o are in economia romaneasca, dar si relevanta pe care ramurile de activitate strans legate de activitatea Coca-Cola le au la randul lor in economia romaneasca.

Acest material face parte din campania de informare sustinuta de Coca-Cola