Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat joi, dupa deschiderea documentatiilor de participare pentru precalificarea la privatizarea CFR Marfa ca ofertele sunt eligibile, iar daca pretul de vanzare ar fi fost mai mic, numarul investitorilor interesati ar fi fost mai mare, relateaza Mediafax.

"Pentru toate cele trei companii ofertele au fost considerate eligibile. Urmeaza evaluarea acestora, iar pe 15 (mai - n.r.) se va decide daca aceste companii sau o parte din ele sunt precalificate pentru etapa a doua", a spus ministrul.

Documentatia de participare pentru precalificarea la privatizarea CFR Marfa a fost depusa de compania americana OmniTRAX, Grup Feroviar Roman (GFR) si asocierea dintre Transferoviar Grup (TFG) si Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria.

"Nu as putea spune la cati investitori ma asteptam. (...) Cu siguranta, daca am fi pornit de la un pret de vanzare mai mic erau mai multi investitori. Am dorit pe de o parte ca aceasta companie sa nu fie vanduta la un pret scazut, pentru ca o consideram de o importanta foarte mare, economica, pentru Romania si sper eu, in viitor, pentru intreaga Europa de Est, si de asemenea, am restrictionat destul de mult accesul la aceasta procedura, pentru ca am dorit ca CFR Marfa sa nu poata fi cumparata decat de o companie puternica, cu istoric, care sa poata dezvolta in continuare aceasta activitate", a afirmat Fenechiu, intrebat fiind daca se astepta la mai multi investitori.

Potrivit ministrului, caietul de sarcini a fost cumparat de patru companii, din care doar cei trei investitori au depus ulterior documentatia de participare.

El a recunoscut ca a avut emotii, miercuri, in partea a doua a zilei, in conditiile in care documentele au fost depuse in intervalul orar 14:00 - 15:59, termenul expirand la 16:00.

Solicitat de jurnalisti sa ofere detalii despre afacerile sau reprezentantii unora dintre investitori, Fenechiu a aratat ca toate companiile vor fi analizate si ca in faza a doua a privatizarii conditiile sunt mai restrictive, fara sa dea informatii punctuale.

"Eu respect fiecare companie din cele care au participat la aceasta procedura. Vreau sa nu ma puneti sa fac speculatii", a spus el.

Ministrul a reamintit ca in prezent compania CFR Marfa are datorii de peste 2 miliarde de lei, mai mari decat valoarea activelor, din care 1,5 miliarde lei sunt catre stat si vor sterse.

Mai multe active ale CFR Marfa, precum cladiri, terenuri sau doua feriboturi, vor fi trecute la CFR SA, dupa ce ANAF va ridica sechestrul asigurator, in urma anularii datoriilor.

"Noi vindem lomotive, vagoane, depouri si o activitate profitabila", a spus ministrul.

Premierul Victor Ponta a afirmat joi ca a cerut date legate de companiile care au depus documentatii la privatizarea CFR Marfa si ca investitorii in cauza sunt seriosi, astfel ca are incredere ca acestia pot aplica o strategie eficienta, adaugand ca societatea poate fi viabila, dar "nu e asa usor cum pare".

Licitatia pentru pachetul de 51% din actiunile CFR Marfa va porni de la un pret de 180 milioane de euro, iar castigatorul licitatiei va fi stabilit la jumatatea lunii iunie.

Procedura va avea trei etape - precalificare, negociere pe baza de oferte preliminare si neangajante, respectiv licitatie cu oferta in plic.

Privatizarea CFR Marfa este unul din angajamentele asumate de Guvern prin acordul cu Fondul Monetar International.