​Guvernul a modificat articolul 8 din OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, in asa fel incat operatorii din transportul aerian sa nu mai poata derula proceduri de achizitii publice. Premierul Victor Ponta a anuntat inca de luni ca va fi aprobata in sedinta de marti o astfel de ordonanta. "Flota Tarom va fi asigurata fara ca operatorul sa mai deruleze proceduri de achizitii publice, a declarat luni seara, la postul B1 TV, premierul. Decizia a fost luata in urma faptului ca suspendarii de catre Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) a licitatiei organizate de Tarom pentru asigurarea flotei, in urma unei contestatii depuse de Astra, actualul asigurator.

"Având în vedere necesitatea adoptării unor măsuri urgente pentru eliminarea blocajelor ce au loc în activitatea curentă a operatorilor din transportul aerian care îşi desfăşoară activitatea pe o piaţă concurenţială şi care până la momentul intrării în vigoare a O.U.G. nr.77/2012 pentru modificarea şi completarea O.U.G. nr.34/2006 nu aveau calitatea de autoritate contractantă si ţinând cont de perioada lungă pe care o presupune procedura parlamentară (...)Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă", se arata intr-un comunicat al Guvernului.

  • Potrivit acestuia, Ordonanta are un articol unic. "La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă litera b1) a articolului 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 (...)se modifică, după cum urmează: b1) orice regie autonomă sau companie naţională/societate comercială cu capital integral sau majoritar deţinut de o autoritate contractantă, astfel cum este definită la lit.a), sau de către un alt organism de drept public, cu excepţia operatorilor din transportul aerian".
  • Practic, orice companie de stat poate intra in categoria autoritatilor contractante, cu exceptia operatorilor din transportul aerian. Pana la aceasta modificare, litera b1 a articolului 8 cuprindea printre autoritatile contractante "orice regie autonomă sau companie naţională/societate comercială cu capital integral ori majoritar deţinut de o autoritate contractantă, astfel cum este definită la lit. a), sau de către un alt organism de drept public".

"Maine (n.red. 16 aprilie) adoptam in sedinta de Guvern o ordonanta de urgenta - am ajuns sa dau ordonanta de urgenta - ca sa scot Tarom de la procedura prevazuta de OG 34 (Ordonanta de Urgenta 34 din 19 aprilie 2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica-n.r.), pentru ca Tarom, asa cum face in fiecare an, trebuie sa isi asigure aeronavele, ca sa poata sa zboare cu ele. Au facut procedura, au vrut sa semneze contractul cu o firma, nu stiu care, dupa care o alta firma, evident Astra a domnului Adamescu sau cum il cheama, s-a dus la smecherii de la CNSC care au spus "Nu, domne', se suspenda pana nu castiga Astra". Si ne trezim saptamana viitoare ca aeronavele Tarom trebuie sa stea la sol si nu mai zboara", a spus Ponta la B1 TV.

"Si atunci eu vin printr-o ordonanta de urgenta, pentru ca afacerile celor de la CNSC nu pot fi tulburate de nimeni, ca sar Bruxellesul si HotNews, si trebuie sa dau OUG ca Tarom sa functioneze", a adaugat el.

"Pana la urma chiar cred ca o sa schimb legislatia, or sa tipe, or sa se lege la Comisia Europeana de poarta, dar sunt noua luni de cand stau dupa domnii astia, smecherii astia pusi de PDL, care pana nu castiga cine vor ei nu dau drumul", a mai spus Ponta.

Agentia Mediafax a anuntat, luni, ca reprezentantii Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor au suspendat licitatia organizata de operatorul aerian Tarom pentru asigurarea flotei, in urma unei contestatii depuse de Astra, actualul asigurator al aeronavelor companiei de stat.

La inceputul lunii aprilie, Tarom a anuntat ca va organiza o licitatie pentru achizitionarea de servicii de asigurare a flotei, in baza unui contract cu o valoare estimata la 2,4 milioane de dolari. Data prevazuta pentru inceperea procedurilor de adjudecare este 1 mai, se arata in anuntul Tarom.

Flota companiei a fost asigurata in ultimii ani de Astra Asigurari.

Premierul Victor Ponta a criticat de mai multe ori, in ultimele luni, activitatea Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor, sustinand ca institutia blocheaza licitatiile publice, iar seful institutiei, Bogdan Lehel, este prieten cu liderii PDL Vasile Blaga si Elena Udrea.

La inceputul anului, Ponta a anuntat ca Guvernul va modifica legea pentru a debloca licitatii oprite de CNSC si ca va explica si Comisiei Europene necesitatea unei astfel de masuri.

Ulterior, el Ponta a declarat ca Guvernul va infiinta la Tribunalul Bucuresti o sectie speciala pentru judecarea contestatiilor la licitatiile publice, astfel incat lucrarile de investitii sa poata incepe mai repede.

Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor este institutia care poate influenta orice licitatie publica reclamata, prin acceptarea sau respingerea unei contestatii depuse de catre o firma, pe o piata a achizitiilor publice care reprezinta in jur de 15% din PIB-ul Romaniei.

In luna octombrie, Mediafax a prezentat un document care releva ca oficiali ai Comisiei Europene au avertizat Guvernul ca detin informatii conform carora a fost elaborat, fara consultarea membrilor Comisiei, un proiect de act normativ care schimba organizarea CNSC si au cerut Executivului sa evite orice modificari care afecteaza independenta acestei institutii.

Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor a comunicat recent ca a pronuntat, anul trecut, decizii in cadrul unor licitatii cu o valoare estimata de 13,8 miliarde euro, iar 98,1% din decizii au ramas definitive si irevocabile dupa contestarea la Curtea de Apel.