Verificarile au vizat perioada 1 ianuarie 2007 - 31 august 2012. Raportul Corpului de Control a fost transmis Ministerului Transporturilor si CNADNR pentru a dispune masurile necesare.
Potrivit comunicatului Guvernului, una din principalele probleme constatate a fost insuficienta mobilizare pe santier a firmelor de constructii care executau contractele analizate: "astfel, desi pe hartie prezentau personal suficient si utilaje pe masura lucrarilor angajate, in teren situatia era cu totul alta".
Mobilizarea insuficienta este cauza care a stat la baza inregistrarii unor intarzieri in executia lucrarilor la loturile 1 si 2 ale DN 6 Alexandria- Craiova, constructia variantei de ocolire a municipiului Caracal si Reabilitarea DN 76.
- Reabilitarea DN 6 Alexandria- Craiova - Lotul 1 in baza contractului nr. POST/2011/2/1/011/02, in valoare de 140.651.991,76 RON (fara TVA) incheiat cu SHAPIR STRUCTURES 1991 ltd.
- Reabilitarea DN 6 Alexandria - Craiova - Lotul 2 in baza contractului POST/2011/2/1/011/01 in valoare de 136.567.609,44 RON (fara TVA), incheiat cu asocierea dintre SC ROMSTRADE SRL, SC EZENTIS INFRAESTRUCTURAS SA si SC EUROCONSTRUCT TRADING 98 SRL.
"Potrivit procesului-verbal al sedintei lunare de management nr.12 din data de 30.05.2012 la care au participat reprezentantii CNADNR, ai constructorilor si ai consultantului 'Beneficiarul a atras atentia Constructorului asupra faptului ca termenul limita prevazut pentru indeplinirea actiunilor impus prin Instiintarea de Remediere emisa se apropie de final, iar Constructorul nu detine resursele necesare (materiale, personal,combustibil) pentru a inregistra progresul necesar recuperarii intarzierilor acumulate', iar consultantul a adaugat faptul ca 'activitatea pe santier pana la aceasta data a Asociatului SC EUROCONSTRUCT a fost aproape inexistenta'", informeaza comunicatul de presa al Guvernului.
- Constructia variantei de ocolire a municipiului Caracal, in baza contractului POST/2010/2/1/007/02, in valoare de 44.472.173,75 RON (fara TVA) cu SC ROMSTRADE SRL.
Consultantul a atras atentia, inca de la sfarsitul lunii februarie 2012, asupra faptului ca "progresul fizic inregistrat de catre constructor de la data ultimei intalniri de management este 0, pe parcursul lunii anterioare, nefiind executat nici un tip de lucrare", iar Beneficiarul a subliniat faptul ca la acel moment se inregistreaza un progres redus in executia lucrarilor si, ca pe "santier nu exista materiale, nu exista personal, organizarea de santier nu este definitivata", situatia nu se remediase nici dupa doua luni, arata raportul Corpului de Control.
- Reabilitarea DN 76 in baza contractului nr.5R12/28.08.2009 in valoare de 170.868.859,22 RON (fara TVA) incheiat cu SC Construct MOD SRL.
Potrivit raportului Corpului de Control, in data de 18 august 2011, consultantul a solicitat constructorului inlocuirea personalului cheie care nu avea calificarea sau experienta necesare executarii lucrarilor si angajarea unui "topograf cu experienta pentru a evita neconformitatile suplimentare", mentionand totodata ca neindeplinirea obligatiilor "privind echipamentele si utilajele declarate in documentele de licitatie (exemplu in raportul lunar, 14 camioane iar in raportul zilnic 5 camioane, excavatoare 5 iar in raportul zilnic 3)" reprezinta "un grav esec contractual".
Potrivit Corpului de Control, o alta cauza majora a intarzierilor o reprezinta utilizarea de catre constructori a acelorasi utilaje dar si acelasi personal in cadrul mai multor contracte de lucrari, executate in aceeasi perioada de timp.
Potrivit Guvernului, in cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica de lucrari, ofertantii trebuie sa prezinte documente prin care care sa ateste dreptul de proprietate sau de folosinta asupra unei statii de asfalt si a unui laborator autorizat. Totodata, pentru dovedirea capacitatii profesionale, ofertantii trebuie sa prezinte lista cu "personalul cheie" respectiv personalul tehnic de specialitate cu experienta profesionala in lucrarile de infrastructura rutiera precum si calificarile acestora.
Analiza Corpului de Cotrol a scos la iveala situatii in care, pentru a obtine contracte de lucrari, constructorii au indicat in cadrul unor oferte depuse in proceduri de atribuire diferite, faptul ca aceleasi utilaje si acelasi personal-cheie vor fi utilizate pentru executia unor lucrari de infrastructura rutiera in santiere diferite, in aceeasi perioada de timp. Potrivi raportului Corpului de Control, constructorii vizati sunt:
- SC ROMSTRADE SRL, care a prezentat aceeasi instalatie de preparat mixturi asfaltice in doua oferte care au stat la baza obtinerii contractelor derulate in aceeasi perioada, si anume la contractul pentru constructia variantei ocolitoare a municipiului Caracal (contractul nr. POST/2010/2/1/007/01 semnat la data de 31.01.2011) si contractul pentru modernizarea DN 5 Bucuresti- Adunatii Copaceni (contractul nr POST/2010/2/1/008/2, semnat la 22.03.2011);
- SC TEHNOSTRADE SRL;
- SHAPIR STRUCTURES LTD.
Potrivit datelor CNADNR, la data intocmirii raportului, urmatorii constructori executau in paralel mai multe lucrari de infrastructura rutiera:
* SC ROMSTRADE SRL avea in derulare 23 de contracte de lucrari;
* SC SPEDITION UMB SRL - 19 contracte;
* SC STRACO GRUP SRL - 20 de contracte;
* SC TEHNOSTRADE SRL -13 contracte;
* STRABAG AG - 6 contracte;
* SC STRABAG SRL - 10 contracte;
* SC DELTA ACM 93 SRL - 10 contracte;
* JV FCC Construccion - 9 contracte;
* ASTALDI Sp.A - 7 contracte.