​In anii 80' companii precum Sony, Panasonic si Sharp scoateau produse revolutionare si erau invidiate de toata industria, insa acum sunt in impas si au pierderi de multe miliarde de dolari. Acesti giganti ai electronicelor au ales izolarea si au investit mult mai putin in cercetare, efectele fiind acum vizibile. Ce au de invatat companiile coreene din problemele grupurilor japoneze si cum mai pot acestea sa repare greselile, puteti citi in materialul de mai jos,

Sony, Panasonic si Sharp au inventat in anii 70', 80' si 90' o parte din electronicele care au facut istorie. pe atunci si grupurile americane le invidiau, mai ales ca japonezii investeau masiv in cercetare. Acum, Panasonic a anuntat ca asteapta pierderi de peste 9,5 miliarde dolari anul fiscal curent, Sharp e ingrijorata de pierderi de peste 5 miliarde, iar Sony asteapta un profit mic, insa dupa patru ani de pierderi.

Cotidianul sud-coreean Hankyoreh expplica intr-o analiza de ce concernele nipone au ajuns atat de rau, iar una dintre explicatii tine de asa-numitul "fenomen Jalapagos", o adaptare a numelui Galapagos, insulele izolate din Pacificul de Sud.

Practic, grupurile japoneze au dezvoltat produse doar cu gandul la piata interna fiindca au vazut in anii 70' si 80' ca ce au produs pentru piata interna s-a vandut ca painea calda si la export. Totusi, dupa 1990 vanzarile nu au mai mers atat de bine nici pe piata interna, iar la export aceste produse nu au mai avut la fel de mult succes, mai ales in contextul concurentei cu sud-coreenii si cu chinezii. Asadar, la fel cum insulele Galapagos sunt puternic izolate de influentele din exterior, la fel si gigantii japonezi de electronice au ales sa ignore concurenta si noile trend-uri si au taiat si din bugetele de cercetare.

Acum, pentru a nu repeta greselile japonezilor, companiile sud-coreene studiaza atent problema iar seful Samsung a facut mai multe drumuri de documentare si discutii in Japonia.

Intr-o analiza dedicata acestui subiect, Financial Times noteaza ca Samsung investeste procentual aproape dublu pentru cercetare si dezvoltare in comparatie cu rivalii japonezi. In plus, mai grav este ca atunci cand niponii au decis in ultimii ani sa investeasca masiv, au ales sectoare care s-au dovedit neprofitabile, cum ar fi diverse tipuri de televizoare pe care coreenii si chinezi au ajuns sa le realizeze cu costuri mult mai mici.

Acum, scrie AFP intr-un material despre greselile facute de niponi, gigantii eelctronicelor se vad nevoiti sa renunte la costisitoarele divizii neprofitabile si se caznesc, uneori in zadar, sa gaseasca holding-uri care vor sa le cumpere.

O problema spinoasa tine si de costurile mari cu forta de munca in Japonia si tocmai de aceea au fost anuntate disponibilizari masive. In plus, nici marketingul grupurilor japoneze nu a mai fost atat de eficient si nici nu a fost adaptat pentru diversele parti ale lumii cum se intampla in cazul unor companii precum Toyota si Nissan.

Si daca asta nu era destul, in 2011 vanzarile japonezilor au fost grav afectate atat de tsunami-ul care a lovit Japonia dar si de criza furnizorilor starnita de inundatiile din Thailanda. 2012 a venit cu alte probleme, cum ar fi criza sino-japoneza starnita de insulele Senkaku, dar si aprecierea yen-ului care afecteaza profitabilitatea la export.

Concluzia ar fi ca marile concerne japoneze sunt in criza de timp si trebuie sa faca neaparat ceva care sa le readuca pe linia de plutire, fie ca e vorba de restructurari consistente, fie ca e vorba de produse mai moderne. Altfel, cum opinau cativa analisti, pierderile acestor grupuri in doi ani vor depasi profitul cumulat al ultimilor 20 de ani. Si mai grav, in cazul Sharp sunt voci care avertizeaza ca grupul ar putea sa nu mai reziste mai mult de trei-cinci ani daca nu gaseste un partener.