Miercuri, Daimler a facut doua anunturi oficiale. Vestea buna e ca Daimler va investi 300 de milioane de euro in Romania. Vestea mai putin buna e ca producatorul de automobile german si-a corectat in jos prognoza pentru anul 2013. In primul trimestru al anului, cifra de afaceri a scazut cu 3%, la 26,1 miliarde de euro, iar profitul s-a injumatatit, inregistrand doar 564 milioane de euro. Spre comparatie, in primul trimestru al anului 2012, profitul a fost de 1,4 miliarde de euro. Iar ca tabloul vestilor saptamanii sa fie complet, modelul Citan ale Mercedes-ului construit de Daimler impreuna cu Renault a primit doar trei stele din cinci la crashtest-ul Euro NCAP. "Un blamaj", scrie Handelsblatt.de.

La inceputul lunii februarie, Daimler sconta pe un volum operativ comparabil cu cel de anul trecut. Insa atat pe pietele din Europa de Vest cat si in China, cererea a inceput sa scada. De aceea, la adunarea generala a actionarilor concernului notat la DAX, au fost corectate anumite prezumtii, mult prea optimiste. „Seful Daimler, Dieter Zetsche, caruia i s-a facut doar cu cateva saptamani in urma un nou contract greu de milioane, pentru trei ani, a tras frana datorita acestui <>“ scrie agentia de presa Reuters.

"In primele trei luni ale anului, din cauza conjuncturii, multe piete mai ales din Europa de Vest s-au dezvoltat mai slab decat asteptarile", a spus Zetsche. Mai cu seama profitul pe segmentul auto Mercedes-Benz s-a diminuat, ajungand la cca o treime: 460 de milioane de euro, inainte de calculul dobanzilor si impozitelor. Si cifra de afaceri a scazut usor, desi concernul din Stuttgart a vandut mai multe masini din clasele A si B. Explicatia este reculul la vanzarea automobilelor de clasa E si S, care aduc mai mult profit.

La bursa de miercuri, rectificarea de prognoza a costat Daimler 2 procente, actiunea a ajuns la 40 de euro. Cu toate acestea, se mizeaza inca pe dividende relativ stabile pentru acest an, de 5%. Analistii de bursa de la Equinet sunt insa de parere ca in 2013 mai pot apare surprize. Faptul ca Daimler nu mai face o prognoza concreta pentru acest an "arata ca firma mai intrevede si alte riscuri pentru profitul sau" au declarat acestia pentru agentia de presa citata.

Seful finantelor de la Daimler, Bodo Uebber. considera insa ca al doilea trimestru a anului ar pute fi mai bun ca primul, "prin inviorarea pietei de desfacere pentru automobile si camioane". Totusi, Uebber ramane prudent: criza financiara nu a trecut inca si acest fapt apasa climatul investitional si dispozitia cumparatorului. "Nu suntem inca scutiti de socuri" a spus el. Unul dintre acestea ar putea fi faptul ca sindicatul cere mariri de salarii. 5,5% mai mult vrea IG Metall pentru 130.000 de angajati ai Daimler, platiti dupa tariful din industria auto germana.

In Romania, Daimler a anuntat marti ca va produce piese pentru cutiile de viteze ale automobilelor sale. 300 de milioane de euro ar costa investitia in centrele de productie de la Cugir si Sebes. Peste granita, la Kecskemet in Ungaria, Daimler are un puternic centru de productie pentru automobilele sale din clasa A si B. Temerii ca prin investitia in Romania ar fi periclitate locuri de munca in Germania, s-a dat asigurarea ca "fabrica de componente auto nu va lua capacitati de productie de la centrele germane, ci va acoperi necesarul suplimentar".