Tarom va initia in martie un program de retragere voluntara a personalului, in baza planului de management propus de Consiliul de Administratie, care prevede reducerea cu 10% a personalului companiei de transport aerian pana la finele anului, scrie Mediafax.

"Incepand din aceasta luna se va implementa un program de retragere voluntara a personalului, care se va efectua conform unor masuratori si in mod controlat. Acest program se va desfasura pe toata durata anului 2013 si va fi revizuit la sfarsitul anului pentru a vedea daca este nevoie sa fie prelungit si in anul 2014. Obiectivul acestui plan este reducerea lunara a personalului astfel incat operatiunile companiei sa nu fie afectate sau intrerupte. Obiectivul este ca pana la sfarsitul anului personalul companiei sa fie redus cu 10%", se arata intr-un comunicat al companiei.

Potrivit proiectului bugetului de venituri si cheltuieli propus pentru acest an, Tarom ar putea incheia 2013 cu 2.030 de angajati. Comparativ, bugetul din 2012 prevedea un numar de 2.196 de salariati la finele anului.

Directorul general executiv al Tarom, Christian Heinzmann, a declarat joi, intr-o conferinta de presa, ca in opinia sa si raportat la nivelul actual al flotei, compania ar trebui sa aiba in jur de 1.500 de angajati la nivelul anului 2015, cand isi propune sa revina pe profit, conform planului de management.

Potrivit datelor furnizate joi de Tarom, compania a incheiat anul trecut cu o pierdere preliminara si neauditata de 236 milioane lei. Planul de management, aprobat de CA la 11 martie, prevede pierderi de 143 milioane lei in acest an, de 18 milioane lei in 2014, urmand ca in 2015 si 2016 compania sa realizeze profit de 92 milioane lei, respectiv 173 milioane lei.

Compania isi propune sa creasca cu cate 100.000 pe an numarul pasagerilor transportati, de la 2,3 milioane in acest an la 2,6 milioane in 2016. In acelasi timp, gradul de incarcare al aeronavelor ar urma sa urce de la 68% in acest an la 75% in 2016.

Potrivit planului de management, Tarom va introduce un sistem automat de gestionare a profitabilitatii rutelor si va implementa un mecanism mai eficient de stabilire a preturilor. Compania va pune accent pe vanzarile online efectuate pe site-ul propriu, iar pentru impulsionarea vanzarilor prin agentiile Tarom va fi introdusa o schema unica a comisioanelor din vanzari, care va include recompense pentru depasirea nivelului tintit.

Flota Tarom cuprinde avioane cu diferite capacitati, cu costuri mari de intretinere si operare, care nu permit alocarea capacitatilor in functie de cerintele pietei. Pentru armonizarea flotei va fi elaborata o documentatie de licitatie care va permite discutii cu toti marii producatori de aeronave, iar decizia privind noul furnizor va fi luata in cel mai scurt timp posibil. Oricare dintre marii producatori poate oferi o flota care sa genereze economii semnificative in costurile de operare si de consum de combustibil in raport cu flota actuala a companiei.

Avand in vedere volatilitatea leului fata de monedele internationale, precum dolarul american si euro, compania Tarom este expusa in mod considerabil la fluctuatiile cursului de schimb valutar de pe piata, deoarece genereaza in mare parte venituri exprimate in lei sau euro, in timp ce o mare parte a costurilor este exprimata in dolari americani. In fiecare luna, Tarom are un excedent de euro si un deficit de dolari americani. Pentru eliminarea pierderilor mari generate de aceasta situatie vor fi luate in cel mai scurt timp masuri de acoperire a riscului, dupa evaluarea cerintelor de flux de numerar in functie de moneda.

De asemenea, vor fi negociate noi polite de asigurare, imbunatatite, pentru aeronave, pentru a reduce costurile. Conducerea considera ca sunt posibile imbunatatiri ale costurilor atat cu politele de asigurare a aeronavelor, cat si cu asigurarile de beneficii ale angajatilor.

O alta directie pentru eficientizarea activitatii este renegocierea contractelor cu furnizorii majori ai companiei. Conducerea companiei a obtinut deja discounturi de 5% pana la 10% in cazul a 12 contracte, generand reduceri de costuri de aproximativ 1 milion de dolari anual.

Planul de management prevede si introducerea unei noi politici de alimentare cu combustibil, care va avea ca efect reducerea costurilor si realizarea de economii de 5 pana la 10% pe an. Avand in vedere ca 30% din costurile operationale totale sunt reprezentate de cheltuielile cu combustibilul, trebuie introdusa o noua metoda de inregistrare si masurare a combustibilului, care include actiuni tehnice specifice ce au ca efect reducerea consumului.